Tijdens het restaureren van mijn MGB loop ik tegen het volgende:
De leidingen die gebundeld onder de auto doorlopen van het accu deel naar de motor, wat is daar de volgorde van zie foto:
Waarbij A de kabelboom is
D waarschijnlijk de startmotor 12v DC en de andere 3 mij niet bekend zijn.
Bij de onbekende zit dan nog de benzineleiding en de remleiding en nog een onbekende, maar wat op welke plaats zit is mijn niet duidelijk via de foto.
Weet iemand dit zo, of kan ik dat ergens opzoeken?
Re: leidingen onderkant MGB (1970)
#2Ik begrijp de vraag niet: waarom is het nodig om "onderweg" te weten welke draad voor welke toepassing is? Je kan altijd de uiteinden van elke kabel verbinding identificeren door met een testlamp met zelfgemaakte verlengkabel stapsgewijze die beide uiteinden af te lopen. Op die dikke accu kabel tussen plus accu en de post op de startmotor na, die onderscheidt je gezien de unieke dikte vanzelf. En benzine en remleidingen zijn aan de uiteinden ook aan hun koppelingen herkenbaar. Mocht er ooit door een fatale sluiting een forse beschadiging van de bedrading zijn ontstaan heb ik niets gezegd. Zelf heb ik op diverse plekken in mijn eigen B extra zwevende zekeringen aangebracht en ook met extra relais de diverse schakelaars en de thermostaat ontlast en dus ook het vonken op contacten onderdrukt. Beter een relais die vonken door een zelfinductie ontstaan te laten ondergaan, een ISO relais vervangen is immers simpel en goedkoop . Een scheidingsschakelaar dichtbij de accu in de minus draad aangebracht maakt het makkelijker om bij sleutelwerk even spanningsloos te gaan...260059 schreef: ↑06 jul 2026, 18:48Tijdens het restaureren van mijn MGB loop ik tegen het volgende:
De leidingen die gebundeld onder de auto doorlopen van het accu deel naar de motor, wat is daar de volgorde van zie foto:
Waarbij A de kabelboom is
D waarschijnlijk de startmotor 12v DC en de andere 3 mij niet bekend zijn.
Bij de onbekende zit dan nog de benzineleiding en de remleiding en nog een onbekende, maar wat op welke plaats zit is mijn niet duidelijk via de foto.
Weet iemand dit zo, of kan ik dat ergens opzoeken?
Het algemeen bekende circuitdiagram van Advance wiring kan benut worden om de originele kabelkleuren op de voor het geldende modeljaar passende opzet terug te vinden. Vanzelfsprekend zullen bepaalde kleuren meer last van veroudering hebben dan andere (ik ben zelf kleurenzwak en zie sommige mengtinten na veroudering over 54 jaar minder goed), maar veel van de originele kleuren zijn relatief vaak toch best herkenbaar. Er bestaan ook bedrijfjes in Engeland die kabelbomen op maat maken, dan wel met gespecificeerde extra's. Niet goedkoop en met lange wachttijden op maatwerk, maar perfect voor bij restauraties...
Re: leidingen onderkant MGB (1970)
#3dank je wel, maar dit is niet een foto van mijn auto. mijn auto is geheel uit elkaar nu. (totale restauratie)
ik ga deze weer opbouwen, maar weet de originele volgorde niet, vandaar de vraag wat leidingen A tm E zijn. zodat ik ze in mijn auto op de originele volgorden kan monteren.
ik ga deze weer opbouwen, maar weet de originele volgorde niet, vandaar de vraag wat leidingen A tm E zijn. zodat ik ze in mijn auto op de originele volgorden kan monteren.