stoel

ik heb nieuwe zitting gekocht(foam ) voor mijn rijders stoel die wat door gezakt is door al die jaren ,nu mijn vraag wat voor soort lijm moet ik gebruiken om het stof vast te lijmen aan het Foam , ik heb wel gehoord dat je het ook in spuitbus kan kopen ,maar wat is het beste

Re: stoel

3M is ook een bekende fabrikant voor lijmspray in diverse versies, op eBay kan je ze wel vinden. Bisontix is dikker en daardoor m.i. lastiger aan te brengen
Ik heb een hittebestendige versie van 3M in een spraycan gebruikt voor onder de motorkap: eerst apart op de bekleding en de kap en dan het papier ertussen uit. Verschuiving is daarna niet meer mogelijk, iets dat misschien met die Bisontix nog even wel mogelijk is? Bij Bisonkit is dat laatste overigens ook onmogelijk.

Overigens voor het terugzetten van zitkussen met zijn hoes goed kijken of de singels of plaat die eronder zitten wel strak genoeg erin zitten. Van de singels heb ik de stalen haken korter gebogen. Van die plaat scheuren vaak de ophanggaten uit die moet dan vernieuwd worden, het is de minst betrouwbare oplossing. Alternatief is gewoven singels zoals gebruikt in de meubelindustrie gaan toepassen, je kan dan ook meer singels dan OEM aanbrengen voor minder inveren.

PS Mijn ervaring met het al of niet vastlijmen van die stoelhoezen was overigens wisselend: de zitting ging later toch wat losser zitten, terwijl de rugleuning zo strak om het rugkussen heen zit dat het erop schuiven zo zwaar ging dat ik daar gerust de lijm of kit erop achterwege kon laten, die zit zonder lijm al jaren muurvast.

Volgens mij is de raad van Hans Geertse de beste.
Het is namelijk niet de bedoeling dat je het hele oppervlak van de stoelbekleding op het kussen verlijmt, het zaakje moet kunnen bewegen.
Wanneer je de bestaande bekleding terug plaats kun je zien waar de oorspronkelijke bekleders verlijmden
foto 22.jpg
gebruik dat patroon.
Wel is de raad van Don belangrijk dat je spanbanden of het zogenaamde diafragma,afhankelijk va bouwjaar strak is.
bekleding scheurt of rekt te veel door een te slappe ondergrond
Via de QR code kun je een oude brochure downloaden met een uitgebreide handleiding
Stoelbekleding QR.jpg
Stoelbekleding QR.jpg (35.45 KiB) 342 keer bekeken
Succes met je bekledings project!

Als je een nieuwe hoes over het rug gedeelte wil schuiven, bekleed dan de foam met dun plastic. De hoes schuift dan door het gladde plastic gemakkelijk op zijn plaats. Het gedeelte waar de lijm aangebracht moet worden[zie foto] vrijhouden van plastic. De fabriek deed het ook zo.

Als je een nieuwe hoes over het rug gedeelte wil schuiven, bekleed dan de foam met dun plastic. De hoes schuift dan door het gladde plastic gemakkelijk op zijn plaats. Het gedeelte waar de lijm aangebracht moet worden[zie foto] vrijhouden van plastic. De fabriek deed het ook zo.

850008 schreef:
14 mar 2026, 15:12
Zie ook deze eerste pagina van de folder over een 3M spray voor het verlijmen van o.a. dit soort stoelhoezen en andere auto onderdelen die ik zelf gebruikt heb:
eerste pagina van een 3M product
eerste pagina van een 3M product
en de referentie naar het boek van Lindsay Porter (prima boek) waar ook de vernieuwing van deze hoezen staat, conform de richtlijnen van BL:
Lindsay Porter 's boek over de MGB
Lindsay Porter 's boek over de MGB
MGB Lindsay Porter.jpg (30.13 KiB) 277 keer bekeken
PS Deze site is berucht heel lastig om documenten en foto's in op te nemen, MG Experience doet dat gewoon vlekkeloos :-)