Hallo lotgenoten.
Ik ben veelvuldig naar onze MGB aan het kijken of ik er iets aan kan verbeteren om hem in een top conditie te houden. Ik ben een sleutelaar die dus van techniek houdt en bij voorkeur autotechniek, vandaar het volgende.
Ik heb een stuk gelezen over het systeem dat MGB gebruikt om alles in de motor te voorzien van olie, dat die op de plaats komt waar het nodig is, dat schijnt door de jaren heen niet zo’n heel sterk punt te zijn geweest bij MGB. Het schijnt dat b.v.b. de nokkenas niet voor heel veel kilometers slijtvast waren, dit heeft natuurlijk ook te maken met ongeacht de km ieder jaar minstens de olie te verversen, wat daarbij heeeeeeel belangrijk was dat de oliekoeler goed leeg gemaakt en gespoeld werd wat lang niet altijd gebeurde met het gevolg dat de drab jaren lang in de koeler bleef zitten. Daardoor was de nieuwe olie ook na korte tijd weer zwart. Wat ook behoorlijk aan slijtage onderhevig is zijn de klep-tuimelaar assemblage, de as waar de tuimelaars op draaien, de bussen in de tuimelaars en de veren op de as tussen de tuimelaars en uiteinde achter de splitten. Omdat ik altijd wil prullen aan de auto ben ik van plan om de hele tuimelaar assemblage er af te gaan halen en te controleren op overdadige speling door de boel op te meten en te zien of het nog binnen de marges is en anders te vervangen.
Nou mijn vraag:
De kleppen assemblage zit op de cilinderkop geschroefd met 4 bouten die ook de cilinderkop op het motorblok trekken en 4 bouten die in de cilinderkop zijn gedraaid.
Vraag, kan ik deze 4 bouten los draaien en verwijderen zonder dat de cilinderkop koelwater gaat lekken !!!!
Heeft iemand daar ervaring mee eeeeen zou die dat aan mij willen vertellen a.u.b.
Ik hoor het graag van jullie. Met vriendelijke groet, Ad C.
Re: Kleppen MGB Roadster 1974.
#2De eerste vraag is natuurlijk waarom je die tuimelaar as zou willen verwijderen, het levert je eigenlijk niets op
Hoe dan ook: Je dient als eerste de koelvloeistof af te tappen anders heb je gegarandeerd inwendige lekkage na de operatie.
Vervolgens moet je alle cilinderkopbouten dus alle 11 lossen stap voor stap via de voorgeschreven volgorde, zie bijv Haynes fig 1.5
Als alle cilinderkop bouten los zijn kun je de 4 bouten waar de tuimelaaras nog mee vastzit lossen.
Draai je alleen de 4 kopbouten van je tuimelaar as los en niet allemaal is de kans groot dat je kop krom trekt en dan lekt je koppaking daarna gegarandeerd.
Volgens het officiele wp handboek kan het, bij montage weer natuurlijk de aanhaalvolgorde in acht nemen
Hoe dan ook: Je dient als eerste de koelvloeistof af te tappen anders heb je gegarandeerd inwendige lekkage na de operatie.
Vervolgens moet je alle cilinderkopbouten dus alle 11 lossen stap voor stap via de voorgeschreven volgorde, zie bijv Haynes fig 1.5
Als alle cilinderkop bouten los zijn kun je de 4 bouten waar de tuimelaaras nog mee vastzit lossen.
Draai je alleen de 4 kopbouten van je tuimelaar as los en niet allemaal is de kans groot dat je kop krom trekt en dan lekt je koppaking daarna gegarandeerd.
Volgens het officiele wp handboek kan het, bij montage weer natuurlijk de aanhaalvolgorde in acht nemen
#3Hallo Bert.
Dank voor je antwoord en mee denken. Waarom ik het wil doen is omdat ik heb geconstateerd dat de 4e tuimelaar meer dan normaal speling heeft. Door de stelschroef van de 4e tuimelaar helemaal los te draaien kon ik de tuimelaar zover tegen de veerdruk naar links drukken dat ik met een lampje en een spiegeltje onder de as kon kijken, daar zag ik een behoorlijk slijtage plek zitten, ‘n groef er in zelfs, misschien ooit de oliedoorvoer verstopt geweest, ik weet het niet, dat is de reden dat ik er alles af wil halen en misschien wel de tuimelaar-assemblage wil vervangen.
Misschien heb je nog goede tips of een adres waar ik zoiets het best kan halen.
Vriendelijke groet, Ad C.
Dank voor je antwoord en mee denken. Waarom ik het wil doen is omdat ik heb geconstateerd dat de 4e tuimelaar meer dan normaal speling heeft. Door de stelschroef van de 4e tuimelaar helemaal los te draaien kon ik de tuimelaar zover tegen de veerdruk naar links drukken dat ik met een lampje en een spiegeltje onder de as kon kijken, daar zag ik een behoorlijk slijtage plek zitten, ‘n groef er in zelfs, misschien ooit de oliedoorvoer verstopt geweest, ik weet het niet, dat is de reden dat ik er alles af wil halen en misschien wel de tuimelaar-assemblage wil vervangen.
Misschien heb je nog goede tips of een adres waar ik zoiets het best kan halen.
Vriendelijke groet, Ad C.
#4Hoi Ad en Bert,
Ik heb dit klusje vele malen gedaan. Haal in geen geval alle kopbouten los. De kop is stijf genoeg om om het moment op de koppakking rond de locatie van de 4 losgenomen bouten te behouden. Bovendien verstoor je het klemmen van de koppakking met een grote kans op water en-of olielekkage. Niet doen dus.
Gewoon de korte weg en de vier bouten loshalen en na montage weer op moment vastzetten. Verwissel de stoterstangen niet van plaats.
Ad let even op het bouwjaar (motornummer). Alle bekende leveranciers kunnen de tuimel assembly leveren.
Ikzelf vervang (gezien de aanwezige slijtage van de tuimelaaras) ook de nokkenas en nok volgers voor een mooi stil resultaat.
Doe je voordeel met deze tips, succes, Henny Beumer
Ik heb dit klusje vele malen gedaan. Haal in geen geval alle kopbouten los. De kop is stijf genoeg om om het moment op de koppakking rond de locatie van de 4 losgenomen bouten te behouden. Bovendien verstoor je het klemmen van de koppakking met een grote kans op water en-of olielekkage. Niet doen dus.
Gewoon de korte weg en de vier bouten loshalen en na montage weer op moment vastzetten. Verwissel de stoterstangen niet van plaats.
Ad let even op het bouwjaar (motornummer). Alle bekende leveranciers kunnen de tuimel assembly leveren.
Ikzelf vervang (gezien de aanwezige slijtage van de tuimelaaras) ook de nokkenas en nok volgers voor een mooi stil resultaat.
Doe je voordeel met deze tips, succes, Henny Beumer
#5Henny , dank voor je goede tip. Ik heb / had de cilinderkop er al af gehaald, mede ook om te zien hoe het er uit ziet, dan kan ik ook gelijk de in en uitaat-poorten goed schoon maken, daar zitten veel ruwe kanten in, die wil ik weg slijpen. Ook de kleppen goed schoon maken en de kleppen schuren levert meestal ook iets op. De nokkenas wil ik er nog niet uithalen omdat dan de motor eruit moet, door meting van de tuimelaars zit daar nog minimaal verschil in, misschien is dit ooit al eens vervangen.
Henny waar haal jij meestal je onderdelen ? En als je nog goede tips voor mij hebt hoor ik het graag.
Mvg. Ad C.
Henny waar haal jij meestal je onderdelen ? En als je nog goede tips voor mij hebt hoor ik het graag.
Mvg. Ad C.
#6Ik heb nog wel een tip: don't fix it when it ain't broke. Zo te lezen heb jij gewoon een nieuw project nodig, deze is al af 
#7Beste Ad,
Ik kan je MG-Cap in Austerlitz van harte aanbevelen (https://www.mgcap.nl). Ik kom al 30 jaar bij hem. Je kan John, de eigenaar het beste even bellen. Hij is niet altijd op zijn bedrijf. MG-Cap levert onderdelen en voert reparaties en restauraties uit. Zijn adviezen zijn meestal het pragmatisch, dus volg ze op. je leert er veel van.
Groet, Henny
Ik kan je MG-Cap in Austerlitz van harte aanbevelen (https://www.mgcap.nl). Ik kom al 30 jaar bij hem. Je kan John, de eigenaar het beste even bellen. Hij is niet altijd op zijn bedrijf. MG-Cap levert onderdelen en voert reparaties en restauraties uit. Zijn adviezen zijn meestal het pragmatisch, dus volg ze op. je leert er veel van.
Groet, Henny