Goedemiddag,
Sinds kort samen met mijn zoon in het bezit van een MGB GT uit 1976.
Sinds jaar en dag ben ik liefhebber en bezitter van Jaguar en Daimler.
Nu in het bezit van een Jaguar XKR uit 2000 en een Daimler Super V8 SWB (1 van 76 geproduceerd wereldwijd).
Maar een MGB GT bleef een droom en nu samen met mijn zoon de kans schoon gezien.
Een plaatje van een auto overigens, zie de advertentie van Jonathan Zandman van eind vorig kaar.
Nu overwegen wij er nieuwe zomerbanden (175/80/14) op te zetten omdat de oude 14 jaar oud zijn.
Heeft iemand suggesties waarom je wat wel en wat niet eronder moet leggen?
Uiterst benieuwd naar reacties.
Met vriendelijke groet,
Jan-Ite de Ruijter
Re: Nieuwe banden voor een MGB GT
#2Beste Jan, met het gevaar dat je heel veel suggesties gaat krijgen, kijk vooral ook naar oude discussies over banden, maar ik ben tevreden met deze in hoogte 70
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 77cf733e8/
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 77cf733e8/
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA
1974/7 MGB roadster USA
#3De 175/70R14 maat zit dicht tegen de oude maat aan, maar sommigen vinden op een rubber bumper wagen de nog wat bredere 185/70R14 net iets mooier staan..
NB De originele bandenmaat is overigens 165R14, dat volgens de de nieuwe structuur dus een 165/80R14 is; Vredestein en Pirelli Centurato maken die nog steeds Michelin maakt(e) die overigens in de net wat afwijkende 165/82R14 maat
NB De originele bandenmaat is overigens 165R14, dat volgens de de nieuwe structuur dus een 165/80R14 is; Vredestein en Pirelli Centurato maken die nog steeds Michelin maakt(e) die overigens in de net wat afwijkende 165/82R14 maat
#4Dank voor eerste reacties.
Het gaat trouwens om een naar chroom omgebouwde GT
Het gaat trouwens om een naar chroom omgebouwde GT
#5Dan zou ik toch voor de 175/70R14 gaan of een Classic formaat 165R14 van Pirelli of Vredestein. Of Vredestein nog steeds kwaliteit levert na hun vertrek uit Nederland is nog onduidelijk. De Pirelli Cinturato banden sleten ooit zeer snel, dat schijnt deze fabrikant inmiddels sterk te hebben verbeterd. Mijn Michelin Energy Savers in 175/70R14 formaat waren en zijn nog steeds zeer slijtvast, iets dat bij Michelin door de jaren heen eerder sterk wisselde (mijn veel eerdere Michelin XAS 165R14 waren zelfs na 28 jaar niet opgesleten, maar wel te hard geworden om er veilig mee te rijden en de latere X en ZX banden sleten juist erg snel)
#6Mijn voorkeur zou ook Michelin zijn. Maar in het geval van een auto waar weinig kilometers mee wordt gereden is dat niet raadzaam.
Mijn ervaring, zowel bij eigen gebruik op de dagelijkse auto's als professioneel als werkplaatsreceptionist/after-sales medewerker, heeft mij geleerd dat een Michelin een geweldig fijne band is, maar snel uitdroogt.
Voor iemand die veel rijdt en om de, pak 'm beet, twee tot drie jaar aan vervanging toe is kan het goed.
Voor mijn MG B Tourer van productie februari 1972 heb ik de keuze gemaakt om voor Falken te gaan in 165/80x14.
Falken is geen top merk maar voldoet voor mij prima. De snelste ronde op het circuit van Zandvoort hoef ik er niet mee te halen.
In eerste instantie had ik ook nog gekeken voor de Pirelli CN36. De CN36 is al een ouder type Pirelli band met een klassiek profiel die sinds een paar jaar weer wordt geproduceerd.
Pirelli past echter wel de meest moderne rubbersamenstellingen en technieken toe om de CN 36 te produceren, Maar voor de hobby vond ik de prijzen te hoog om de gok te wagen.
Ook Dunlop en Avon hebben banden met moderne technieken en klassieke uitstraling. Maar ook die zijn aardig aan de prijs.
Bij de Falken Sincera durfde ik dat wel aan. Die wil ik prijstechnisch wel in een kortere periode afschrijven als ze niet bevallen. Nu, drie jaar na aankoop en ca 12.000 km, voldoen ze nog uitstekend.
Mijn ervaring, zowel bij eigen gebruik op de dagelijkse auto's als professioneel als werkplaatsreceptionist/after-sales medewerker, heeft mij geleerd dat een Michelin een geweldig fijne band is, maar snel uitdroogt.
Voor iemand die veel rijdt en om de, pak 'm beet, twee tot drie jaar aan vervanging toe is kan het goed.
Voor mijn MG B Tourer van productie februari 1972 heb ik de keuze gemaakt om voor Falken te gaan in 165/80x14.
Falken is geen top merk maar voldoet voor mij prima. De snelste ronde op het circuit van Zandvoort hoef ik er niet mee te halen.
In eerste instantie had ik ook nog gekeken voor de Pirelli CN36. De CN36 is al een ouder type Pirelli band met een klassiek profiel die sinds een paar jaar weer wordt geproduceerd.
Pirelli past echter wel de meest moderne rubbersamenstellingen en technieken toe om de CN 36 te produceren, Maar voor de hobby vond ik de prijzen te hoog om de gok te wagen.
Ook Dunlop en Avon hebben banden met moderne technieken en klassieke uitstraling. Maar ook die zijn aardig aan de prijs.
Bij de Falken Sincera durfde ik dat wel aan. Die wil ik prijstechnisch wel in een kortere periode afschrijven als ze niet bevallen. Nu, drie jaar na aankoop en ca 12.000 km, voldoen ze nog uitstekend.
#7Uitdrogen van Michelin banden is mij nog nooit in bijna 47 jaar MGB-bezit overkomen en als ik de op de impliciet 2e hands aangeschafte Good Year banden in 1978 op mijn 1972 wagen ook als niet uitgedroogd meereken dan kom ik nog 6 jaar hoger uit. Ik moet daar bij aangeven dat na de vervanging van deze Good Year banden aangeschafte Michelin XAS banden een extreem lange levensduur hebben en qua karkas en gebrek aan scheurtjes aan zowel buiten- als binnenzijde geen enkel zichtbare bechadiging toonden. Zowel de XAS 155R14 als op de latere XAS165R14 bleven maar doorgaan en werden alleen wat hard (éénmaal een lekke band te laat ontdekt en kapot gereden, dat wel...) De latere 155R14 ZX types die ik van een ander MGCC lid overnam waren inderdaad minder van kwaliteit en een pothole in Italië sloeg het karkas rechtsachter kapot, vandaar mijn overgang naar nieuwe Energy Saver 175/170R14, waar ik sindsdien probleemloos mee rij.
Die zitten er nu alweer 11 jaar op en zullen ergens dit jaar voor alle zekerheid vervangen worden door hetzelfde type, ondanks dat mijn bandenman dat eigenlijk bij mijn lage gebruik niet nodig vindt. Daar past de aantekening bij dat deze 11 jaar voor een groot deel qua stalling in een afgesloten garage zijn doorgebracht en op zomervakantie in Frankrijk zijn de banden ook beschermd tegen zonlicht door plaatsing in een garage of door stukken karton voor de wielen die anders in de zon staan
Eigenlijk heeft mijn B me over de vele jaren zoveel meer gekost aan nieuwe motorblokken en vele andere onderdelen, dat zowel de meerprijs van ethanolvrije E5 benzine als die van betere banden me niet deren. Wel jammer dat vele binnensteden in Frankrijk inmiddels verboden voor mijn oldtimer zijn.......
PS, Ik herinner me van de jaren dat ik van die te hard geworden XAS banden op extreem hoge leeftijd van 28 jaar afscheid moest nemen dat Falken toen geen beste naam had. Wel hadden de snel slijtende Pirelli's inmiddels een verbetering in slijtage ondergaan, maar ik ben in 1986 toch bij MIchelin gebleven
Die zitten er nu alweer 11 jaar op en zullen ergens dit jaar voor alle zekerheid vervangen worden door hetzelfde type, ondanks dat mijn bandenman dat eigenlijk bij mijn lage gebruik niet nodig vindt. Daar past de aantekening bij dat deze 11 jaar voor een groot deel qua stalling in een afgesloten garage zijn doorgebracht en op zomervakantie in Frankrijk zijn de banden ook beschermd tegen zonlicht door plaatsing in een garage of door stukken karton voor de wielen die anders in de zon staan
Eigenlijk heeft mijn B me over de vele jaren zoveel meer gekost aan nieuwe motorblokken en vele andere onderdelen, dat zowel de meerprijs van ethanolvrije E5 benzine als die van betere banden me niet deren. Wel jammer dat vele binnensteden in Frankrijk inmiddels verboden voor mijn oldtimer zijn.......
PS, Ik herinner me van de jaren dat ik van die te hard geworden XAS banden op extreem hoge leeftijd van 28 jaar afscheid moest nemen dat Falken toen geen beste naam had. Wel hadden de snel slijtende Pirelli's inmiddels een verbetering in slijtage ondergaan, maar ik ben in 1986 toch bij MIchelin gebleven
#8Don
Niet om de betweter uit te hangen maar om even mijn historie aan te geven. Ik wordt over twee maanden 70. Ben geboren en getogen in de automobielwereld. Mijn vader zat in de Citroën organisatie als dealer, dus Michelin is mij niet geheel onbekend.
Ook mijn eigen werkzame leven heeft tot aan mijn pensioen in de automobielwereld gespeeld. Waarvan het grootste deel in de after-sales. Dus verantwoordelijk voor de werkplaatsplanning, onderdelenvoorziening en after-sales inclusief garantieafhandeling. Mijn ervaring met Michelin (en ook van collega autoboeren) is dat Michelin hard achteruit is gegaan qua levensduur. Met name het uitdrogen is bij de moderne Michelin banden een bekend euvel.
Falken ben ik met je eens dat dat een jaar of 10 geleden nog een B-merk was. In mijn loopbaan genoeg van gezien en meegemaakt. Blijkbaar heeft Falken niet stil gestaan en wordt nu ook door gerenommeerde fabrikanten van de sportievere auto's als eerste montage gemonteerd.
Niet om de betweter uit te hangen maar om even mijn historie aan te geven. Ik wordt over twee maanden 70. Ben geboren en getogen in de automobielwereld. Mijn vader zat in de Citroën organisatie als dealer, dus Michelin is mij niet geheel onbekend.
Ook mijn eigen werkzame leven heeft tot aan mijn pensioen in de automobielwereld gespeeld. Waarvan het grootste deel in de after-sales. Dus verantwoordelijk voor de werkplaatsplanning, onderdelenvoorziening en after-sales inclusief garantieafhandeling. Mijn ervaring met Michelin (en ook van collega autoboeren) is dat Michelin hard achteruit is gegaan qua levensduur. Met name het uitdrogen is bij de moderne Michelin banden een bekend euvel.
Falken ben ik met je eens dat dat een jaar of 10 geleden nog een B-merk was. In mijn loopbaan genoeg van gezien en meegemaakt. Blijkbaar heeft Falken niet stil gestaan en wordt nu ook door gerenommeerde fabrikanten van de sportievere auto's als eerste montage gemonteerd.
#9Laten we gewoon accepteren dat vooral het onderwerp banden vele discussies met persoonlijke voorkeuren kent, mijn favoriete MG EXperience Forum staat er keer op keer vol mee. Ooit was mijn eerste wagen een 1957 2CV van het toen als luxe gepositioneerde AZL type en inderdaad zaten er op het moment van tweedehands aanschaf in 1967 Michelins op. Naast de MG vanaf 1978 heb ik nog vele andere Citroens gehad met Michelin banden: nog 2x 2CV, GS, GSA, BX, Xantia, C5, Saxo en nu C3930288 schreef: ↑04 feb 2026, 21:23Don
Opmerkelijk feit bij al die Citroëns en Michelin banden was dat de aanbevolen bandenspanningen op die banden steeds hoger werden; i.c. voor die XAS 165R14 die ook op de Peugeot 404 zat begon dat met 1,3/1,5 bar, toen 1,5/1,7 bar en tegen de tijd dat ik mijn Energy Savers op de B liet zetten was 1,9/2,2 bar heel gewoon geworden
De laagprofielbanden op de C3 die ik eigenlijk lelijk vind staan, zitten zelfs nog hoger in bandenspanning. Ooit leek het bij die vroegere Michelins wel of ze lek waren zo ver veerden die op de wangen in dat voorbijgangers je waarschuwden om z.s.m. de bandenspanning te controleren. Tegenwoordig zit de meeste vering in de wagen.
PS Overigens als we het over leeftijd hebben: a.s. zondag hoop ik 82 te worden en in mijn eentje motoren uittakelen doe ik na mijn 69e niet meer
Resterende onderhoudsjobs doe ik meestal nog wel, zo moeilijk is onze klassieke autotechniek immers niet. Van bromfiets, motor en 2CV heb ik al eerder veel geleerd.
PS2 Mij schiet te binnen dat ik op een tweetakt DKW motor van 125CC ooit in 1962 aan het snelverkeer begon deel te nemen, ik dacht op Duitse Metzeler banden
#10Mijn recente banden ervaring.
Ben voor mijn B,s en V8 naar 15 inch welen gegaan. Het liefst aluminium. Je hebt dan een bredere bandenkeus.
Hoewel, ik heb een paar jaar geleden bij iemand chromen 15 inch 72 spaaks wielen mogen monteren. De kwaliteit verbaasde mij.
RVS spaken .perfecte sealing ,zodat er geen binnenbanden meer nodig zijn. De loop en de balans was ook top. Balans gewichten waren minimaal nodig.
Als banden monteer ik al jaren Kumho Eco Wing. In de maat 15 inch 185 65 88H.
Ben voor mijn B,s en V8 naar 15 inch welen gegaan. Het liefst aluminium. Je hebt dan een bredere bandenkeus.
Hoewel, ik heb een paar jaar geleden bij iemand chromen 15 inch 72 spaaks wielen mogen monteren. De kwaliteit verbaasde mij.
RVS spaken .perfecte sealing ,zodat er geen binnenbanden meer nodig zijn. De loop en de balans was ook top. Balans gewichten waren minimaal nodig.
Als banden monteer ik al jaren Kumho Eco Wing. In de maat 15 inch 185 65 88H.
#11Van de week een recente zomerbandentest 2026 van de ANWB ingekeken en hoewel in de huidige, sterk van oldtimer maten afwijkende vorm 225/50 R17 is die toch interessant. Mocht je lid vande ANWB zijn dan is even inkijken simpel. Bij de top scorers staat onze bekende Pirelli Cinturato weer, terwijl merken als Michelin opmerkelijk genoeg inmiddels tekortschieten. Op benzinegebruik en slijtvastheid na, daar blijft Michelin wel beter in. Kortom, er zit toch nog steeds beweging in en na het corrigeren van hun ooit extreme slijtagegedrag is Pirelli consequent hoog klasserend gebleven; alleen Continental staat in deze test althans nog hoger geklassseerd...
#12Dank voor alle suggesties.
Omdat het oorspronkelijk een rubber bumper was en dus iets hoger op zijn poten staat, hebben we er nu Hankook zomerbanden 175/80/14 onder gelegd.
Goed getest en staat mooi.
Omdat het oorspronkelijk een rubber bumper was en dus iets hoger op zijn poten staat, hebben we er nu Hankook zomerbanden 175/80/14 onder gelegd.
#13Dank voor alle suggesties.