Beste Ad,850008 schreef: ↑21 jan 2026, 10:30Ad, snap 2 dingen niet in je verhaal. Je motor komt niet op temperatuur ,vervolgens doe je er alles aan om er voor te zorgen dat hij nog minder op temp kan komen.
Je verwiderd de themostaat . Als er iets is wat je niet moet doen is deze verwijderen. Je verstoord dan de flow van de pers van de koelwaterpomp. Met grote kans op het
ontstaan van dampbellen. Dit komt de werking van het koelsysteem niet ten goede.
Ik ondersteund de mening van Hans volledig. Een goed afgestelde MGB met de juiste thermostaat en schone radiateur heeft absoluut geen aanvullende ventilator nodig. TSB 73/A/1 is een fabrieksaanwijzing om voor alle 18V motoren (behalve de Rubberbumper vanaf 1975) de stalen fan te vervangen voor de 6 bladige kunststof uitvoering. Ga niet uit van de temperatuurmeter maar gebruik een gekalibreerde instrument. Ik ben van mening dat je voor veel geld je eigenlijke probleem niet aan het oplossen bent.
Ik heb tijdens onderhoud en reparaties vele additionele ventilatoren verwijderd na het reinigen of vervangen van de radiateur samen met plaatsing van een 82 graden thermostaat of warmer. Geen enkele MGB had daarna nog temperatuur problemen.
Henny Beumer