Re: Dubbele elektrische koelwater ventilators op MGB.

850008 schreef:
21 jan 2026, 10:30
Ad, snap 2 dingen niet in je verhaal. Je motor komt niet op temperatuur ,vervolgens doe je er alles aan om er voor te zorgen dat hij nog minder op temp kan komen.
Je verwiderd de themostaat . Als er iets is wat je niet moet doen is deze verwijderen. Je verstoord dan de flow van de pers van de koelwaterpomp. Met grote kans op het
ontstaan van dampbellen. Dit komt de werking van het koelsysteem niet ten goede.
Beste Ad,
Ik ondersteund de mening van Hans volledig. Een goed afgestelde MGB met de juiste thermostaat en schone radiateur heeft absoluut geen aanvullende ventilator nodig. TSB 73/A/1 is een fabrieksaanwijzing om voor alle 18V motoren (behalve de Rubberbumper vanaf 1975) de stalen fan te vervangen voor de 6 bladige kunststof uitvoering. Ga niet uit van de temperatuurmeter maar gebruik een gekalibreerde instrument. Ik ben van mening dat je voor veel geld je eigenlijke probleem niet aan het oplossen bent.

Ik heb tijdens onderhoud en reparaties vele additionele ventilatoren verwijderd na het reinigen of vervangen van de radiateur samen met plaatsing van een 82 graden thermostaat of warmer. Geen enkele MGB had daarna nog temperatuur problemen.

Henny Beumer

Hallo. Is jullie beredenering gebaseerd op het feit dat ik de mechanische thermostaat van de motor heb laten vervallen ?
Hadden jullie ook begrepen dat ik de stalen 6 bladerige, 30 cm doorsnee fan heb laten vervallen. (Dit verhaal heb ik gelezen ). Bij de latere motoren (1976 en later) hebben een elektrische ventilator, de thermostaat zit in / op het thermostaat-huis daar waar de bovenste slang op aan gesloten zit, dus daar is de mechanische thermostaat ook vervangen voor een elektrische, de motoren van MGB zijn na 1974 zo goed als het zelfde gebleven op dat vlak, dus denk ik dat ik een verbetering heb aan gebracht !! Ik vind het wel leuk dat we daar over verschillende meningen over hebben, de zomer dier zeker 100% weer aan komt zal het uitwijzen !!

Lidl biedt nu net een IR-thermometer aan voor maar €9,- zo goedkoop was hij nog nooit. Nu kan via een meting heel goedkoop worden gecheckt hoe de zaken erbij staan. Verder verwijs ik naar het archief op de Engelstalige, wereldwijde MG Experience site, waar nuttige zaken over koeling van MGB's te vinden zijn. Inclusief de vanzelfsprekendheid waarom de aanwezigheid van een thermostaat in het koelcircuit noodzakelijk is om een gecontroleerde opwarming te realiseren.

Overigens: alleen de latere MGF/TF had een ontwerpprobleem rond plotseling openende thermostaten die temperatuurschokken op de toch al kwetsbare koppakkingoplossing van het K blok in deze wagens veroorzaakten. Is uiteindelijk wel opgelost, maar toen was MG Rover al failliet gegaan. De B heeft dat soort kwetsbaarheden nooit gekend; daarbij is alleen de werking van een passeerpassage onder het oorspronkelijke thermostaatontwerp verloren gegaan. De speciale thermostaatversie die deze passage kon afsluiten of openen heb ik al eerder genoemd, inclusief de reden waarom hij in latere B motoren niet meer werd toegepast.

Zolang posters hier niet begrijpen waarom een thermostaatloze motor niet of slechts bij uitzonderlijk hoge buitentemperaturen op de gewenste bedrijstemperatuur kan komen vind ik verdere input naar deze thread niet langer zinvol. Logisch denken blijkt kennelijk lastiger dan ik normaliter op MG Experience tegen kom......

Don.

Je hebt met toch weten te overtuigen, ik ga de originele thermostaat er weer terug in bouwen, blijkt uit al de bevindingen dat dat toch beter is, blijkbaar zat ik hier mis.

Ik vindt wel dat er wel altijd ruimte moet zijn voor enige discussie, ook de mensen die het vastberaden denken het bij het goede eind te hebben kunnen er wel eens naast zitten en dat moet sportief geaccepteerd kunnen worden, mijn mening.

Beste AD, volgens mij opent een mechanische thermostaat niet in één keer vol open, dat gaat geleidelijk naarmate de temperatuur stijgt. Dus met die koude klets valt het wel mee. Let ook op of je wel de juiste sensor in je blok hebt zitten. Er zijn kleurcodes per soort. Om dat te controleren kun je hem in een pannetje heet water houden met een thermometer. Mijn 74 USA had de verkeerde gemonteerd en wees dus op de klok te laag aan. Met mijn originele ventilator en een 85 graden thermostaat ben ik na ongeveer 5-10 minuten rijden bij zeg 15 graden buitentemperatuur op bedrijfstemperatuur en staat de klok net onder de middenstreep.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA