Hoe verder met E5 benzine zonder BP-pompen?

Recent is aangekondigd dat BP al hun benzinepompen gaat afstoten aan een grote partij, te weten "OK". Omdat BP naast Shell de enige partij hier is die gegarandeerd ethanolvrije benzine onder de naam BP Ultimate voerde (voor Shell is dat de V Power) is de vraag wat nu de E5 situatie onder de nieuwe OK-partij wordt.
In de persberichten ligt de nadruk bij deze overname op een scherpere prijsstelling, nogal "Q8" dus waar al jaren daar dezelfde prioriteiten liggen.

Wordt vervolgd, zelf zal ik zolang mogelijk ethanolvrij met de B (en zelfs met de andere wagen) blijven rijden, maar op MG Experience komen wel eens noodkreten uit bepaalde USA staten over het daar niet meer kunnen vinden van pompen met ethanolvrije benzine. Dit zou ons ook kunnen overkomen.....

Overigens gaat in de B altijd een flesje E10 vaan Toralin in de achterbak mee: deze benzinetoevoeging is gericht op het bestrijden van negatieve effecten van E10/E5
Toralin geeft overigens op hun website ook meer informatie over de houdbaarheid van de diverse benzinesoorten, iets waar de grote aanbieders over zwijgen: E10 is maar kort houdbaar en is al na enige maanden minder effectief, terwijl dat E5 tot zo'n 6 maanden goed zou blijven. Dus winterstops dus alleen met E5 in de tank?

PS Shell en BP waren ook de enige maatschappijen die expliciet beloofden te melden als aan die 0% ethanol situatie bij hun E5 aanbod wat zou veranderen.
De vraag is natuurlijk of dat E5 aspect onderdeel van het mediagebeuren rond die OK zal zijn of niet. Weet iemand hier toevallig al meer van?...

Re: Hoe verder met E5 benzine zonder BP-pompen?

Volgens de geruchten levert ook Avia een ethanolvrije brandstof.

Maar waarom in de stallingsperiode geen brandstof zoals Ecomaxx in de tank?
De kosten per liter zijn hoger, ja. Maar wat maakt dat op jaarbasis uit? En wat voor kosten loop je anders tegen aan bij het gebruik van de huidige brandstoffen en de nadelige gevolgen daarvan na de stallingsperiode?
In het seizoen zoveel mogelijk V-power proberen te tanken, en waar mogelijk met een toevoeging zoals Toralin of de Ethomix van Frost?

Bij deze de link naar Toralin voor die E10 toevoeging. https://toralin.nl/e10-brandstofbescherming.html
Zie ook de extra informatie over wat E10 en vooral die ethanol er in voor negatieve effecten heeft: "goed voor het klimaat, minder goed voor uw auto"?

PS Avia pompen zijn er heel weinig, ik zou daar in de buurt van mijn woonplaats Rijswijk ook niet weten waar ze te vinden. Shell met V Power is wel dichtbij

Bij deze de link naar Toralin voor die E10 toevoeging. https://toralin.nl/e10-brandstofbescherming.html
Zie ook de extra informatie over wat E10 en vooral die ethanol er in voor negatieve effecten heeft: "goed voor het klimaat, minder goed voor uw auto"?

PS Avia pompen zijn er heel weinig, ik zou daar in de buurt van mijn woonplaats Rijswijk ook niet weten waar ze te vinden. Shell met V Power is wel dichtbij
PS2 Het gaat dus om ethanol, géén methanol als vervangend brandstofonderdeel
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 03 jan 2026, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

De meeste merken E5 benzine bevatten géén methanol. Raffinaderijen moeten op het totaalpakket aan benzine (E5 + E10) procentueel een hoeveelheid methanol toevoegen. Het is dan goedkoper om alle methanol allemaal aan de E10 toe te voegen en niets aan de E5, zodat het E5 proces niet hoeft worden ingeregeld. Dit kan doordat een maximale hoeveelheid methanol (en géén minimale) is voorgeschreven. Zelf tank ik altijd Tinq E5 zonder gebruikmaking van toevoegingen. https://topgear.nl/autonieuws/benzine-z ... overzicht/

150070 schreef:
08 jan 2026, 21:26
Even een check op de website van de partij die de BP tankstations overneemt OK (www.ok.nl) zij geven aan dat hun product OK Pure 98 Ron is Zonder ethanol, dus je kunt waarschijnlijk op dezelfde plaats blijven tanken. Met een beetje geluk een beetje goedkoper en in ieder geval met een Nederlandse eigenaar.
Het verschil zit hem in de toevoeging "vooralsnog" bij de statement dat E5 0% ethanol bevat; zowel BP als Shell hebben ooit verklaard dat mocht die 0% bij hen verdwijnen zij dat tijdig zullen aangeven. Shell en BP waren en zijn deels nog ook retailers. OK is in feite slechts een extra wholesale tussenlaag in de downstream tussen deze productiebedrijven en de afnemers in de pompstations, de vraag is wat ze toevoegen of dat ze alleen kwantumkortingen als reseller regelen...

PS Als gepensioneerd KPN-er ken ik het Telecom-equivalent de "switchless reseller" , die puur op inkoopkorting draait en in feite geen echte service biedt.
De rekening verzenden en innen is de kern, de rest wordt doorverwezen. Interessant om te zien of de krimpende brandstofmarkt dezelfde kant op gaat