Slecht lopende motor

Hallo mensen, ik weer. (MGB 1974)
Vorig weekend heerlijk stuk gaan rijden, motortje liep prima en mooi rond, ergens in België op een terrasje een Trappistje gedronken, gezellig, ook het ritje was gezellig. Naar huis gereden en de MGB in de garage gezet. Een paar dagen daarna heb ik de HIF4 carburateurs bij gevuld met originele olie, ze stonden allebei iets onder het peil, deze handeling heb ik al vele malen gedaan, niks aan de hand.
Afgelopen zaterdag 7 dagen na het ritje in België wilden we weer een stukje gaan rijden, ik start de auto, hij slaat snel aan maar loopt verrot slecht, wat krijgen we nou was mijn gedachten, ik dacht aan een slechte bougie, die er allemaal uit gedraaid ( deze waren allemaal goed zwart en nat) andere bougies er in maar geen verschil.
Ik zal even opsommen wat ik heb na gekeken om het probleem te proberen op te lossen. Er zit een 1-2-3 elektronische ontsteking in.
Daar gaat i :
Bougies vervangen / bougie kabels en bobine kabel na gekeken / bobine vervangen / aarde kabels na gekeken / dynamo geeft bijna 14 volt, na gekeken / ontsteking’s kap en rotor gecontroleerd op oneffenheden / gecontroleerd of de bougies vonkten, dat deden ze alle 4 / zekeringen na gekeken. dat was het wat de ontsteking betreft. Verder gegaan naar de carburateurs HIF4. Waar ik mee begonnen ben is met een doorkijk bougie controleren hoe de verbrandingskleur in de cilinder er uit zag, de verbranding was veelte geel, dus ergens iets te reik of iets te weinig. Wat ik gedaan heb is; de lucht gemeten met zo ‘n luchtwegen met een balletje. Ik moest de motor op 1200 toeren laten lopen andes zou hij stil vallen. Om de lucht op beide carburateurs gelijk te krijgen heb ik veel aan de stelschroefjes moeten draaien en het is nog niet goed, om de verbranding enig sinds een Beetje blauw te krijgen heb ik ook veel aan de benzine regelschroef moeten draaien. Als ik de zuiger in de carburateurs op til, kan ik ze zeker een mm of 2 optillen voordat er iets gebeurd, ook niet goed. Hoe kan dit alles, dit ontregeld toch niet uit zich zelf.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn, iets dat spontaan is ontstaan !! Wil de echte techneut opstaan, ik ben het niet in ieder geval (blijkbaar)
Mensen alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met vriendelijke groet.
Ad Coertjens.

Re: Slecht lopende motor

Beste Ad,

Je draait aan te veel parameters tegelijk. Zo ga je er nooit uitkomen.
De meeste carburateur problemen zijn elektrisch, m.a.w. carburateurs ontregelen niet uit zichzelf.
Meet vooraf de compressie om een beeld te krijgen van de gezondheid van de motor. Controleer vervolgens de klepspeling en zorg dat deze goed staan. Dan elektrisch. Je hebt nieuwe bougies gemonteerd, prima. Je schrijft dat je kabels hebt gecontroleerd, hoe? Hoe oud zijn ze? Heb je ze vervangen? Start de slechtlopende motor. Haal een voor een de bougiekabels los. De cilinder waarbij je geen verschil merkt is meestal de boosdoener. Merk je dit vervang dan eerst de bougiekabels en eventueel de verdeelkap.

Ik verneem het resultaat graag en dan pas verder…

Henny Beumer

Henny bedankt voor je reactie en mee denken. Wat ik zo vreemd vind is dat toen ik de MG na een rit van zo’n 30 km niks merk dat hij slechter draait, na de rit heeft de auto ongeveer een uur op de oprit gestaan om af te koelen, na het stilstaan heb ik de auto na ongeveer 1 uur gestart, (starte prima zonder overslaan of slecht lopen) in de garage gezet. Na twee dagen heb ik de HIF4 carburateurs olie bij gevuld, 5 dagen daarna start ik de MG om weer te gaan rijden en loopt de motor zeer slecht, op 3 of misschien wel op 2 cilinders. Alle 4 de bougies zijn roet zwart en nat. De bougies gecontroleerd op vonken, dat doen ze alle 4, ik vond wel dat ze zwak vonkten. De ontsteking is een elektronische 1-2-3 ontsteking met nieuwe bij behorende kabelt en een nieuwe bobine met nieuwe kabel, de ontsteking met bij behorende spullen is hooguit 3 jaar oud. Ik heb hem nu wel aan het lopen en draai op 12 a 1300 toeren anders valt hij stil. Wat kan er terwijl de auto stil staat kapot gaan of ontstellen ??!! Kan het iets te maken hebben met het bij vullen van de carburateurs ??

Ad,
Heb je je ontsekingstijdstip gecontroleerd?
De 1-2-3 verloopt op zich niet, maar als de klemband waarmee de hele verdeler vast zit, niet meer goed is aangedraaid, verdraait de hele ontsteking en daarmee je je tijdstip.
Wanneer je hem zelf hebt ingebouwd weet je ook nog wel hoe je hem moet controleren.
Anders

Ja daar ging wat mis!
Als je niet weet hoe je de 123 moet controleren op ontstekingstijdstip laat dan maar weten, dan stuur ik je wel een instructie.
Andere mogelijke oorzaak:
Is je "nieuwe " bobine toevallig een blauwe Bosch is, made in Brazil, probeer dan een andere, die bobines gaan om de haverklap stuk.
Bij de fabrikant v an 123 zijn ze om die reden gestopt met die bobines

930086 schreef:
26 aug 2025, 13:03
Ja daar ging wat mis!
Als je niet weet hoe je de 123 moet controleren op ontstekingstijdstip laat dan maar weten, dan stuur ik je wel een instructie.
Is je "nieuwe " bobine toevallig een blauwe Bosch is, made in Brazil, probeer dan een andere, die bobines gaan om de haverklap stuk.
Opmerkelijk dat ik bij de aanschaf van mijn CSI alweer enige jaren terug juist de Blauwe Bosch uit Brazilië meegeleverd kreeg (nog steeds niet kapot). Heb trouwens altijd een reserve Lucas Sportscoil achterin liggen, het latere, compactere model. De eerdere, grotere Lucas Sportscoil is overigens óók nooit defect gegaan. Ook over de Lucas gingen horrorverhalen, maar vanuit CSI werd dat juist in hun montage documentatie als het alternatief voor die Bosch genoemd.

PS Sinds ik volelectronisch met mijn ontsteking ging neem ik sowieso ook een complete, al correct ingesteld klassieke ontstekingsunit met Accuspark erin mee....
En inderdaad die Accuspark kan eruit en punten met condensator erin; maar géén van mijn Accuspark units is ooit defect geraakt in de vele jaren van gebruik..

Hallo. Dank voor jullie meedenken. Ik heb een goudkleurige bobine die is geleverd en ook nieuwe bougie kabels, dat waren de onderdelen die bij de 1-2-3 elektronische ontsteking hoorden. Ik heb de oude bobine geprobeerd of hij daar wel beter op liep maar daar was geen verbetering in het slecht lopen.
De komende tijd ben ik niet in de gelegenheid om uit te zoeken wat de oorzaak van het slechte lopen is. Als ik verder kan gaan gaan om het probleem op te lossen laat ik het weten.
Nogmaals bedankt cover voor jullie meedenken.
Met vriendelijke groet.
Ad C.

220001 schreef:
23 aug 2025, 17:26
Hallo mensen, ik weer. (MGB 1974)
Vorig weekend heerlijk stuk gaan rijden, motortje liep prima en mooi rond, ergens in België op een terrasje een Trappistje gedronken, gezellig, ook het ritje was gezellig. Naar huis gereden en de MGB in de garage gezet. Een paar dagen daarna heb ik de HIF4 carburateurs bij gevuld met originele olie, ze stonden allebei iets onder het peil, deze handeling heb ik al vele malen gedaan, niks aan de hand.
Afgelopen zaterdag 7 dagen na het ritje in België wilden we weer een stukje gaan rijden, ik start de auto, hij slaat snel aan maar loopt verrot slecht, wat krijgen we nou was mijn gedachten, ik dacht aan een slechte bougie, die er allemaal uit gedraaid ( deze waren allemaal goed zwart en nat) andere bougies er in maar geen verschil.
Ik zal even opsommen wat ik heb na gekeken om het probleem te proberen op te lossen. Er zit een 1-2-3 elektronische ontsteking in.
Daar gaat i :
Bougies vervangen / bougie kabels en bobine kabel na gekeken / bobine vervangen / aarde kabels na gekeken / dynamo geeft bijna 14 volt, na gekeken / ontsteking’s kap en rotor gecontroleerd op oneffenheden / gecontroleerd of de bougies vonkten, dat deden ze alle 4 / zekeringen na gekeken. dat was het wat de ontsteking betreft. Verder gegaan naar de carburateurs HIF4. Waar ik mee begonnen ben is met een doorkijk bougie controleren hoe de verbrandingskleur in de cilinder er uit zag, de verbranding was veelte geel, dus ergens iets te reik of iets te weinig. Wat ik gedaan heb is; de lucht gemeten met zo ‘n luchtwegen met een balletje. Ik moest de motor op 1200 toeren laten lopen andes zou hij stil vallen. Om de lucht op beide carburateurs gelijk te krijgen heb ik veel aan de stelschroefjes moeten draaien en het is nog niet goed, om de verbranding enig sinds een Beetje blauw te krijgen heb ik ook veel aan de benzine regelschroef moeten draaien. Als ik de zuiger in de carburateurs op til, kan ik ze zeker een mm of 2 optillen voordat er iets gebeurd, ook niet goed. Hoe kan dit alles, dit ontregeld toch niet uit zich zelf.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn, iets dat spontaan is ontstaan !! Wil de echte techneut opstaan, ik ben het niet in ieder geval (blijkbaar)
Mensen alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met vriendelijke groet.
Ad Coertjens.
Terug naar de tekentafel dus tzt; zelf heb ik niet zo in dat ontstekingsprobleem geloofd en het opeens geel worden van het verbrandingsbeeld via de Colortune is toch echt carb gericht. Zou er rotzooi op de vlotternaalden zijn gekomen met een te hoog oplopend benzineniveau, hèt bekende HIF4 probleem op klassieke naalden?

Zitten er wel VITON-tipped vlotternaalden in and zijn de vlotters zelf niet lek geraakt, c.q. zijn de slangen naar de voorste HIF en tussen de HIF's in wel OK? Immers alles achter het benzinefilter dat voor de voorste HIF zit moet absoluut vuilvrij zijn en blijven. Aan het filter mits doorzichtig kan je ook zien hoe schoon de benzine was.

Maar eerst rust nemen en dan stapsgewijs alles doornemen ipv alles tegelijk veranderen is het devies.....

PS Nog éénmaal" shooting from the hip": een plotselinge verrijking van het mengsel op een HIF kan ook komen door een lekkende ring in het verrrijkings- of choke systeem. Daar zit een AUD 3602 ring (nummer uit het geheugen) in die als door ethanol lekkend een forse verrijking van het mengsel geven. Helaas vergt het vernieuwen van die ringen in beide carbs een vergaande demontage van de HIF's. Nooit allebel tegelijk demonteren, want dan zie je niet meer hoe die veren op de assen zitten, één voor één aanpakken en dan kan je nog steeds spiegelsgewijze vanuit de niet gedemonteerde HIF afleiden hoe de onderdelen van het mechanische systeem op de gedemonteerde ook al weer zaten... Kortom tzt alle sterkte gewenst voor een grondige HIF klus, hopelijk gaat het alleen om de vlotternaalden

Hallo Don, dank voor je meedenken. Het kan er bij mij moeilijk in dat; Als je de auto auto zo’n uur gereden hebt met een perfect mooi rondlopende motor, hen daarna in de garage zet en 6 dagen daarna, tijdens het stilstaan er iets gebeurd dat de motor gelijk bij het aanslaan verrot slecht loopt, ik zit nu in Frankrijk maar ik hoor graag jullie filosofie van wat er mis kan zijn, ik hoor het graag
Mvg. Ad C.

220001 schreef:
28 aug 2025, 14:45
Hallo Don, dank voor je meedenken. Het kan er bij mij moeilijk in dat; Als je de auto auto zo’n uur gereden hebt met een perfect mooi rondlopende motor, hen daarna in de garage zet en 6 dagen daarna, tijdens het stilstaan er iets gebeurd dat de motor gelijk bij het aanslaan verrot slecht loopt, ik zit nu in Frankrijk maar ik hoor graag jullie filosofie van wat er mis kan zijn, ik hoor het graag
Mvg. Ad C.
OK, dan één dubbelcheck op mijn "shooting van de hip" optie: verergert dat slecht lopen ook op de versneld stationair stand waarbij de verrijking deels inzit of niet?
Die lekkende AUD 3602 ringen doen er namelijk alleen toe als de choke geactiveerd is, bij gesloten choke is dat wel weg. Overigens dat iets na stilstand op kan treden zegt helemaal niets: ik had in 2024 een vastzittende inlaatklep na wat maanden stilstand, zonder dat daar ooit door mij na demontage een reden voor werd gevonden. En dat na tientallen jaren van langdurige winterstilstand zonder dat zelfde verschijnsel. Wat inmiddels is veranderd is, is de samenstelling van moderne benzines en dat is m.i. breder dan wel of niet ethanol in 5 of 10% (hoewel ethanol tot veel nare bijverschijnselen op slangen en tank aanleiding geeft en juist vooral na stilstand).

Overigens ik blijf erbij dat een grondige controle en liefst ook deels revisie van beide HIF's tegen lage kosten nooit weg is. Dan wel onderdelen gebruiken waarvan ethanolbestendigheid sowieso gewaarborgd is. Zelfs de vlotters kunnen uit zichzelf spontaan gaan lekken, dat kwam zelfs vóór onze ethanolkwestie al voor... :-(

PS Ik heb bij HIF revisies zowel goede als minder goede ervaringen met de bekende leveranciers MOSS Europe en Burlen UK gehad: de vlotters van MOSS E waren en zijn makkelijker te monteren dan die "stay up" floats van Burlen en van die laatste vind ik de VITON tipped naalden ook prima (met hun Delrin versie heb ik geen ervaring). Ooit zond MOSS E me bij de allereerste revisie >>25 jaar terug een set normale vlotternaalden waarvan de ene een volle millimeter langer was dan de andere!
De bodem pakking met die vierkante seal altijd vernieuwen, de oude krimpt en past niet meer en dan vooral die 4 schroeven absoluut niet te hard aandraaien, want dan trekt die bodem krom en verlies je de correcte afdichting.....

930086 schreef:
26 aug 2025, 13:03
Ja daar ging wat mis!
Hallo Bert
Als je het wilt doen wil ik graag de instructies van zo’n 1-2-3 ontsteking ontvangen, altijd handig om het erbij te hebben.
Al vast bedankt.
Mvg Ad C.

Beste mensen, ik ben al een tijdje terug van vakantie en ben weer zo ver dat ik de MGB nog weer aandacht geef, ik ben er weer aan begonnen, 1- Ik ben begonnen met de 1-2-3 ontsteken te controleren met een stroboscoop lamp, 1500 tpm, en op 15 graden, die staat goed. 2- de 2 SU HIF4 carburateurs er af gehaald om te controleren of de vlotters niet lek zijn, dat was gelukkig niet het geval, (dat zijn belachelijke dure dingen voor zo’n stukje plastic) , vlotters af gesteld tot 1 mm onder de bovenkant van de behuizing, vlotter-naaldje en behuizing op vuil gecontroleerd, ook de sproeier waar de piston-naald in gaat af gesteld gelijk met de bodem waar de piston op valt, dit alles om een basis afstelling te kunnen maken van lucht / brandstof. Carburateurs weer gemonteerd. (Geen brandstof lekkages ) 3- 4 Bougie’s schoon gemaakt, deze waren erg zwart. 4- Kleppen heb ik niet bekeken met die gedachten dat die niet binnen 4 dagen uit zich zelf verstellen. NU DE MOTOR STARTEN. Na een paar keer aan het sleuteltje draaien sloeg hij aan met de choke helemaal uit getrokken, de motor draaide 2000 tpm. even laten draaien om wat warmte in de motor te krijgen. Als ik de choke in drukte valt hij stil. De gaskabel versteld zodat de motor blijft lopen met de choke in gedrukt. Met een luchtweger de carburateur gelijk gezet. Motor uit gezet en een bougie 1 er uitgedraaid en er een doorkijk bougie in gedraaid om de kleur van de verbranding te kunnen zien. Motor weer gestart en de brandstof-toevoer ingesteld. De kleur van de verbranding is blauw, echt de goede kleur zoals hij moet zijn. Ik kan de motor nu op 1000 tpm laten draaien met de choke in gedrukt maar hij draait niet mooi, als ik gas geef knettert / klapt hij in de uitlaat, dat heeft hij voorheen nooit gedaan. WAT BETEKEND DIT !!!! Mijn gedachten, zou het dan toch aan de 1-2-3 ontsteking liggen, zou dat kunnen.

Graag jullie gedachten over het probleem.

MVG. Ad C.

Als je verbrandingskleur echt blauw is staan die SU's op basis van mijn ervaring wat te arm, zeker staionair lopen ze na pakweg 1 minuut normalerwijze staionair aan de rijke kant.
Klappen in de uitlaat kan wijzen op onverbrande brandstof.
Ik zou toch eens een goed compressie meeting doen, hangende klep, verbrande klep, stukje uit een klep of een lekke koppaking, veroorzaken slechte compressie op een cilinder en daardoor ook een onvoldoende verbranding

Als je verbrandingskleur echt blauw is staan die SU's op basis van mijn ervaring wat te arm, zeker staionair lopen ze na pakweg 1 minuut normalerwijze staionair aan de rijke kant.
Klappen in de uitlaat kan wijzen op onverbrande brandstof.
Ik zou toch eens een goed compressie meeting doen, hangende klep, verbrande klep, stukje uit een klep of een lekke koppaking, veroorzaken slechte compressie op een cilinder en daardoor ook een onvoldoende verbranding

Bij het gasgeven vanaf 1000rpm moet de kleur van de Colortune even geel oplichten, zo niet dan zit er of geen juiste demperolie in of is er iets anders aan de hand.
Voor de rest blijf ik bij mijn allereerste advies: allereerst compressiemeting doen en dan pas zaken verder nalopen, niet omgekeerd