gezonde zuigerkop?

Onlangs heb ik met een (niet zo goede) endoscoop wat foto's gemaakt van mijn zuigers na het toepassen van toralin zuigerverenreiniger. Is dit een normale aanblik van de bovenkant zuiger? Het lijkt wel alsof er lichte pingelschade is of is dit iets anders?
Het betreft een 18V motor met lage compressie (varieert van 115 tot 130 psi gemeten) en de bougies zien er na 2000 mijl goed uit. Ontsteking is van CSI en staat op de juiste curve (dynamisch circa 12 graden advance zonder vacuum bij 1000 toeren).

Iemand ervaring met deze aanblik?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
Bijlagen
CIL 3.jpg
CIL 3.jpg (227.05 KiB) 677 keer bekeken
CIL1.jpg
CIL1.jpg (322.59 KiB) 677 keer bekeken

Re: gezonde zuigerkop?/een nogal lange reactie

200121 schreef:
04 aug 2025, 21:51
Onlangs heb ik met een (niet zo goede) endoscoop wat foto's gemaakt van mijn zuigers na het toepassen van toralin zuigerverenreiniger. Is dit een normale aanblik van de bovenkant zuiger? Het lijkt wel alsof er lichte pingelschade is of is dit iets anders?
Het betreft een 18V motor met lage compressie (varieert van 115 tot 130 psi gemeten) en de bougies zien er na 2000 mijl goed uit. Ontsteking is van CSI en staat op de juiste curve (dynamisch circa 12 graden advance zonder vacuum bij 1000 toeren).

Iemand ervaring met deze aanblik?
Nee, op die aanblik heb ik geen ervaring en toen ik gezien een hangende inlaatklep de kop van mijn eigen blok moest lichten zag ik dit ook niet op de zuigers.
Wel heb ik veel geexperimenteerd met de naaldkeuze en afstelling van de HIF's en in een latere fase ook mijn mechanische ontsteking ingewisseld voor een CSI.

Om kort te zijn ben ik na zowat alle mogelijke naalden te hebben geprobeerd uiteindelijk aangeland op ABD naalden die een lichte verrijking in het middengebied (voor "light throttle cruising") bieden. Verder de papieren filters in de Cooper cans vervangen door K&N filters van het E 2400 type, die er ook in passen. Fijnafstemming is verder uitgevoerd op kleur van de NGK BP6ES bougies , waarbij ik aan de lichtzuinige kant ben gebleven. Je vermeldt niet in deze post hoe jouw bougies er uitzien. Zouden die er net zo uitzien als die zuigerkoppen zou ik toch eens kijken of de HIF afstelling niet te zuinig staat. Ik gebruik zelf Colortunes waarmee ik eerst het punt opzoek waarop de vlamkleur blauw is, met kortdurend geel erin bij gas geven, dit levert een iets te zuinige afstelling op die ik met 2 "flats" ofwel 1/2 slag rijker corrigeer. Daarna pas tune ik tot op 1/2 flat ofwel 1/8 slag de bougiekleur exact krijg waar ik hem hebben wil. Die laatste finetuning kost veel tijd en hoef jij niet uit te voeren..

Op de CSI heb ik overigens in lijn met het advies van Wim Veldkamp, de oorspronkelijke ontwerper ervan de correcte curve gekozen met de juiste statische waarde.
Wim gaf aan dat er bij CSI zelf bij de B gekozen werd op curve 8 en soms 10, curve 8 loopt maar tot 32 graden max, curve 10 tot 36 graden en hoger hoeft ook niet.
Daar kan al of niet een paar graden op stationair worden bijgezet om dichter bij de oude Lucas waarden te blijven, maar Wim beval toch aan dat NIET te doen. Die extra's waren ooit nodig om aan de hogere eisen tegen luchtverontreiniging te voldoen en hij beval dus aan om bij beide curves op 10 graden tussen 500 en 1000 toeren te zitten. Na jaren op curve 8 met 0 graden statisch en dus tussen 500-1000 toeren op 10 graden te hebben gereden, heb ik na die koplifting waarbij ik in de verbrandingskamers die scherpe rondingen wegfreesde een lagere compressiewaarde van 150psi en ben daarom naar curve 10 overgestapt met ook 0 graden statisch.
Ooit heb ik met nog een mechanische Lucas ontsteking en een hogere compressie van 175psi eens op de A12 gecheckt of ik verschil merkte tussen een maximale vervroeging op 32 of 34 graden bij 130-140 km/u snelheid (nu zou ik dat niet meer wagen) en ik vond al dat het blok er boven 34 graden niets meer bij kreeg. Kortom die curve 10 op 36 graden moet gewoon het maximum zijn en blijven. Je wint -ook volgens Wim- gewoon niets aan nòg hogere maximale waardes..

Jij hebt met je keuze van 12 graden op 1000 toeren dus voor de gelijkloop met Lucas gekozen en je zit m.i. op curve 11 en dus op minstens 40 graden max, waarschijnlijk 42 graden max. Weet dus dat je sowieso die extra 2 graden er ook weer af kan halen. Dan wel eens die curve 10 van Wim Veldkamp proberen!
Maar ga ook eens checken hoe het met je mengselafstelling zit in relatie tot hoe de bougies er kort na een wat langere rit uitzien......

PS Ik ben overigens zelf NOOIT in staat geweest om te horen wanneer er gepingel in het motorblok optreedt en wanneer juist niet....
Wat ik wel merkte bij sommige, nog veel zuinigere naalden is een lichte aarzeling bij gas geven. Bij die ABD naalden is dat weg, maar daar helpt ook een iets dikkere carbdemper olie op. Standaard is 20W monograde (ATF is ook 20Wt, maar veel goedkoper) , 30W motorshock olie vond ik optimaal, maar leverde bij stadsverkeer een wat minder zuinige wagen op en 20W50 multigrade, de motorolie dus, is een aanbeveling van British Leyland om het aantal verschillende olietypes op de B te beperke
Nooit 80W90 diff olie kiezen daar wordt de motorresponse veel te sloom van. Maar wie weet vind jij 30Wt ook het testen waard en dan ook een verbetering......

Re: gezonde zuigerkop?

Ha Don, dank voor je uitgebreide antwoord (zoals altijd).
Hierbij gevoegd de plaatjes van de bougies na een lange rit. Op basis hiervan heb ik met mijn colortune cil 3/4 wat rijker had gezet want die stond te arm en cil 1/2 wat armer want die was te geel. Voor zover ik kan nagaan op internet zouden de bougies bij langdurig pingelen ook schade moeten vertonen.

Mijn CSI staat op curve 12 na veel experimenten met curves voor LC motoren 4/7/11/13/14 en daarmee heb ik 16 inhg vacuum op de manifold bij 900 toeren en 19 inch bij 2000 toeren en hangt ie lekker aan het gas door de steile curve tot 2000 toeren.

Maar weet dus nog niet waar die witte vlekjes van zijn op alle koppen, ik had natuurlijk eerst voor het toepassen van toralin moeten kijken hoe ze er uit zagen om te vergelijken. .
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
Bijlagen
bougies.jpg

Re: gezonde zuigerkop?

200121 schreef:
05 aug 2025, 23:30
Ha Don, dank voor je uitgebreide antwoord (zoals altijd).
Hierbij gevoegd de plaatjes van de bougies na een lange rit. Op basis hiervan heb ik met mijn colortune cil 3/4 wat rijker had gezet want die stond te arm en cil 1/2 wat armer want die was te geel. Voor zover ik kan nagaan op internet zouden de bougies bij langdurig pingelen ook schade moeten vertonen.

Mijn CSI staat op curve 12 na veel experimenten met curves voor LC motoren 4/7/11/13/14 en daarmee heb ik 16 inhg vacuum op de manifold bij 900 toeren en 19 inch bij 2000 toeren en hangt ie lekker aan het gas door de steile curve tot 2000 toeren.

Maar weet dus nog niet waar die witte vlekjes van zijn op alle koppen, ik had natuurlijk eerst voor het toepassen van toralin moeten kijken hoe ze er uit zagen om te vergelijken. .
Inderdaad is aan de plaatjes van de bougies niets verontrustend te zien en je curve 12 (zelfs met die extra 2 graden statisch erbij is op papier althans correct)
Ik heb dus niets aan je betoog toe te voegen anders dan de opmerking dat een curve 12 inclusief die 2 graden dan wel op 42 graden max centrifugaal uitkomt. En de vacuumwaardes zijn ook al agressief te noemen. Kortom in de tijden van loodhoudende super niet ongewoon, met huidige benzine wel allemaal aan de hoge kant.
Sowieso ethanolvrije RON 98 van BP of SHELL gebruiken is het minimum, op RON95 laat staan E95 met ethanol zou ik dit allemaal zelf niet aandurven :-0

Soms krijg je bij Toralin nog wel eens iemand aan de telefoon te pakken, wie weet wat zij hier van vinden.....

PS In 2015 heb ik zowaar in Toscane aan een pomp RON102 kunnen tanken en alleen in Duitsland is SHELL VPower RON 100, wie weet hoe dat bij jou loopt....