Wie o Wie kan mij raad geven op mijn volgende probleem. Tijdens onderhouds werken van mijn 67 b kwam ik tot de ontdekking dat de smeernippel van het voorste kruislager van de
cardanas (blz 72 Moss cat nrs 7 - 8) ontbreekt.
Waarschijnlijk ooit verloren onder het rijden. een nieuwe nippel is niet het probleem.maar het plaatsen wel. De dunste dop past niet tussen de wangen van het lagerhuis.
Maar mocht het op een of andere manier lukken de vetnippel te plaatsen dan is het alsnog onmogelijk daar de vetspuit op te zetten , die past daar ook niet tussen.
Wie weet raad hoe ik dat kruisje toch gesmeerd krijg,want vreemd genoeg is het aan de achterkant geen probleem.
Vr.groet Joop Boots
Re: Voorste smeernippel kruiskoppelling aandrijfas
#2Beste Joop,
Haal de propshaft aan de voorzijde los. Dun lukt het monteren van het nippeltje wel, doorsmeren en weer monteren.
Succes, Henny Beumer
Haal de propshaft aan de voorzijde los. Dun lukt het monteren van het nippeltje wel, doorsmeren en weer monteren.
Succes, Henny Beumer
#3Het ziet er naar uit dat de kruiskoppeling anders erin zit dan de bedoeling is. Omdat vele UJ's zelfs zonder smeernippel (die van mij bv) worden gemonteerd zou ik inderdaad Henny's advies maar opvolgen. Dat je na het weer vastzetten van de voorste flens dan weer niet de nippel opnieuw kan smeren is geen groot minpunt.
De cups er netjes in en uit krijgen zonder dat de naaldjes aan de wandel gaan is een uitdaging die je zo mogelijk het beste vermijdt dus laten zo is het devies......
De cups er netjes in en uit krijgen zonder dat de naaldjes aan de wandel gaan is een uitdaging die je zo mogelijk het beste vermijdt dus laten zo is het devies......
#4En plaats een smeernippel met een extra lange hals. Dan lukt het doorsmeren ook.
Re: Voorste smeernippel kruiskoppeling aandrijfas
#6Vermoedelijk moet je die monteren als de achterste flens tijdelijk los is genomen, anders zou je hem er misschien niet in kunnen krijgen. Het is alweer wat langer geleden dat ik mijn kruiskoppelingen (die zonder smeernippels) heb vervangen, dus hoe dat met korte, respectievelijk lange nippels zit zou ik niet meer weten.020015 schreef: ↑05 jun 2025, 23:46Precies. Deze: https://www.moss-europe.eu/en-gb/grease-nipple-7h3858
Wie weet zegt JT daar op MGE in één van zijn posts daar wat over?
PS Deze Forum Website blijft een stuk broddelwerk, postblokkeringen komen en gaan....
#7Ik denk dat dit inderdaad de eenvoudigste oplossing is , ik had daar ook al aan gedacht dus dat gaan we doen.Bedankt voor het mee denken.
groet. Joop Boots
#8Ivm eventuele onbalans wel even de delen die je los maakt eerst markeren zodat een en ander precies terug gemonteerd word als het zat voor demontage.