Velgbreedte MG.B

Ik ben in het bezit van een MG.B bj 64 met een velgbreedte van 5.5 inch.
Wat is een goede bandbreedte voor deze velgbreedte. 175 x 80 x14 of 165x 80x 14 .
Aangezien ik er nu 185x80x14 (michelin saver ) op de velg zitten en ik deze maat een beetje te breed vind ,ga ik nu overstappen op michelin xas of vredestein classic banden.
Wie heeft hier ervaring mee?

Re: Velgbreedte MG.B

920246 schreef:
01 jun 2025, 09:56
Ik ben in het bezit van een MG.B bj 64 met een velgbreedte van 5.5 inch.
Wat is een goede bandbreedte voor deze velgbreedte. 175 x 80 x14 of 165x 80x 14 .
Aangezien ik er nu 185x80x14 (michelin saver ) op de velg zitten en ik deze maat een beetje te breed vind ,ga ik nu overstappen op michelin xas of vredestein classic banden.
Wie heeft hier ervaring mee?
Inderdaad staat op een chrome bumper wagen zoals deze MKI een 185 band te massief, een 175 breedte ziet er gewoon beter uit. Maar dan moet je wel de breedteverhouding correct hebben, dus 175/70R14 is dan de juiste maat waarvan Michelin overigens nog steeds de Energy Savers in zowel HR als SR speed leverde.
Zelf heb ik nog de SR versie die met een maximum van 160kmu ruim voldoende is, maar later dit jaar ga ik na 11 jaar nieuwe Michelins laten plaatsen, maar dan in HR
Een tijdje terug zag ik ze nog staan voor ongeveer 100€ per stuk. De maten 185/80 en 175/80 zijn overigens niet correct, zie ook sites waar je de conversies op vindt ....

165/80R14 is de oorspronkelijke band voor zowel de Tourer als de GT vanaf een bepaald tijdstip (MKI stond oorspronkelijk op de smallere 155(80)R14) Dan kom je op Vredestein Classics uit, een fors duurdere band! Maar Vredestein sluit de fabriek in Nederland en de vraag is of de productie in Hongarije wel dezelfde kwaliteit gaat halen; de prijs ervan is ook fors hoger. Ik zou nu niet meer Vredestein kopen als de komende tijd de fabriek hier gaat sluiten

Omdat je kennelijk de latere velgen met hun 5,5" breedte bezit, zijn alle keuzes zonder problemen. Ervaring heb ik zelf gehad met achtereenvolgens:
1) 155(80) R14 als eerste, oorspronkelijke Good Year band van mijn 1972 wagen vanaf Abingdon en nog aanwezig mijn de aanschaf als 2e hands in 1978
2) Michelin XAS 165(82)R14 als perfect, her en der 2e hands opgeduikelde band tijdens mijn 1986 resto, jarenlang de beste ooit door dat asymmetrische loopvlak
3) tussentijds weer 155R14 in Michelin ZX ook 2e hands: werd mij als nieuw, kort gebruikt verkocht; bleek helaas maar liefst 10 jaar ouder te zijn! Wel naar XAS banden uit Duitsland gekeken, maar die waren extreem duur, vele malen hoger zelfs geprijsd dan de Vredesteins
4) en nu dus Michelin Energy Saver 175/70R14 al > 10 jaar: doet eigenlijk nauwelijks onder voor die XAS ervaring van jaren terug...

PS Op een rubber bumper wagen staat een 185/70R14 band ook wel goed, omdat die eigenlijk te dikke, bredere band wel bij de forse bumpers past
Mijn bandenman Willem Dorland in Vlaardingen heeft zelf een RBB staan op die iets bredere banden en hij kan als één van de weinigen ook dynamisch balanceren

net 2 maanden geleden gemonteerd via Pneus Online 4x Michelin XAS 165 R14 84 H Ik had deze banden al eerde op mijn orgineel Ned geleverde MGB 1976 Deze banden rijden fantastisch en bevallen mij veel beter dan de Vredestein Sprint Het kost wat maar dan heb je ook iets geweldigs Realiseer je bezuinig nooit op banden Het is mijn tweede set XAS banden

900109 schreef:
02 jun 2025, 22:57
net 2 maanden geleden gemonteerd via Pneus Online 4x Michelin XAS 165 R14 84 H Ik had deze banden al eerde op mijn orgineel Ned geleverde MGB 1976 Deze banden rijden fantastisch en bevallen mij veel beter dan de Vredestein Sprint Het kost wat maar dan heb je ook iets geweldigs Realiseer je bezuinig nooit op banden Het is mijn tweede set XAS banden
Helemaal mee eens, maar de vraag is natuurlijk hoe oud die banden inmiddels zijn. Toch niet uit 1976 hoop ik..... :-(
Michelin XAS is een vrij harde band met ook een sterk karkas en op den duur blijven het loopvlak en de zijwangen wel intact, maar goed remmen is er niet meer bij...