Re: LED's revisited via YouTube promotion (op YouTube even omschakelen naar het Duits dit keer)

Inmiddels heeft Philips een 2e generatie van hun H4 LED 6000 Ultinon uitgebracht. Deze is nog kleiner dan hun eerste generatie en heeft als voordeel dat de fan niet meer aan de achterzijde zit, waardoor de lampbowl koud blijft, maar aan de voorzijde. Op YouTube is een Duitse video te vinden van iemand die dit type heeft ingebouwd en dan ook met een IR meter kon aantonen dat het lampglas tot 20C wordt opgewarmd. Niet die 40C max bij halogeen lampen maar toch voldoende om evt sneeuw op een koplamp te laten smelten (en bij MG's is dan de hitteopbouw achter het lampglas uitgeschakeld en vindt de koeling aan de voorzijde plaats.)
Typegoedkeuring Duitsland/Nederland had ik eerst nog niet gecheckt, maar was snel op te zoeken. Is mijn OSRAM Nightbreaker H4LED daarmee al achterhaald?
Nagekomen: er staan bij Philips inderdaad compatibiliteitslijsten voor voertuigen zoals onze MGB (GT) identiek aan hoe OSRAM dat doet. Onder Duitsland vind ik daar deze 2e generatielampen als "Ultinon Pro Boost" terug op identieke wijze als die OSRAM Nightbreaker. Kennelijk is men in de Duitse markt actueler qua info, want duidelijkheid over Nederlandse regels is lastiger te vinden (de ANWB heeft voor onze MGCC eerder uitgelegd dat de Duitse regels in direct ook voor Nl geldend zijn).

Zie ook het verhaal van een enthousiaste Duitser op: https://www.youtube.com/watch?v=x311uRLRuzw
En voor een leverancier in NL bijvoorbeeld inclusief een verwijzing naar compatibiliteits lijsten: https://www.ledperf.nl/kit-led-lampen-h ... L8EALw_wcB

PS Het geheel is nu aan de achterzijde net zo klein geworden als de oorspronkelijke halogeen lampen, zodat inbouw makkelijker dan ooit is geworden. Alleen op de voorkant zit nu een extra tuutje voor afvoer van de koellucht, maar daar is in het lampglas altijd alle ruimte voor :-)
PS2 Voor hen die deze discussie over LED koplampvervangers eerder gevolgd hebben: met deze oplossing van koeling via de voorzijde slaat Philips/Signify dezelfde weg in als de eerdere, véél duurdere Morimoto Twostroke 3.0 H4 vervangers uit de States. Kennelijk zat er op dit principe géén patentblokkering op...

Re: LED's voor koplampen van de MGB(GT) revisited (vervolg is geheel in het Nederlands)

Update op die Philips Ultinon 6000 Boost gen 2 die op de doos het trotse "road legal" symbool draagt:
1) LED perf vroeg 130€ voor een set, terwijl ik via Amazon ze voor 98€ kon bestellen, bezorging inbegrepen. dus de keuze was simpel
2) er staat ergens op de Philips site welke Ultinon 6000 types allemaal road legal zijn voor onze MGB en MGBGT, het betreft ook de Boost gen 1 en de standard types
3) na ontvangst via Amazon die OSRAM's verwijderd en de aanmerkelijk compactere Ultinons op mijn Tourer gemonteerd: door de koeling naar de voorkant steekt inderdaad de achterkant net zo weinig met zijn connector uit als de oorspronkelijke halogeen lampen. Het iets uitstekende voorkantdeel merk je niet en de connector vanuit de bedrading van de auto kan weer gewoon op de lamp geschoven worden, dus geen verbindingskabel met extra connector ertussen in meer nodig
4) licht op nabij en veraf ziet er net zo uit als bij die OSRAM's; of de iets lagere Wattage op 18Watt tov 27Watt op de veraf stand bij OSRAM merkbaar is weet ik niet
5) anders dan die OSRAM met zijn 3 piepkleine LED's voor veraf en idem 2 stuks voor nabij, kent de Ultinon slechts 2 iets grotere, maar gelijke LED's. E.e.a. maakt het logisch dat elk zo'n klein LEDje voor ongeveer 9 Watt staat (de ondersteunende circuits ervoor inbegrepen) en dus 2x9=18 resp. 3x9=27 Watt verbruik oplevert
De wat grotere LED's in de Ultinon's trekken dus beide 18Watt in zowel nabij als veraf stand, een eigenschap die vanuit OSRAM ook jaren terug al voor hun toekomstige units werd voorspeld. Wie weet dus of OSRAM binnenkort ook een met Philips chips uitgerust alternatief gaat uitbrengen......

Mechanisch gezien zit er iets verschil in materiaalkeuze tussen beide fabrikanten de OSRAM kent metalen ringen met tabs, waarin de plastic unit geschoven wordt en met een 1/8 slag vastgezet. De Philips is volgens mij geheel in één soort plastic vervaardigd en het splitsen van ring en unit en draaien is vervallen, wel zo simpel nu.
Omdat de fan nu in de lampbowl zit en niet langer erachter, in de behuizing van het plaatwerk, hoor je die iets sterker als de motor niet draait. Zodra ik weer mag autorijden (ik zit in de herstelfase van een heupoperatie vandaar) zal ik eens kijken of dat geluid vanuit de bestuurdersstoel hoorbaar blijft. Ooit toen ik nog met een Revotec electrische radiatorfan wilde rijden hoorde je die ook duidelijk, terwijl de betere Kenlowe fan ook bij heet weer bijna onhoorbaar zijn werk doet

PS Kleurtemperatuur is met 5800 Kelvin gelijk gebleven, de eerdere Philips types hadden een lichte groenzweem, ik herken die in deze types niet terug
Voor hen die absoluut voor warmtint koplampen willen gaan: OSRAM levert ook zgn Vintage types met een Kelvin waarde in de 3000-3500 range, deze waren en zijn dacht ik echter NIET road legal in Duitsland en elders in Europa :-(

Re: LED's revisited via YouTube promotion (even omschakelen naar het Engels)

Update.
Recent heeft Osram een speciale versie van de "street legal" H-4 lampen uitgebracht
Deze gaan onder de naam "Night Breaker LED Vintage H4"
OSRAM vintage LED.jpg
Bijzonderheid is dat deze lampen een lichtkleur van 3000 K hebben, slechts iets witter dan gloeilamplicht.
Toch claimt Osram dezelfde hoge lichtopbrengst
Volgens OSram legaal voor MG-B, MG-B GT, MG-C en MG Midget , mits met de WIPAC lamphuizen met de bekende E keur.

Osram heeft ook een set LED lampen met een kleurtemperatuur van 2700K , maar die zijn niet Road Legal

Re: LED's revisited via YouTube promotion (even omschakelen naar het Engels)

930086 schreef:
18 aug 2025, 21:25
Update.
Recent heeft Osram een speciale versie van de "street legal" H-4 lampen uitgebracht
Deze gaan onder de naam "Night Breaker LED Vintage H4"
OSRAM vintage LED.jpg
Bijzonderheid is dat deze lampen een lichtkleur van 3000 K hebben, slechts iets witter dan gloeilamplicht.
Toch claimt Osram dezelfde hoge lichtopbrengst
Volgens OSram legaal voor MG-B, MG-B GT, MG-C en MG Midget , mits met de WIPAC lamphuizen met de bekende E keur.

Osram heeft ook een set LED lampen met een kleurtemperatuur van 2700K , maar die zijn niet Road Legal
Ik kende deze versie al van twee jaar geleden toen ze nog in een ander blik verpakt zaten. Ook onder de OSRAM vlag, maar zonder de goedkeuring voor weggebruik
Wat ik inmiddels het verschil van beide OSRAM types met die laatste van Philips vind is de koellucht die bij Philips in het lampglas blijft en bij de OSRAM in kleine ruimte
Kortom bij warm weer wat eerder koelproblemen en 's winters mogelijk sneeuw die op de lamp niet smelt (het laatste gaat steeds minder voorkomen overigens)

Maar voor wie warmtint belangrijk vindt is OSRAM de oplossing die het dichtste bij het oldtimergevoel blijft