Vervangen rubbers dwarsbalk voorwielophanging MGB Tourer 1976 (rubber bumper)

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de rubbers tussen dwarsbalk en chassis van de voorwielophanging, zonder direct de dwarsbalk te hoeven demonteren. Momenteel is een van de rubbers slecht (linksachter dwarsbalk). Deze wil ik op korte termijn vervangen. De anderen doe ik op een later tijdstip of toch nu?

Uit het boek van Haynes begrijp ik het volgende:
- Auto opkrikken en steunen plaatsen onder de langsbalken.
- Wielen verwijderen.
- Dwarsbalk met krik ondersteunen.
- 4 moeren gedeeltelijk loshalen vanuit het motor compartiment, daardoor kan de dwarsbalk wat zakken door het laten zakken van de krik.
- Moer met het slechte rubber helemaal loshalen en bout vanaf onderkant eruit halen.
- Nieuwe rubbers, 2 stuks, ertussen schuiven, dwarsbalk weer opkrikken, bout en moer weer monteren.
- Alle andere bouten ook weer vastzetten.

Is dit de correcte manier om de rubbers te vervangen, een bij een? Hoe gaat dit met de voorste rubbers, daarbij zijn namelijk de bouten verscholen in de dwarsbalk. Lijkt erop dat deze bereikbaar zijn via een gat in de dwarsbalk bij de veer.

P.s: momenteel zijn er ook polyurethaan rubbers, welke rubbers?

groetjes Henk
Bijlagen
Moeren vanuit motor compartiment
Moeren vanuit motor compartiment
Rubbers tussen dwarsbalk en langsbalk
Rubbers tussen dwarsbalk en langsbalk

Re: Vervangen rubbers dwarsbalk voorwielophanging MGB Tourer 1976 (rubber bumper)

Beste Henk,
Je moet inderdaad de voorveren verwijderen om bij de voorste bouten te komen. Je kan kant voor kant werken door de conische bouten los te tikken met de moeren er niet helemaal af. Het crossmember iets laten zakken met de krik. Dan aan een zijde de bouten er uit tikken. Haal wel de klemmetjes van de remleidingen naar de body even los. De originele rubbers volstaan prima. En als je toch je gereedschap heb gepakt doe ze dan alle vier. Is klein avondje werk. Je gaat het verschil in trillen en resoneren merken op de klinkerweggetjes!

Succes, Henny Beumer

Re: Vervangen rubbers dwarsbalk voorwielophanging MGB Tourer 1976 (rubber bumper)

Hallo Henny,

Bedankt voor de toelichting. Nog een vraagje: Moet ik de bouten vanaf de bovenzijde (motor compartiment foto 1) eruit tikken of vanaf de onderzijde (onderzijde van dwarsbalk foto 2). Dus aan boven- of onderzijde de moeren losmaken en dan de bouten eruit tikken. Aan de andere kan kan ik dus de moeren laten zitten op de bout? Naar welke zijde lopen deze conisch af of toe?

groetjes, Henk