Stroeve gaskabel/pedaal

#1
Hallo,
Newbie hier. Nu ruim 1 maand m'n TF 80th Anniv. en met veel plezier. MAARRR.
Het gas-koppelingsgevoel dat bij elke auto anders is, krijg ik bij de TF niet onder de knie. Ik rij (soms) weg als een 80 jarige weduwe (excusez evt aanwezige dames). Het gaspedaal (of de kabel) geeft bij wegrijden een "sprongetje" ofwel, je moet door wat weerstand heentrappen voordat er iets gebeurt. Mijn MG Garagist in Amersfoort en CoWa Carparts vertellen mij dat dit typisch MG F/TF is en teleurstellender... niets aan te doen. Mijn vraag aan jullie: Klopt dit inderdaad en zo niet, wat is er dan wel aan te doen?
Ben benieuwd naar slimme oplossingen. Drive-by-wire gaat mij overigens wat ver, hoewel... :-)
Peter ter Velde

Re: Stroeve gaskabel/pedaal

#2
Hoi Peter, je verhaal is wel herkenbaar. In mijn, 25 jaar in bezit) MGF ken ik dit „probleem“ im totaal niet. Maar zo‘n 15 jaar terugkwam daar een TF steppy bij. (Tja, MG‘s zijn kuddedieren) ed die had echt zo‘n zwaar punt in de slag van het pedaal. Eigenlijkhelemaal niet leuk om mee te rijden. Op de weg niet, maar nog erger thuis in de garage als dat „ding“ Lizzy nog 10 cm verder moest. Ook daar heb ik het verhaal, van het hoort erbij, vaak moeten aanhoren. KUL! Dat kan niet,dat mag niet. Zo is een MG niet bedoeld.

Maar nu een oplossing…want daar vraag je om.

Laten we voorop stellen, onze MG‘s hebben de handtekening van Cecil Kimber, origineel? Wat is dat? Voor ons horen modificaties bij MG. Exacte moment dat het bij ons is opgelost is moeilijk aan te geven. Het is niet alleen een nieuwe gaskabel. Re-routing van die kabel is ook een belangrijk deel. Die maffe gasten in Longbridge hadden soms wat afwijkende visies over het juiste traject. Met soms onprettige resultaten.

Re: Stroeve gaskabel/pedaal

#3
hoi Peter, inmiddels rij ik met veel plezier mijn TF ( ook 80th) sinds 2017. Toen ik een proefrit maakte bleek het gas moeilijk te doseren bij het wegrijden. Je moest flink doortrappen door een weerstand. Een vriend ( docent autotechniek) constateerde hetzelfde. Naderhand is dit door de dealer verholpen. De oorzaak: er zou een onderdeel bij het gasklephuis verkeerd gemonteerd zijn. Helaas kan ik geen navraag meer doen. Mijn advies nu: vergelijk een andere TF eens met die van jou. Dan weet je snel of het typisch is voor de TF. Misschien een lid van onze club in jouw buurt? Mocht je hier in de buurt zijn (Apeldoorn) dan ben je welkom. Of een bezoekje aan Octagon Carcare waar ze zelf een aantal TF's bezitten. In elk geval succes ermee.

Re: Stroeve gaskabel/pedaal

#4
Hallo Peter,

Wat leuk een "80 Anniversary, ik ben voor ! Je hebt een TF Limited Edition dus verplicht zuinig op zijn. Het probleem dat je beschrijft is herkenbaar dat bij zowel de MGF als TF voorkomt. Het is gewoon ouderdom geholpen door hoe de MG in het verleden is gestald/onderhouden, maar zeker geen typisch MGF/TF probleem en het is gewoon op te lossen.
De oplossing is heel droog en simpel, de gaskabel in zijn geheel vervangen. Het onderdeel is gewoon verkrijgbaar en als je twee rechterhanden hebt is het prima zelf te doen.

Je kunt een kabel verkrijgen bij een specialist die onderhoud doet aan deze modellen of bij een Xparts dealer onder MG-Rover artikel nummer SBB000280. De kabel loopt altijd via de rechterzijde in het interieur (welke Engelse mafkees heeft dat traject ooit bedacht ??? ) in witte clips die hij deelt met de kabel van de voorklep ontgrendeling. Vanaf het gaspedaal gaat de kabel achter door de midden console via het schutbord naar de rechterdorpel, hier gaat de kabel langs de stoel door de body heen. Hiervoor het advies de oude kabel als trekdraad te gebruiken. Vervolgens gaan we via de rechterdeurpost weer omhoog . Zorg vooraf dat de softtop achter omhoog is gezet en dat je het tapijt en de geluidsisolatiemat zijn verwijderd. Je ziet nu al hoe de kabel de recht de motor ruimte ingaat Het motor inspectiepaneel bij voorkeur verwijderen zodat je prettiger kunt werken. Daarna is het een kwestie van inhaken op de gasklep en zorgen dat de kabel vrij zijn werk kan doen.
Een tip ik weet niet wanneer de stappenmotor (regelt het stationair toerental) het laatst is afgesteld maar we zien vaak dat dat nooit is gecontroleerd. Hierdoor zal het motormanagement de stappenmotor niet in de correcte positie kunnen zetten. Dit is dus geen defect maar maar gewoon een handeling die aan de diagnose kan worden gedaan.

Mocht je vragen hebben stuur dan een bericht naar technical@mgfregister.nl dan help ik je verder of maken we indien gewenst een bel afspraak.

Groetjes,

Peter van Poppel
Iedereen aan de F & TF !!