Ben bezig geweest met het ontluchten van de achterremmen met een vacuum remontluchter. Er is lucht in het systeem gekomen, kan rem nu gewoon doortrappen zonder weerstand te voelen, waarschijnlijk omdat deze vacuum remontluchter niet goed vacuum trok. Hoe lang duurt het om alle lucht uit het systeem te krijgen volgens de oude methode met 2 personen?. Ben al kwartier bezig geweest, maar komt geen verandering in. Heeft iemand hier ervaring mee qua tijd.
Zover ik kan zien zit er een tanden master cylinder in, met gescheiden voor -en achter remsysteem, met/zonder PDWA (Pressure Differential Warning Actuator)? Zie eerste foto, klopt dit? Ik kan namelijk ook niet het PDWA warning lamp vinden op mijn dashboard.
Daarnaast zou ik willen weten of het normaal is dat het rechtergedeelte van het remreservoir leeg is, als dit al een reservoir is? Zie tweede foto.
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#2Als je het tankje vult moet het vanzelf in het achterste gedeelte overlopen. Dit gedeelte is voor de achterremmen. En dan pas ontluchten. Controleer ook of tankje niet kapot is of lekt .
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#3Hallo Hans, Bedankt voor je respons. Ben daar vandaag zelf ook achter gekomen. De doorloop naar het achterste reservoir ligt vrij hoog. Je moet het voorste reservoir tot bijna aan de hals bijvullen voordat het achterste reservoir wordt gevuld. Eenmaal gevuld was het ontluchten in een paar minuten gedaan met de vacuum ontluchter. Weet jij misschien wat foto 1 is? De bediening van de remlichten gebeurt met een mechanische schakelaar op de pedaal behuizing.
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#4Controleer je vloeistof niveau in je tankje regelmatig. Was niet voor niets leeg denk ik. Ook mogelijk een licht lekkende achterwiel rem cilinder. Kijk even naar de onderkant van de remankerplaat naar druppels.
PDWA. Controleer of er spanning staat op 12 volt zijde van de ingaande kabels. Bij een functionerend remsysteem is alles in evenwicht wat remdruk betreft m.b.t. de voor en achterremmen.
Valt de remdruk aan een van zijden weg dan verschuift er een element onder de schakelaar in het remsysteem en maakt contact zodat er een waarschuwings lamp op het dashbord gaat branden.
Zit alleen op USA MGB,s. De waarschuwings lamp heeft ook een controle mogelijkheid middels een schakelaar. Hangt van bouwjaar af Het element onder de schakelaar wil gezien de leeftijd van de auto ook nog al eens vast zitten.
Om de 2 jr. remvloeistof vervangen .Gebruik remvloeistof 5.1,deze is van de beste kwaliteit.
PDWA. Controleer of er spanning staat op 12 volt zijde van de ingaande kabels. Bij een functionerend remsysteem is alles in evenwicht wat remdruk betreft m.b.t. de voor en achterremmen.
Valt de remdruk aan een van zijden weg dan verschuift er een element onder de schakelaar in het remsysteem en maakt contact zodat er een waarschuwings lamp op het dashbord gaat branden.
Zit alleen op USA MGB,s. De waarschuwings lamp heeft ook een controle mogelijkheid middels een schakelaar. Hangt van bouwjaar af Het element onder de schakelaar wil gezien de leeftijd van de auto ook nog al eens vast zitten.
Om de 2 jr. remvloeistof vervangen .Gebruik remvloeistof 5.1,deze is van de beste kwaliteit.
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#5Bij het gebruik van een vacuum ontluchter kan het vacuum zo sterk zijn dat je lucht langs de cupjes in de cilinders trekt. Ouderwets ontluchten met twee personen is dan de oplossing
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#6Iedereen bedankt voor de reacties. De PDWA werkt zoals beschreven door Hans. Alles werkt correct.
Er is alleen een vreemd ding. Deze auto is gemaakt voor de Europese markt en heeft chassisnummer: GHN5 409095G. Is ook voor het eerst in Nederland geregistreerd en ook altijd in Nederland gebleven. Dat blijkt ook uit de voertuighistorie. Waarom zit hier dan een PDWA in? Zou alleen voor USA MGB's gelden. Zou natuurlijk later ingebouwd kunnen zijn door de vorige eigenaren. Of is hier een andere verklaring voor?
Er is alleen een vreemd ding. Deze auto is gemaakt voor de Europese markt en heeft chassisnummer: GHN5 409095G. Is ook voor het eerst in Nederland geregistreerd en ook altijd in Nederland gebleven. Dat blijkt ook uit de voertuighistorie. Waarom zit hier dan een PDWA in? Zou alleen voor USA MGB's gelden. Zou natuurlijk later ingebouwd kunnen zijn door de vorige eigenaren. Of is hier een andere verklaring voor?
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#7Volgens de lijst met production changes in "the original MGB" van A.D Clausager, werd de brake failure switch op alle links gestuurde autos incl USA ingevoerd in sept 1975 bij de start van modeljaar 1976
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#8Hallo Bert, bedankt voor je uitleg. Dit verklaart een en ander.
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#9Na de introductie van de rubber bumper MG's zakten de europese verkopen sterk in. MG ging toen steeds verder met het gelijktrekken van amerikaanse en europese links gestuurde autos . Amerikaans was leidinggevend, daar waren de aantallen veel groter.
Vanaf , ik dacht, 1977 hadden de in ons land en de rest van europa geleverde autos zelfs ook 3 ruitenwisers
Vanaf , ik dacht, 1977 hadden de in ons land en de rest van europa geleverde autos zelfs ook 3 ruitenwisers
Re: Ontluchten remmen MGB Tourer 1976
#10Zelfs eerder al werden er in Nederland Amerikaanse uitvoeringen via BL Gouda geleverd. Wij verkochten in 1974 een "Amerikaanse" B cabrio aan een klant (die nog steeds in Nederland rondrijdt, de auto dan ).