#2
door Bert Ewalds (930086)
Hallo Henk,
British Standard Withworth is van oorsprong Engels, het woord zegt het al. UNF en UNC zijn van oorsprong Amerikaans.
Beide zijn inch maten, maar zijn niet uitwisselbaar!!!!
De reden is dat de tophoek (de scherpte) van de schroefdraad verschillend is, 55 graden bij BS en 60 graden bij UNF
Je molt dus de schroefdraad als je ze verwisselt.
Overigens steek en ringsleutelmaten zijn voor BS ook anders dan voor UNF, die zijn dus ook vaak niet uitwisselbaar
Op de MGB vind je zowel UNF als UNC (ook nog een paar BSW, dadelijk meer)
UNF wordt algemeen gebruikt bij montage verbindingen, bout en moer, de fijnere draad laat hogere krachten toe en zal minder vaak losdraaien.
UNC wordt gebruikt voor bouten die in getapte gaten in gietstukken draaien, waarschijnlijk krijg je in de vrij grove gietstructuur van voornamelijk het motorblok en versnellingsbak geen fijne draad getapt.
Dat is meteen een belangrijk weetje voor je assortimentsdoos: Voor je UNC bouten hoef je geen moeren aan te schaffen, die komen in getapte gaten.
De meest gebruikte UNF maten komen grofweg overeen met wat metrisch gebruikelijk is voor montage in een auto, nl M6,8,10 en soms 12
Dus 1/4 " (6,35 mm)
5/16" (7,93) mm
3/8" (9,52) mm
en 7/16" (11,11) mm
bij 1/2"zit je al op 12,7 mm
Bij UNC zal 1/4" weinig voorkomen dus 5/16", 3/8" en 7/16"
OoK in de MGB kom je nog wel BS draad tegen, met name in de aansluitingen van rem- en brandstofleidingen, dat is Engelse pijpdraad die overeenkomt met BS.
(voorbeeld, de flexibele brandstofslang onder de motorkap vóór de kachel langs , naar de carburateurs, bij dubble SU's)
In oudere Engelse autos (wellicht ook nog bij de MGA) kom je BS tegen in het hele remsysteem ook voor montage van bijvoorbeeld een wielremcilinder van een trommelrem