Hallo lotgenoten.
Ik heb weer wat, ik heb het plan om in onze MGB roadster van 1974 een rembekrachtiger in te gaan bouwen, niet op de plaats waar het rempedaal zit maar aan de andere kant. Dat is een rembekrachtiger die je niet aan je rempedaal hoeft te koppelen. Ik heb pas in een MGB van 1965 gereden die zo’n rembekrachtiger had, dat was echt een goed merkbaar verschil met mijn MGB zonder rembekrachtiger. De plaats waar ik hem wil inbouwen is links ( als je met je gezicht van buitenuit naar de voorkant kijkt ) maar daar zit een soort van filter pot met wat rubber en slangen stalen leidinkjes er op aan gesloten, wat voor functie die heeft is mij eigenlijk onduidelijk ?? , misschien dat iemand mij daar iets over kan vertellen.
Nu mijn vraag: kan ik die filter pot met al die aansluitingen laten vervallen, of is het voor het goed functioneren van de motor noodzakelijk dat het er op blijft zitten !!
Graag hoor ik jullie ervaringen en informatie van een ervaringsdeskundige. Zie foto’s.
Met vriendelijke groet; Ad C.
Re: Rembekrachtiger.
#2Die rubberen pot in jouw woorden is een koolfilter waarin eventueel vanuit de expansietank achterin of de carburateur komende benzine overloop wordt opgevangen en nadat die kool dat een tijd heeft vastgehouden wordt opgezogen. Dat opzuigen vindt plaats via een kleine opening dat in het kleppendeksel is aangebracht en door die kool heen komt de buitenlucht via een dikkere buis van onderen in die pot aan. Overigens is het ook een passief onderdeel van de carterafzuiging die vanuit die felblauwe rubberen slangen en het Y-stuk richting motorblok gaat, waarmee de kring gesloten wordt. Een lang verhaal en het nodige om te wijzigen, meer dan je dacht.
Als je bovenstaande goed gelezen hebt begrijp je nu waarom die rubberen pot drie aansluitingen bovenaan heeft en één dikk buis onderaan. Omdat ik het uploaden op deze site een ramp vind verwijs ik je voor eventuele details naar de Engelstalige MG Experience site, waar dit onderwerp regelmatig is behandeld
Zelf heb ik ooit deze hele fabriek verwijderd, inclusief die expansietank achterin, waarbij ik de aansluiting op de benzinetank zelf moest afsluiten (later kwam er tank zonder die overloopoptie achterin). Omdat er geen opvang van benzine via dit systeem meer was heb ik de overloopaansluitingen op de carburateurs om moeten zetten naar een tweetal zelf gefabriekte metalen pijpjes die achter het uitlaatspruitstuk en op het blok gezekerd lopen. Dit om brand onder de motorkap te vermijden in geval de vlotters van de carbs niet goed werken (bekend probleem bij HIF's), de gelekte benzine druipt dan immers langs het blok naar buiten. In mijn geval heb ik het kleppendeksel naar een jouw alu model omgezet, maar dan zonder die aansluiting voor de afzuiging en de olievuldop door een zgn gefilterde versie vervangen. Ik denk dat een alternatief, een apart filterelement aangesloten op die blauwgestreepte rubber slang ook zou kunnen werken, mits dat pijpje de juiste doorsnede heeft.
Ik was eerst vergeten dat nu die link via het expansietankje weg was ook de benzinevuldop van een gesloten naar een open versie moest omgezet, de goedkoopste oplossing was in mijn geval om op mijn nieuwe afsluitbare dop de rubber ring in te snijden. Even heb ik zonder open benzinevuldop gereden waarbij de tank door onderdruk even fors vervormd werd, gelukkig "plopte" hij in vorm terug. En inderdaad liep er op een warme dag benzine achter uit de vulopening omdat de expansie tank en de rest weg was genomen. Ook moet ik sindsdien de B op hellingen met de neus naar beneden zetten vlak na een tankbeurt anders gebeurt dat opnieuw.
Terugkijkende op het hele proces was het beter geweest de hele fabriek te laten zitten! En dat is ook mijn advies: rembekrachtiging is fraai, maar dit niet waard
E.e.a. staat los van het verwijderen van de luchtpomp, gulpvalve, inblaaspijpen etc.: dat verbeterde bij mij het motorkarakter en haalde faalkansen weg....
Het al of niet aanwezig zijn en de goede werking van het afzuigingssysteem heeft hoogstens indirect invloed op de carterventilatie. Een niet goed werkende PCV kan extra olieverbruik opleveren als er te weinig onderdruk in het blok ontstaat. Maar dat is geen reden om voor of tegen één van beide systemen te zijn, het effect is gelijk.
PS Het normale onderhoud van dit dus te verwijderen systeem om benzine en dampen ervan op te vangen is de vervanging van dat koolfilter, het passieve systeem vergt verder geen aandacht. Zodra de bovenstaande verwijderingsacties genomen zijn zit er een gefilterde olievuldop op het kleppendeksel die maximaal na elke 14000 kms vervangen moet worden, een veel lagere afstand dan bij het oorspronkelijke koolfilter gold (ken de regel daarvoor niet meer zal wel max 24000miles zijn)
PS2 Een alternatief, zij het met een veel hoger prijskaartje is om de Amerikaanse opzet voor de rembekrachtiger te kiezen: die zit aan dezelfde kant en verdrijft de pot niet, maar steekt wel fors naar binnen. Dus vergt dit het opgeven van de Cooper's lucht filters die anders in de weg zitten. Twee opties hier: open K&N luchtfilters met schuine kanten monteren of die speciale, dure plastic buis op de HIF's combineren met één K&N filter hierop. MOSS Europe levert beide opties tegen forse meerprijs
Wat niet vergeten moet worden is dat elke introductie van een rembekrachtiger in een MG die er eerder geen had een wijziging in de remconfiguratie teweegbrengt. En omdat het originele circuit al een verdubbeling naar vóór versus achter had met een al of niet ingebouwde detectie op falen van één van beide zijden is de conversie sowieso iets voor deskundigen met ook het juiste gereedschap in huis voor het vormgeven van de koppelingen. Het vroegere enkelvoudige systeem was simpeler...
Als je bovenstaande goed gelezen hebt begrijp je nu waarom die rubberen pot drie aansluitingen bovenaan heeft en één dikk buis onderaan. Omdat ik het uploaden op deze site een ramp vind verwijs ik je voor eventuele details naar de Engelstalige MG Experience site, waar dit onderwerp regelmatig is behandeld
Zelf heb ik ooit deze hele fabriek verwijderd, inclusief die expansietank achterin, waarbij ik de aansluiting op de benzinetank zelf moest afsluiten (later kwam er tank zonder die overloopoptie achterin). Omdat er geen opvang van benzine via dit systeem meer was heb ik de overloopaansluitingen op de carburateurs om moeten zetten naar een tweetal zelf gefabriekte metalen pijpjes die achter het uitlaatspruitstuk en op het blok gezekerd lopen. Dit om brand onder de motorkap te vermijden in geval de vlotters van de carbs niet goed werken (bekend probleem bij HIF's), de gelekte benzine druipt dan immers langs het blok naar buiten. In mijn geval heb ik het kleppendeksel naar een jouw alu model omgezet, maar dan zonder die aansluiting voor de afzuiging en de olievuldop door een zgn gefilterde versie vervangen. Ik denk dat een alternatief, een apart filterelement aangesloten op die blauwgestreepte rubber slang ook zou kunnen werken, mits dat pijpje de juiste doorsnede heeft.
Ik was eerst vergeten dat nu die link via het expansietankje weg was ook de benzinevuldop van een gesloten naar een open versie moest omgezet, de goedkoopste oplossing was in mijn geval om op mijn nieuwe afsluitbare dop de rubber ring in te snijden. Even heb ik zonder open benzinevuldop gereden waarbij de tank door onderdruk even fors vervormd werd, gelukkig "plopte" hij in vorm terug. En inderdaad liep er op een warme dag benzine achter uit de vulopening omdat de expansie tank en de rest weg was genomen. Ook moet ik sindsdien de B op hellingen met de neus naar beneden zetten vlak na een tankbeurt anders gebeurt dat opnieuw.
Terugkijkende op het hele proces was het beter geweest de hele fabriek te laten zitten! En dat is ook mijn advies: rembekrachtiging is fraai, maar dit niet waard
E.e.a. staat los van het verwijderen van de luchtpomp, gulpvalve, inblaaspijpen etc.: dat verbeterde bij mij het motorkarakter en haalde faalkansen weg....
Het al of niet aanwezig zijn en de goede werking van het afzuigingssysteem heeft hoogstens indirect invloed op de carterventilatie. Een niet goed werkende PCV kan extra olieverbruik opleveren als er te weinig onderdruk in het blok ontstaat. Maar dat is geen reden om voor of tegen één van beide systemen te zijn, het effect is gelijk.
PS Het normale onderhoud van dit dus te verwijderen systeem om benzine en dampen ervan op te vangen is de vervanging van dat koolfilter, het passieve systeem vergt verder geen aandacht. Zodra de bovenstaande verwijderingsacties genomen zijn zit er een gefilterde olievuldop op het kleppendeksel die maximaal na elke 14000 kms vervangen moet worden, een veel lagere afstand dan bij het oorspronkelijke koolfilter gold (ken de regel daarvoor niet meer zal wel max 24000miles zijn)
PS2 Een alternatief, zij het met een veel hoger prijskaartje is om de Amerikaanse opzet voor de rembekrachtiger te kiezen: die zit aan dezelfde kant en verdrijft de pot niet, maar steekt wel fors naar binnen. Dus vergt dit het opgeven van de Cooper's lucht filters die anders in de weg zitten. Twee opties hier: open K&N luchtfilters met schuine kanten monteren of die speciale, dure plastic buis op de HIF's combineren met één K&N filter hierop. MOSS Europe levert beide opties tegen forse meerprijs
Wat niet vergeten moet worden is dat elke introductie van een rembekrachtiger in een MG die er eerder geen had een wijziging in de remconfiguratie teweegbrengt. En omdat het originele circuit al een verdubbeling naar vóór versus achter had met een al of niet ingebouwde detectie op falen van één van beide zijden is de conversie sowieso iets voor deskundigen met ook het juiste gereedschap in huis voor het vormgeven van de koppelingen. Het vroegere enkelvoudige systeem was simpeler...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 nov 2024, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rembekrachtiger.
#3Hallo Don.
Hartelijk dank voor je uiteenzetting over de inn en outs van het koolstoffilter, je bent er wel even voor gaan zitten, ik heb het even vluchtig gelezen, het is mij nog niet helemaal helder maar dat komt wel als ik er goed en geconcentreerd voor ga zitten. Als ik het zo lees ben ik blij dat er iemand op heeft gereageerd die er ervaring mee heeft, een ervaringsdeskundige noemen ze dat tegenwoordig. Wat dat aluminium kleppendeksel betreft, die heb ik gisteren pas gemonteerd en er zelf die aansluiting op gemaakt voor die rubber slang, deksel heb ik in Houten British Cars gekocht. Als ik het zo even lees moet ik er toch eens goed over nadenken om het spul zomaar te verwijderen, het heeft wel zijn functie, het zit er niet zomaar. Voor zo’n rembekrachtiger op het pedaal, is de MGB van 1974 daar al op voor bereid ? Ik heb ooit al eens een rembekrachtiger gemonteerd in een Porsche 2.7 , die auto was er helemaal op voor bereid. Als de MGB indertijd een rembekrachtiger als optie had zullen er wel voorbereidingen aanwezig zijn. Maar oké ik ga er nog eens goed naar kijken en ik dank je nogmaals voor de tijd die je er aan hebt willen besteden.
Met vriendelijke groet.
Ad C.
Hartelijk dank voor je uiteenzetting over de inn en outs van het koolstoffilter, je bent er wel even voor gaan zitten, ik heb het even vluchtig gelezen, het is mij nog niet helemaal helder maar dat komt wel als ik er goed en geconcentreerd voor ga zitten. Als ik het zo lees ben ik blij dat er iemand op heeft gereageerd die er ervaring mee heeft, een ervaringsdeskundige noemen ze dat tegenwoordig. Wat dat aluminium kleppendeksel betreft, die heb ik gisteren pas gemonteerd en er zelf die aansluiting op gemaakt voor die rubber slang, deksel heb ik in Houten British Cars gekocht. Als ik het zo even lees moet ik er toch eens goed over nadenken om het spul zomaar te verwijderen, het heeft wel zijn functie, het zit er niet zomaar. Voor zo’n rembekrachtiger op het pedaal, is de MGB van 1974 daar al op voor bereid ? Ik heb ooit al eens een rembekrachtiger gemonteerd in een Porsche 2.7 , die auto was er helemaal op voor bereid. Als de MGB indertijd een rembekrachtiger als optie had zullen er wel voorbereidingen aanwezig zijn. Maar oké ik ga er nog eens goed naar kijken en ik dank je nogmaals voor de tijd die je er aan hebt willen besteden.
Met vriendelijke groet.
Ad C.
Re: Rembekrachtiger.
#4Ik had net iets aan mijn oorspronkelijke post toegevoegd over het wijzigen van de remconfiguratie van niet naar wèl bekrachtigd. Volgens mij heeft een pre-rubber bumper 1974 model nog de dubbele remcylinder met dat schuin lopende reservoir bovenop. Daar hoort een apart koppelstuk met detectie functie bij. Ik dacht dat vanaf de 2e helft van 1974 er die latere dubbele remcylinder inzat met dat ingebouwde koppelstuk. Beide configuraties zijn dacht ik géén op het inbouwen van rembekrachtigers voorbereide situaties. Weet dat er vóór deze tijd alleen in de MGC rembekrachtigers zaten, met een dubbele Girling configuratie van mindere kwaliteit. De latere opzet die de ruimte achter de carburateurs verminderde was gekoppeld aan de rubber bumper introductie voor de USA en indirect ook de overgang van dubbele HIF's naar de enkele Stromberg carburateur, die zo'n grotere rembekrachtiger/master cylinder opzet dan ook niet in de weg zat. Verder kan ik hier weinig over bijdragen, omdat ik gezien mijn eigen 1972 B met de vroege dubbele remcylinder daar nooit ben ingedoken. Wie weet iemand anders in de MGCC wèl?220001 schreef: ↑05 nov 2024, 18:39Hallo Don.
Hartelijk dank voor je uiteenzetting over de inn en outs van het koolstoffilter, je bent er wel even voor gaan zitten, ik heb het even vluchtig gelezen, het is mij nog niet helemaal helder maar dat komt wel als ik er goed en geconcentreerd voor ga zitten. Als ik het zo lees ben ik blij dat er iemand op heeft gereageerd die er ervaring mee heeft, een ervaringsdeskundige noemen ze dat tegenwoordig. Wat dat aluminium kleppendeksel betreft, die heb ik gisteren pas gemonteerd en er zelf die aansluiting op gemaakt voor die rubber slang, deksel heb ik in Houten British Cars gekocht. Als ik het zo even lees moet ik er toch eens goed over nadenken om het spul zomaar te verwijderen, het heeft wel zijn functie, het zit er niet zomaar. Voor zo’n rembekrachtiger op het pedaal, is de MGB van 1974 daar al op voor bereid ? Ik heb ooit al eens een rembekrachtiger gemonteerd in een Porsche 2.7 , die auto was er helemaal op voor bereid. Als de MGB indertijd een rembekrachtiger als optie had zullen er wel voorbereidingen aanwezig zijn. Maar oké ik ga er nog eens goed naar kijken en ik dank je nogmaals voor de tijd die je er aan hebt willen besteden.
Met vriendelijke groet.
Ad C.
Als je het alu kleppendeksel met die voorgemonteerde aanzuigaansluiting nieuw heb gekocht zal de opening daarin wel correct zijn vormgegeven en is dat sowieso correct gedimensioneerd. MG eigenaars die zelf zo'n pijpje aanbrengen maken er vaak een opening met een te grote doorsnede in, het is maar een klein gaatje, anders zou de carterventilatie te weinig onderdruk gaan opleveren. Daarmee blijft ook je olievuldop dus een dichte versie en hoef je hem niet iedere 14.000kms te vervangen. Het beste met je verdere onderzoek naar rembekrachtigers.
Re: Rembekrachtiger.
#5Don , wederom weer bedankt voor je goede uitleg. De aansluit-nippel / pijpje zat er niet op toen ik dat aluminium kleppendeksel kocht, ik heb zelf die aansluiting gemaakt met de zelfde doorlaat als in het originele kleppendeksel, dus dat moet goed zijn, onze MGB is een Amerikaanse uitvoering, die waren al verder met de milieueisen dan de Europese versies.
Don met vriendelijke groet.
Ad C.
Don met vriendelijke groet.
Ad C.
Re: Rembekrachtiger.
#6Afhankelijk van je perspectief is een MGB overal op 'voorbereid', sommigen knutselen er een V8 in, ik bedoel maar.
Don jongen, wat een tekst. Deze generatie X-er kan dat allemaal niet lezen hoor. Volgens mij komt het hier op neer: Ad, jij hebt een gescheiden remsysteem op je MGB, en wat jij laat zien is een bekrachtiger voor een enkel remsysteem. De MGC had daarom twee van die dingen onder de kap, google is your friend: https://www.flickr.com/photos/yohai90/7380392286
Wat jij (dus) nodig zou hebben is een hoofdcilinder voor gescheiden remsysteem (de dubbele cilinder, aldus Don), die weinig ruimte laat voor de carbs. Ook mogelijk: een unit zoals in een Jaguar (losse bekrachtiger voor dubbel remsysteem, maar weer met enkele hoofdremcilinder). Kan allemaal! De vraag is of je zover wilt gaan.
Succes, Andrys
Don jongen, wat een tekst. Deze generatie X-er kan dat allemaal niet lezen hoor. Volgens mij komt het hier op neer: Ad, jij hebt een gescheiden remsysteem op je MGB, en wat jij laat zien is een bekrachtiger voor een enkel remsysteem. De MGC had daarom twee van die dingen onder de kap, google is your friend: https://www.flickr.com/photos/yohai90/7380392286
Wat jij (dus) nodig zou hebben is een hoofdcilinder voor gescheiden remsysteem (de dubbele cilinder, aldus Don), die weinig ruimte laat voor de carbs. Ook mogelijk: een unit zoals in een Jaguar (losse bekrachtiger voor dubbel remsysteem, maar weer met enkele hoofdremcilinder). Kan allemaal! De vraag is of je zover wilt gaan.
Succes, Andrys
Re: Rembekrachtiger.
#7Ik kan ook kort zijn maar er zitten fors wat extras onder de motorkap vandaar. Ooit had ik een kamergenoot met een MGCGT die een dubbele set rembekrachtigers had, die wat problemen gaven. Deze persoon raadde mij af zijn wagen tegen Nfl 7000 over te nemen, omdat je het er 's zomers goed warm in kreeg en vol gas op wintersport op spekgladde wegen ging ook niet lekker. on020015 schreef: ↑06 nov 2024, 21:55Afhankelijk van je perspectief is een MGB overal op 'voorbereid', sommigen knutselen er een V8 in, ik bedoel maar.
Don jongen, wat een tekst. Deze generatie X-er kan dat allemaal niet lezen hoor. Volgens mij komt het hier op neer: Ad, jij hebt een gescheiden remsysteem op je MGB, en wat jij laat zien is een bekrachtiger voor een enkel remsysteem. De MGC had daarom twee van die dingen onder de kap, google is your friend: https://www.flickr.com/photos/yohai90/7380392286
Wat jij (dus) nodig zou hebben is een hoofdcilinder voor gescheiden remsysteem (de dubbele cilinder, aldus Don), die weinig ruimte laat voor de carbs. Ook mogelijk: een unit zoals in een Jaguar (losse bekrachtiger voor dubbel remsysteem, maar weer met enkele hoofdremcilinder). Kan allemaal! De vraag is of je zover wilt gaan.
Succes, Andrys
PS MGExperience kent nog veel langere posts!
Re: Rembekrachtiger.
#8Manne ( jullie zijn toch mannen neem ik aan !! ) ik ben door jullie weer wijzer geworden, mooi zo’n forum, fijn dat er zoveel ervaring in zit, ook blij dat ik niet impulsief ben gaan aanschaffen en gaan sleutelen. Ook wel verstandig van mij om het forum te raadplegen.
Bedankt en met vriendelijke groet Ad C.
Bedankt en met vriendelijke groet Ad C.
Re: Rembekrachtiger.
#9Helemaal mee eens, maar over het hele jaar gezien wordt dit forum bar weinig bezocht, een tijdje waren Hans Geertse en ikzelf zowat de enige vaste deelnemers!220001 schreef: ↑08 nov 2024, 17:06Manne ( jullie zijn toch mannen neem ik aan !! ) ik ben door jullie weer wijzer geworden, mooi zo’n forum, fijn dat er zoveel ervaring in zit, ook blij dat ik niet impulsief ben gaan aanschaffen en gaan sleutelen. Ook wel verstandig van mij om het forum te raadplegen.
Bedankt en met vriendelijke groet Ad C.
Het was voor mij de reden om al jaren eerder vooral de Engelstalige MG Experience te bezoeken, waardoor ik daar op inmiddels op over de 13.700 posts sta....
Je krijgt op zo'n zéér actieve internationale site werkelijk ontelbare problemen en oplossingen te zien en dat verhoogt ook het eigen kennisniveau
Vreemd die lage activiteit hier in Nederland, vele Nederlandse MGCC leden gaan of gingen ook die weg op, waarbij Rob de Joode ( "US LE") ons daar ontvallen is
Re: Rembekrachtiger.
#10De afname van de interesse voor Fora is in onze visie geheel te wijten aan met name Facebook. Daar zitten diverse groepen waar technische vragen worden opgeworpen. Leuk, maar de vraagstellers gaan daar aan een aantal belangrijke nadelen voorbij:
* Je hebt absoluut geen idee wie het antwoord geeft en er is ook geen registratie of deze persoon kennis en ervaring heeft. Fora hebben dat veelal wel (dit fora niet)
* Dezelfde vraag wordt telkens opnieuw gestel omdat er geen database wordt opgebouwd.
Inmiddels hebben we het Nederlandstalige forum voor de MGF en TF moeten opheffen. Vele uitgewerkte aanpassingen en probleemoplossingen zijn daarbij verloren gegaan. En ook op de buitenlandse fora is een afname in response goed merkbaar.
* Je hebt absoluut geen idee wie het antwoord geeft en er is ook geen registratie of deze persoon kennis en ervaring heeft. Fora hebben dat veelal wel (dit fora niet)
* Dezelfde vraag wordt telkens opnieuw gestel omdat er geen database wordt opgebouwd.
Inmiddels hebben we het Nederlandstalige forum voor de MGF en TF moeten opheffen. Vele uitgewerkte aanpassingen en probleemoplossingen zijn daarbij verloren gegaan. En ook op de buitenlandse fora is een afname in response goed merkbaar.
Re: Rembekrachtiger.
#11Voor de reguliere gebruikers van MG Experience is het wel duidelijk welke leden welke op een bepaald onderwerp de meeste kennis bezitten en hun archief is goed gevuld. Ooit jaren terug toen ik nog maar kort bij MGE zat (ik ben daar pas 11 jaar lid) zijn bij een ombouw van de MGCC website een aantal artikelen verloren gegaan. Zijn die van de nu opgegeven F/TF categorïen niet op tijd gearchiveerd? Een mogelijke afname van bijdragen op MGE heb ik zeker niet waargenomen, sterker nog ik vind dit jaar het aantal posts per thead daar (te) sterk gestegen, met dus automatisch veel herhaling van standpunten. Want dat blijft toch ook bij Fora als deze: opinies genoeg en niet iedereen heeft ook exact hetzelfde en praktisch werkend meegemaakt. Onderwerpen waar de meeste opinies rondgaan zijn de benzinepomp, ontluchten van het koppelingssysteem en (te veel om op te noemen) de vele tuningzaken rond zowel diverse types ontstekingen als carburateurs. Ook allerlei zéér gedetailleerde problemen rond de electricals, tot op de draad in kwestie zijn populair, waarbij sommigen liever vragen stellen dan zelf te gaan meten en testen.150070 schreef: ↑13 nov 2024, 21:22De afname van de interesse voor Fora is in onze visie geheel te wijten aan met name Facebook. Daar zitten diverse groepen waar technische vragen worden opgeworpen. Leuk, maar de vraagstellers gaan daar aan een aantal belangrijke nadelen voorbij:
* Je hebt absoluut geen idee wie het antwoord geeft en er is ook geen registratie of deze persoon kennis en ervaring heeft. Fora hebben dat veelal wel (dit fora niet)
* Dezelfde vraag wordt telkens opnieuw gestel omdat er geen database wordt opgebouwd.
Inmiddels hebben we het Nederlandstalige forum voor de MGF en TF moeten opheffen. Vele uitgewerkte aanpassingen en probleemoplossingen zijn daarbij verloren gegaan. En ook op de buitenlandse fora is een afname in response goed merkbaar.
Voor het laatste beveel ik altijd het boek van Astley over MGB electricals van harte aan, samen met de Advance Wiring diagrams, Haynes is gewoon onpraktisch hier...
Laat me deze off topic zaak afsluiten met de wens nog steeds ook Nederlandstalige leden op de MGCC site actief te blijven zien
Re: Rembekrachtiger.
#12helemaal nieuw en opzoek naar iemand in de buurt van Venlo: hoi allemaal, ik ben sinds 2 weken in bezit van een rode MGB uit 1970 in een redelijke staat. Opties en technisch wil ik hem nog nalopen en ik zou graag met iemand in contact willen komen die verstand heeft van de techniek. Gewoon een keer samenkomen, bakje kofffie drinken in mijn garage om dan eens advies te vragen wat verstandig is om te doen. Ben zelf niet heel technisch maar wel leergierig, wel heel precies en ik heb gelukkig een schoonbroer die automonteur is dus hulp dichtbij heb ik altijd bij nood. (hij sleutelt aan oude Opel Mantas maar goed ieder zijn gebrek)
Ik woon in Maasbree en zoek iemand om mee in contact te komen voor het uitwisslen van ervaring! ik ben te bereiken op nummer 06-4716555
Ik woon in Maasbree en zoek iemand om mee in contact te komen voor het uitwisslen van ervaring! ik ben te bereiken op nummer 06-4716555
Re: Rembekrachtiger.
#13240150 schreef: ↑22 nov 2024, 12:07helemaal nieuw en opzoek naar iemand in de buurt van Venlo: hoi allemaal, ik ben sinds 2 weken in bezit van een rode MGB uit 1970 in een redelijke staat. Opties en technisch wil ik hem nog nalopen en ik zou graag met iemand in contact willen komen die verstand heeft van de techniek. Gewoon een keer samenkomen, bakje kofffie drinken in mijn garage om dan eens advies te vragen wat verstandig is om te doen. Ben zelf niet heel technisch maar wel leergierig, wel heel precies en ik heb gelukkig een schoonbroer die automonteur is dus hulp dichtbij heb ik altijd bij nood. (hij sleutelt aan oude Opel Mantas maar goed ieder zijn gebrek)
Ik woon in Maasbree en zoek iemand om mee in contact te komen voor het uitwisslen van ervaring! ik ben te bereiken op nummer 06-47165558