MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?

#1
Ik heb een probleem en kom er niet uit. Gelukkig zijn er op dit forum mederijders die veel meer kennis dan ik hebben. Het gaat om:

MGB, bouwjaar 08-1969, UK-versie (rechts gestuurd) twee carburateurs, brandstofpomp Hardi 9912M
De auto start en de motor gaat aan. Echter na een aantal mijlen gereden te hebben gaat de motor stotteren alsof er geen brandstof meer is en valt uiteindelijk stil. Als we dan onder de motorkap kijken is het brandstoffilter geheel leeg en blijft de brandstofpomp hoorbaar draaien (pomp tikt). Er komt echter geen brandstof in het filter.
Nadat dit meerdere keren is gebeurd uiteindelijk een nieuwe pomp gemonteerd en bij controle of er brandstof komt –leiding los zowel voor als na het filter- komt er brandstof in de glazen pot en zijn er geen luchtbellen in de leiding. Edoch bij een volgende testrit wederom het verschijnsel dat de motor stilvalt en het brandstoffilter leeg is. Na verloop van tijd wordt er kennelijk weer brandstof gepompt (zichtbaar in het filter) en kunnen we weer starten. Motor gaat dan ook aan.
In welke richting zou ik een oorzaak kunnen zoeken? Moet ik denken aan vuil bij de aanzuigleiding in de tank? Nieuw brandstoffilter?
En ja, er zit voldoende brandstof in de tank.
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Luuk

Re: MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?

#2
Hallo Luuk,
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar wat je zo duidelijk beschrijft is precies wat er gebeurt als de beluchting van de benzinetank geblokkeerd is.
Controleer dit eerst, door meteen na stilvallen de benzine vuldop los te draaien. Hoor je hierbij een diepe zucht, dan is er onderdruk in de tank, waardoor de pomp niet meer kan aanzuigen maar wel blijft tikken.
Waarschijnlijk moet je een vuldop met een gaatje hebben.
Vuil in de tank is ook een mogelijke oorzaak, maar dan zou het verschijnsel onregelmatiger zijn en minder zelfherstellend.

Re: MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?/ergens wordt de aanzuiging van de benzine vóór de pomp af en aan geblokkee

#3
090164 schreef:
11 aug 2024, 12:55
Ik heb een probleem en kom er niet uit. Gelukkig zijn er op dit forum mederijders die veel meer kennis dan ik hebben. Het gaat om:

MGB, bouwjaar 08-1969, UK-versie (rechts gestuurd) twee carburateurs, brandstofpomp Hardi 9912M
De auto start en de motor gaat aan. Echter na een aantal mijlen gereden te hebben gaat de motor stotteren alsof er geen brandstof meer is en valt uiteindelijk stil. Als we dan onder de motorkap kijken is het brandstoffilter geheel leeg en blijft de brandstofpomp hoorbaar draaien (pomp tikt). Er komt echter geen brandstof in het filter.
Nadat dit meerdere keren is gebeurd uiteindelijk een nieuwe pomp gemonteerd en bij controle of er brandstof komt –leiding los zowel voor als na het filter- komt er brandstof in de glazen pot en zijn er geen luchtbellen in de leiding. Edoch bij een volgende testrit wederom het verschijnsel dat de motor stilvalt en het brandstoffilter leeg is. Na verloop van tijd wordt er kennelijk weer brandstof gepompt (zichtbaar in het filter) en kunnen we weer starten. Motor gaat dan ook aan.
In welke richting zou ik een oorzaak kunnen zoeken? Moet ik denken aan vuil bij de aanzuigleiding in de tank? Nieuw brandstoffilter?
En ja, er zit voldoende brandstof in de tank.
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Luuk
Omdat de pomp blijft tikken, zou het kunnen zijn dat de aanzuigleiding verstopt raakt. In de tank zit een grofmazig filter dat daar de oorzaak van kan zijn.
Gelukkig kunnen Hardi pompen hier tegen, de SU's gaan daarvan kapot. Benzinefilter onder de motorkap zal niet verstopt zijn, dan zou hij immers niet leeg raken
Dat die verstopping ook weer uit zichzelf weer verdwijnt is vreemd, maar kan op een oudere tank met veel sediment misschien wel voorkomen. :(

Eerste stap moet overigens zijn om te checken dat de vuldop op de tank inderdaad een werkende ventilatie heeft. Is die verstopt geraakt kan de tank "imploderen". Zoiets overkwam mij ooit na het verwijderen van die latere toevoeging van een gesloten ventilatiesysteem en een nog gesloten vuldop. Gelukkig plopte de tank terug.
De onderdruk in de tank verhindert uiteindelijk de aanzuiging en omdat die onderdruk langzaam weer uit je systeem verdwijnt doet hij na stilstand het weer even. :?

PS De benzinepompen moeten wel op een bepaalde wijze zijn geïnstalleerd, bij de SU's moet de "dome" boven zitten en bij Hardi's die géén dome hebben opletten dat de zuigende kant vanuit de tank beneden en de naar de carburateurskant pompende kant bovenaan zit. Foto's op deze site zetten is lastig, maar desgewenst kan ik dat in 2e instantie wel voor je proberen. Overigens bij een 1969 wagen zullen de slangen vermoedelijk niet via banjokoppelingen lopen zoals later het geval was

Re: MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?

#4
Heren, dank voor het meedenken. Heb een klein gaatje in de hals net achter de benzinedop geboord. Gewoon om zeker te zijn dat vacuümzuigen niet een reden (meer) kan zijn.
Na een eerste korte rit ook rijdend terug gekomen.
Gisteren wilde ik een wat langere rit maken. Edoch motor viel wederom uit (na circa 2km rijden). Op dat moment was het filter nagenoeg leeg. Pomp doet het dan hoorbaar, filter vult zich ook maar een directe herstart wilde niet. Na circa drie kwartier nogmaals geprobeerd en de motor ging aan en ik ben maar naar huis gereden. Overigens vult het filter zich niet volledig, maar ik weet niet of dat wel moet.
Ik zou overigens een foto van filter en pomp willen invoegen, maar het wordt mij niet duidelijk hoe ik dat moet doen. De knoppen onder het opmaakscherm geeft een code [img/img], maar voor de rest niks.

Re: MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?

#5
Forum foto plaatsen.

1. Zet je cursor op de plek in de tekst waar de foto moet komen.
2. Scroll naar beneden >>hier staan "Opties" & "Bijlagen"
3. Selecteer "Bijlagen"
4. Klik op "Bestanden toevoegen"
5. Selecteer de foto op je computer.
6. Klik op "Plaats in de tekst.
7. Voor de volgende foto start vanaf 4.

Tekst format ziet er zo uit:
IMG_20210313_114702.jpg

Re: MGB valt stil, benzinefilter geheel leeg?

#7
90 Graden naar rechts of naar links?
Ik probeer te zien welke kant het gras op groeit maar het is me niet helemaal duidelijk.
Misschien kun je proberen beide aansluitingen naar boven te draaien, je moet voorkomen dat er een luchtbel in de pomp blijft hangen. Als ik de professionele aansluitingen zie durf ik niet te opperen dat er mogelijk valse lucht aangezogen wordt.
Toch een verstopt filter in de tank?
Wat betreft het benzinefilter, dat is normaal; een horizontaal geplaatst filter zal zich nooit geheel vullen.