Aankoop eerste MGB. Vragen over status lak

#1
Goedemiddag,

Wij zijn opzoek naar onze eerste MGB. Nu hebben wij technisch een hele mooie gevonden. Hij heeft helaas geen historie maar de nieuwe onderdelen glimmen je tegemoet en het rijd, schakelt en stuurt hele fijn. De lak daarin tegen is wat minder. Er zitten wat witte vlekken op de motorkap en kofferbakdeksel wat lijkt op de blanke lak die langzaam los komt. Waar ik mij mee zorgen om maal is dat ik op de lak van de dorpels ook kleine oneffenheden zie wat lijkt op lak wat los komt.

Nu ben ik technisch wel aardig op de hoogte maar als het om mogelijk roest gaat wat minder. Is er hier iemand die mij kan vertellen of ik hier snel van moet weg rennen of dat ik met de dorpels alleen maar beren op de weg zie?

Groeten,
Antonie

Re: Aankoop eerste MGB. Vragen over status lak

#2
Hallo Antonie,
Origineel heeft de MG B geen blanke lak over de laklaag. Dat was destijds nog niet gebruikelijk.
Met name rode autos hebben last van zgn uitkrijten van de lak.
Je kunt de eigenaar vragen of hij een plek wil wegpolijsten.
Als dat al vaker is gebeurd is er wel het risico dat je door de kleurlaag heen polijst.
Ja, op die dorpels, dat kan van alles zijn, plekje laten wegkrabben door de eigenaar en kijken wat eronder zit.
Als het geen roest is is zo'n plekje makkelijk bij te werken

Re: Aankoop eerste MGB. Vragen over status lak

#4
Hallo Antonie,
Een eerste beeld kun je op de volgende manier krijgen.
In de wielkast kun je schuin boven en achter het wiel een balk zien, daar kun je met je hand boven op voelen.
Als het daar erg rommelig aanvoelt is er kans op roest.
Ook in de wielkast achter het wiel in rijrichting zit verticaal een plaat die voorrkomt dat opspattend water van de band in de ruimte onder het spatbord spat.
Deze plaat zit maar met een paar boutjes vast.
Als je hem los haalt kun je de kop vande eigenlijke kokerbalk zien. Is die rot, dan is de kokerbalk verderop dat waarschijnlijk ook

Re: Aankoop eerste MGB. Vragen over status lak

#5
Hallo Bert,
Bedankt voor de extra uitleg. Via m'n werk heb ik een endoscoop geleend en daarmee mooi in de gaatjes in de onderzijde van de dorpels kunnen kijken. Van wat ik heb kunnen zien zag het er allemaal nog netjes uit. Die verfpitjes zaten overigens wel alleen aan de rechterkant. Iets wat volgens de verkoper logischerwijs sneller voorkomt omdat die kant vaker de greppel ziet. Ondertussen zijn we dan ook tot aankoop over gegaan en zijn we straks trotse eigenaar van onze eerste MGB

Re: Aankoop eerste MGB. Vragen over status lak/wat er binnenin de carbody qua roest gebeurt is véél belangrijker!

#7
930086 schreef:
31 jul 2024, 22:37
Hallo Antonie,
Een eerste beeld kun je op de volgende manier krijgen.
In de wielkast kun je schuin boven en achter het wiel een balk zien, daar kun je met je hand boven op voelen.
Als het daar erg rommelig aanvoelt is er kans op roest.
Ook in de wielkast achter het wiel in rijrichting zit verticaal een plaat die voorrkomt dat opspattend water van de band in de ruimte onder het spatbord spat.
Deze plaat zit maar met een paar boutjes vast.

Als je hem los haalt kun je de kop vande eigenlijke kokerbalk zien. Is die rot, dan is de kokerbalk verderop dat waarschijnlijk ook
Dat is dan ook gelijk de ruimte die je met Waxoyl gaat inspuiten, waarbij de op de naar binnen wijzende hoge balk liggende rommel met de hand verwijderd moet worden. Het uiteinde van de dorpel die in diezelfde ruimte uitkomt zie je ook gelijk en ook die stevig inspuiten zowel boven als onder (sommigen maken de drie vastgeroeste schroeven waarmee de onderkant van het buitenscherm vast zit los om zeker te zijn dat vocht daar niet onder blijft zitten). Dan pas Waxoyl in de dorpels in het midden spuiten en als laatste van de wielkasten de binnenzijde van een laag Waxoyl voorzien. Als daar wat stof op zit geeft dat niet. Zomers, dus juist nu is de beste tijd om een door en door droge carbody helemaal in de antiroest te zetten, zo weet je zeker dat je nog vele jaren van de B plezier zal hebben.

NOOIT tectyl gebruiken, die sluit het vocht op en dan krijg je piepkleine roestgaten naar de buitenkant, iets dat ik ooit jaren terug al weer voor mijn kiezen kreeg :-(
Overspuiten van een B is tegenwoordig héél prijzig geworden door al die milieueisen voor spuiterijen ( in 1986 kostte mij dat nog weinig, die tijd is echt voorbij)

Blanke lak is iets van later, de B werd oorspronkelijk alleen in een normale autolak gezet, bij overspuiten werden ook wel "two pack" laksoorten ingezet, maar een blanke toplaklaag was en is echt iets voor modernere wagens en kwam vaker voor over metallic laksoorten zoals op de toenmalige Alfa's.

PS Er bestaan handspuiten van Waxoyl, maar zelf vond ik die nauwelijks bruikbaar: een compressor met een spuithulpstuk werkt veel beter. Er zijn zelfs speciale anti-roest behandelende stations die Waxoyl gebruiken. Ook hier weer: GEEN tectyl laten inspuiten! Hoogstens Dinitrol 3125 geschikt voor al iets geroeste oppervlakken
Er bestaan schema's waar je op de B het beste kan spuiten en vooral waar gaten te boren om die wezenlijke dorpels het beste te beschermen