MGF veerbollen met ventiel van Fontech.

Fontech ( Belgie) adverteert met veerbollen waarop het stikstofventiel zodanig is geplaatst, dat In tegenstelling tot andere aangeboden (voorste) veerbollen er geen gaten voor het ventiel in de carrosserie geboord hoeven te worden. Ook zou de membraam beter zijn beschermd . Iemand al ervaring met deze veerbollen? En hoe is de rijders ervaring met deze veerbollen?

Re: MGF veerbollen met ventiel van Fontech.

De kleine gaten in de body hebben uitsluitend betrekking op een niet dragend deel van de body boven dus daar moet je je niet te veel van voorstellen. Er is al jaren een discussie over lassen of krimpen van de ventielen. Ieder heeft daarin een voorkeur. Wij zien het voordeel van het systeem met alleen voor de (erg kleine) uitsparingen is dat service aan de veerbollen mogelijk is zonder dat ze er weer af moeten, service van de bollen achteraf is dus op de auto mogelijk. Inderdaad achteraf ook hydragas moet je onderhouden en het maakt niet uit voor welk systeem je gaat.
Mijn persoonlijk technische gevoel zegt dat lassen stress op het metaal geeft. Het is een geperste unit waarin het membraam is opgesloten. met verhitting van het lassen zet metaal nou eenmaal uit daardoor kan ( let op kan, ik zeg niet dat ie gaat lekken ) juist gaan lekken. Vergelijk het effect een beetje met het verhitten van een vast zittende bout om die los je krijgen. We zien die bollen nogal eens voorbij komen en dan kun je ze alleen vervangen door een andere set want dan ben je klaar. Houdt er rekening mee dat je te maken hebt met revisie van een minimaal 22 jaar oud onderdeel. Falen van de veerbollen achteraf is niet altijd aan de gebruikte methode van het plaatsen van het ventiel toe te schrijven. Het belangrijkste is dat je gaat naar een bedrijf waar je je goed bij voelt en dat bij je past bij jou zonder in een discussie te belanden van dit of dat is beter. Er zijn gewoon meer wegen die naar Rome leiden en dat is bij de veerbollen niet anders.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: MGF veerbollen met ventiel van Fontech.

Bedankt voor de snelle reactie Peter. Ik weet dat er meerdere oplossingen (veer set) of bedrijven zijn die veerbollen leveren. Van Fontech weet ik echter nog niemand die met deze bollen ervaring heeft opgedaan. Vandaar mijn oproep. Ja, dat Dunlop bollen 22 jaar oud zijn en hun beste tijd hebben gehad en ik onder meer gezien bij mijn garage waar een stapel veerbollen in ontbinding ligt te zijn. Wat mij aantrekt in het verhaal van Fontech is het volgende (begin citaat): " We hebben zonet nog een aanpassing doorgevoerd om de levensduur van de veerbollen te verlengen ! Deze aanpassing zal wel weer snel door anderen , ook in de UK , gecopiëerd worden .

Wij leveren ook de aangepaste veerbollen met Trophy specs / eigenschappen !! Overal in europa rijden onze veerbollen ondertussen al rond .
Te koop : veerbollen voor uw MGF , Rover 100 , Princess of Mini / Austin die werden voorzien van een nieuw en geschikt ventiel voor stikstofvulling en werden hervuld waardoor ze terug de verende werking van af-fabriek hebben .
De bollen worden na hervulling ook steeds lange tijd getest .
In tegenstelling tot andere hier aangeboden veerbollen hebben de voorste veerbollen het ventiel wel op de juiste plaats zitten waardoor er geen gaten moeten geboord worden in uw carrosserie / body ( zie foto ) .
Ook bevinden er zich bij onze veerbollen geen schroefdraden of dergelijke aan de binnenzijde vd bol waardoor het membraam kan stukgaan bij het veren !
Na het aanpassen voor het ventiel werd elke veerbol uitvoerig getest en gelakt in een door u gewenste kleur of in het standaard zilver met koud galvanisé zodat deze niet meer roesten .
Tevens kunnen wij gewone veerbollen aanpassen naar Trophy specs waardoor us MG wat lager ligt " (einde citaat). Dit verhaal trekt mij wel aan. Maar is het ook zo? Daarom zoek ik iemand die praktijk ervaring heeft met deze veerbollen. Nogmaals bedankt en een vriendelijke groet uit Assendelft. Leo Suman