Olie temperatuur meter

#1
Hallo,

Mijn olie temperatuur meter doet het niet. Sensor op de motor is goed. Ander klokje geprobeerd en die geeft dezelfde waarde. Hij geeft ongeveer 60 graden aan en gaat dus een 5 mm omhoog. Ik kan geen schade zien o.i.d. bij de meter. hebben jullie nog suggesties?

groet,

Rowan

Re: Olie temperatuur meter

#2
Je geeft niet aan of het om een MGF of TF gaat want de vroege MGF gebruikte een totaal andere sensor. Tip om het model en bouwjaar van je MG te vermelden daar er vrij veel wijzigingen in deze F en TF zijn doorgevoerd door de fabrikant. Het klopt dat hoewel ze schrikbarend onnauwkeurig zijn falen de meters zelden maar dat heb je al gecontroleerd. Als je er voor 200% van overtuigd bent dat de sensor op de olie filter behuizing in orde is ( die dus naar beneden wijst de andere is de oliedruk sensor ), dan zit er niets anders op dan de bedrading te controleren. Je kunt beginnen bij de sensor en dan bij de pluggen bij de ecu/gasklep ( afhankelijk van het model en bouwjaar ) . Bruin/Blauw is het signaal wat je ook ziet bij de meter en groen/wit is de plus voor de meter. De andere zijn voor de verlichting ( rood/zwart & rood/wit) en de massa is zwart. Je zal de kabels uit moeten piepen van binnen uit naar de connectoren onder de bracket van de ecu. Zit daar geen defect dan ga je van die connectoren naar de motor kabelboom en piep je de kabels uit tot de sensor.
Voordat je dat heel enthousiast gaat doen, controleer eerst eens alle massa verbindingen. Het zijn oudere wagens en de met name de MGF en een paar vroege TF'jes zijn voorzien in het vooronder en in de motorruimte ( links bij de ecu ) voorzien van waardeloze crème kleurige massa verdeelblokken. Er zitten ook massa punten links ( zekeringenkast ) en rechts naast het (dashboard kastje ) aan de binnenkant ter hoogte van het bovenste scharnier van het portier.

Heel veel succes met de klus !
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Olie temperatuur meter

#4
De massapunten van een TF zitten links en rechts aan de body ter hoogte van het bovenste scharnier, eentje in de motorruimte links ter hoogte van de antenne, en dan onder de voorklep, voor links en afhankelijk van het bouwjaar ook rechts aan de zijkant ter hoogte van de koplampen. Er zitten ook nog een paar massa verdeelblokken in de middenconsole maar helaas zijn die zonder demontage van interieur delen niet bereikbaar omdat deze in de kabelboom geïntrigeerd zijn. Het goede nieuws is dat de motor kabelboom in orde is want de Mems ontvangt de correcte waarde. De storing zit hem dus in de body loom. Onder de bracket van de ecu zie je een grijze en een groene connector. Test eerst de bruin blauwe draad die van de sensor afkomt en naar de meter gaat. Meen dat die op pin 9 van de groene connector zit. Tip controleer ook de platte plug boven in de zekeringen kast. De kabel wordt kort daarna intern in de kabelboom afgetakt voor de indicator te hoge olie temperatuur in het instrumenten cluster en de andere gaat naar de meter.

Wederom succes
Iedereen aan de F & TF !!
cron