Bij een flinke regenbui blijft mijn kofferbak niet droog. Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Er zit een bagagerek op gemonteerd. Op de klep zelf zit een rubber.
Komende zomer willen we ermee naar Schotland dus het zou fijn zijn als ie dan droog blijft.
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#2Dag Richard,
Bij het onderzoek naar de lekkage in de kofferbak mag niet vergeten worden om de afdichting van de 2 achterlichten op de carrosserie te controleren. Vaak is de foam-afdichting (soort pakking) uitgedroogd en is daardoor zijn soepelheid voor een goede afdichting kwijt. Deze zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen. Ook kan de rubber afdichtingring van de stroomdraad die van binnen naar buiten gaat naar de nummerplaatverlichting niet op zijn plaats zitten of misschien zelfs ontbreekt de oorzaak van de lekkage zijn. Natuurlijk is het ook aan te bevelen om de afdichting van de kofferrek bevestigingen los te maken en te kijken of hier ook nog soepele rubber afdichtringen aanwezig zijn. Een kleinere kans op een lekkage oorzaak kan ook zijn de afdichting van de brandstofpomp. Positie: rechts onder (achter) in de kofferbak. De pomp is bereikbaar van onder de auto. Als de MG-B een z.g. Amerikaanse Model is dan kunnen ook de 2 zijknipperlichten nog zorgen voor een lek. Ook hier kan dan de verouderde foam de oorzaak zijn. Als de rubberband die aan de de achterklep zelf zit rondom goed aansluit en nog soepel aanvoelt dan is deze doorgaans niet de reden van de lekkage.. Kortom een lijst van controle punten!
Succes Jan
Bij het onderzoek naar de lekkage in de kofferbak mag niet vergeten worden om de afdichting van de 2 achterlichten op de carrosserie te controleren. Vaak is de foam-afdichting (soort pakking) uitgedroogd en is daardoor zijn soepelheid voor een goede afdichting kwijt. Deze zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen. Ook kan de rubber afdichtingring van de stroomdraad die van binnen naar buiten gaat naar de nummerplaatverlichting niet op zijn plaats zitten of misschien zelfs ontbreekt de oorzaak van de lekkage zijn. Natuurlijk is het ook aan te bevelen om de afdichting van de kofferrek bevestigingen los te maken en te kijken of hier ook nog soepele rubber afdichtringen aanwezig zijn. Een kleinere kans op een lekkage oorzaak kan ook zijn de afdichting van de brandstofpomp. Positie: rechts onder (achter) in de kofferbak. De pomp is bereikbaar van onder de auto. Als de MG-B een z.g. Amerikaanse Model is dan kunnen ook de 2 zijknipperlichten nog zorgen voor een lek. Ook hier kan dan de verouderde foam de oorzaak zijn. Als de rubberband die aan de de achterklep zelf zit rondom goed aansluit en nog soepel aanvoelt dan is deze doorgaans niet de reden van de lekkage.. Kortom een lijst van controle punten!
Succes Jan
Laatst gewijzigd door Regio Oost-Brabant J.W. (1030) op 22 jan 2024, 20:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#3hallo,
lekkage van de kofferbak ontstaat ook als het embleem dat op de achterklep zit niet goed afdicht het water lekt langs de pennetjes van het embleen zo in de kofferruimte. succes met het onderzoek gr henk
lekkage van de kofferbak ontstaat ook als het embleem dat op de achterklep zit niet goed afdicht het water lekt langs de pennetjes van het embleen zo in de kofferruimte. succes met het onderzoek gr henk
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#4Bedankt voor deze gedetailleerde antwoorden. Hier heb ik zeker iets aan.
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#5Ik heb eens een lek gehad langs het rubber van de benzinedop.
Bij het tanken beweegt dit altijd wel een beetje.
Bij het tanken beweegt dit altijd wel een beetje.
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#6Hij lekt inderdaad onder andere langs de vulhals voor de benzine. Hoe heb jij dit destijds verholpen? Nieuw rubber erop gezet?
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#7Hij lijkt toch flink te lekken via het rubber. Ik heb een rubber op de klep zitten. Kan ik er ook gewoon een rubber bijzetten op die rand op de auto zelf? Of gaat de klep dan niet meer dicht?1030 schreef: ↑22 jan 2024, 20:32Dag Richard,
Bij het onderzoek naar de lekkage in de kofferbak mag niet vergeten worden om de afdichting van de 2 achterlichten op de carrosserie te controleren. Vaak is de foam-afdichting (soort pakking) uitgedroogd en is daardoor zijn soepelheid voor een goede afdichting kwijt. Deze zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen. Ook kan de rubber afdichtingring van de stroomdraad die van binnen naar buiten gaat naar de nummerplaatverlichting niet op zijn plaats zitten of misschien zelfs ontbreekt de oorzaak van de lekkage zijn. Natuurlijk is het ook aan te bevelen om de afdichting van de kofferrek bevestigingen los te maken en te kijken of hier ook nog soepele rubber afdichtringen aanwezig zijn. Een kleinere kans op een lekkage oorzaak kan ook zijn de afdichting van de brandstofpomp. Positie: rechts onder (achter) in de kofferbak. De pomp is bereikbaar van onder de auto. Als de MG-B een z.g. Amerikaanse Model is dan kunnen ook de 2 zijknipperlichten nog zorgen voor een lek. Ook hier kan dan de verouderde foam de oorzaak zijn. Als de rubberband die aan de de achterklep zelf zit rondom goed aansluit en nog soepel aanvoelt dan is deze doorgaans niet de reden van de lekkage.. Kortom een lijst van controle punten!
Succes Jan
Ik heb een mgb uit 72 (us versie). Op alle sites zie ik dat die rubbers voor op de regengoot pas vanaf 74 gebruikt moeten worden
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#8Dag Richard,
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#9Het rubber voelt eigenlijk nog wel prima dus ik had het eigenlijk ook niet verwacht. Zou het kunnen dat de klep afgesteld moet worden om beter te sluiten? Of valt er niks af te stellen?1030 schreef: ↑09 mar 2024, 18:58Dag Richard,
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#10Dag Richard,
Er valt zeker wel iets af te stellen. De referentiepunten zijn de hoogtes van de klep t.o.v de omgeving. De hoogte van de klep moet ingesloten toestand overal even hoog zijn dan de omgeving van de carrosserie. Als dat het geval is valt er weinig af te stellen door het wijzigen van de scharnierpositie. Dit geld ook de afstelling van het slotbeugel . Succes Jan
Er valt zeker wel iets af te stellen. De referentiepunten zijn de hoogtes van de klep t.o.v de omgeving. De hoogte van de klep moet ingesloten toestand overal even hoog zijn dan de omgeving van de carrosserie. Als dat het geval is valt er weinig af te stellen door het wijzigen van de scharnierpositie. Dit geld ook de afstelling van het slotbeugel . Succes Jan
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#11Volgens mij zit de klep niet op dezelfde hoogte als de carrosserie dus misschien is dat dan het euvel? Wat is de handigste manier om dit goed af te stellen? Momenteel heb ik het idee dat de klep iets boven de carrosserie uitsteekt. Gebeurt het afstellen dmv de 3 bouten aan de scharnierkant?1030 schreef: ↑10 mar 2024, 22:59Dag Richard,
Er valt zeker wel iets af te stellen. De referentiepunten zijn de hoogtes van de klep t.o.v de omgeving. De hoogte van de klep moet ingesloten toestand overal even hoog zijn dan de omgeving van de carrosserie. Als dat het geval is valt er weinig af te stellen door het wijzigen van de scharnierpositie. Dit geld ook de afstelling van het slotbeugel . Succes Jan
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#12Dag Richard,
De klepscharnieren zijn alleen in richting verstelbaar. Daarvoor zitten er op een aantal plaatsen sleufgaten. Deze zijn er voor om de positie van de klep bij alle naden evenveel ruimte te kunnen geven en de klep netjes op zijn plaats te leggen en te monteren. De hoogteverstelling is een ander verhaal. Als de scharnieren juist zijn gemonteerd dan zou normaliter de klep op juiste hoogte t.o.v. de omgeving moeten liggen. Als dat niet (of niet meer) het gevolg is dan is er waarschijnlijk in het verleden te veel bagage in de kofferbak geperst. Gevolg: 1 of beide scharnieren zijn blijvend vervormd. Terug beugen is niet aan te raden. Vaak zit de vervorming ook in de koker van de klep of van onderzijde van de kofferbak. Het beste is om de zijde waarop de hoogte niet juist is deze per scharnier aan te pakken. Dit door de 2 boutjes van de scharnier die boven in de kofferbak aan de onderzijde tegen de carrosserie zijn gemonteerd enkele slagen los te maken. Vervolgens boutje voor boutje deze er uit te nemen en door tussenlegging (opvulling) van 1 of meerdere metalen ringen (revet) deze weer vast maken. Na dit voor beide boutjes te hebben gedaan zal de klep lager komen te liggen en zal de rubberband hopelijk beter afsluiten.
Succes Jan
De klepscharnieren zijn alleen in richting verstelbaar. Daarvoor zitten er op een aantal plaatsen sleufgaten. Deze zijn er voor om de positie van de klep bij alle naden evenveel ruimte te kunnen geven en de klep netjes op zijn plaats te leggen en te monteren. De hoogteverstelling is een ander verhaal. Als de scharnieren juist zijn gemonteerd dan zou normaliter de klep op juiste hoogte t.o.v. de omgeving moeten liggen. Als dat niet (of niet meer) het gevolg is dan is er waarschijnlijk in het verleden te veel bagage in de kofferbak geperst. Gevolg: 1 of beide scharnieren zijn blijvend vervormd. Terug beugen is niet aan te raden. Vaak zit de vervorming ook in de koker van de klep of van onderzijde van de kofferbak. Het beste is om de zijde waarop de hoogte niet juist is deze per scharnier aan te pakken. Dit door de 2 boutjes van de scharnier die boven in de kofferbak aan de onderzijde tegen de carrosserie zijn gemonteerd enkele slagen los te maken. Vervolgens boutje voor boutje deze er uit te nemen en door tussenlegging (opvulling) van 1 of meerdere metalen ringen (revet) deze weer vast maken. Na dit voor beide boutjes te hebben gedaan zal de klep lager komen te liggen en zal de rubberband hopelijk beter afsluiten.
Succes Jan
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#13Nee, met een nieuw rubber heb je na verkoop van tijd hetzelfde probleem. Ik heb het afgekit en eea blijft nu al jaren lekvrij ondanks dat de auto veelal buiten staat.
Re: Lekkage in kofferbak mgb
#14Die 1972 USA modellen hebben inderdaad het rubber op de klep zelf, "guess how I know" . Vernieuwen is een wat lastiger karweitje dan een nieuw rubber op de rand te schuiven maar best te doen. Overigens het kan zijn dat het rijden met een zware koffer op de bagagedrager de steunen van de klep geen goed heeft gedaan!160040 schreef: ↑10 mar 2024, 22:02Het rubber voelt eigenlijk nog wel prima dus ik had het eigenlijk ook niet verwacht. Zou het kunnen dat de klep afgesteld moet worden om beter te sluiten? Of valt er niks af te stellen?1030 schreef: ↑09 mar 2024, 18:58Dag Richard,
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan
Je kan die steunen niet of nauwelijks verstellen, maar misschien dat iets bij buigen nog wel gaat. Ik zou vóór dat je dit soort zaken gaat aanpakken toch met de tuinslang met stromend water bij gesloten klep kijken waar de lekkage precies zit (kranten eronder leggen om te zien waar het water naar beneden komt ) Een alternatief kan zijn als met die steunen en de klepafstelling op het slot geen echt dichte klep bereikt kan worden over te stappen naar een rubber op de onderliggende rand. Uit posts op MGE weet ik dat dat rubber op die rand in het begin wat aan de hoge kant zit, dus moet je dan het aangrijpen van de sluiting achter eerst wat losser zetten..
NB Waterlekkage rond rubbers bij de achterlichten, side driving lights en de benzine vulpijp zal nooit fors zijn, het zijn maar kleine spleten en het MG logo zit als het goed is vastgelijmd. De punten op de metalen MG tekst kan je aan de binnenzijde met sealant extra beschermen tegen lekkage
PS2 Iets heel anders: ga je de slotafstelling veranderen loop je wat risico dat die niet makkelijk meer te lossen valt. Een extra kabeltje van binnen naar de ruimte voor toe om dat slot bij problemen ook anders open te kunnen trekken, bespaart je veel problemen (velen op MGE hebben daar problemen mee gehad)