Kabel, kat in dashboard

#1
Hi all,

Ik wil vanuit mijn middenconsole een kabel leggen naar de motorruimte. Ik heb gezien dat er aan beide kanten een zwarte rubber dop zit waardoor de kabels naar achteren lopen. Een gat maken in de doppen heeft geen voorkeur. Is er een alternatieve manier om dit te doen.

Tevens heb ik gemerkt dat zodra ik de ruitenwisser aanzet. Er een geluid onder het dashboard vandaan komt dat lijkt op een kat. Mauw wauw, mauw wauw,is dat een normaal geluid.

Graag advies in deze.

Gr Chris

Re: Kabel, kat in dashboard

#2
Hallo Chris,

wil je de kabels netjes en veilig wegwerken volg dan de zelfde route als Rover deed. Van uit de console naar de zekeringenkast netjes via de dorpel naar boven en dan zie je doorvoer van de hoofdkabelboom. Je kunt ook in de rechthoekige dop links een gaatje ponsen en dan de kabels met geribbelde beschermingsbuis door de body trekken. Je komt dan in de motorruimte uit net voor de ecu.

Ruitenwissers kunnen regelmatig het geluid van een aftandse dorskast maken. Bij de vroege F zijn het de motoren en het mechanisme vaak de boosdoener. Bij de late F en TF zijn de motoren relatief probleemloos maar het mechanisme is en blijft waardeloos. Gelukkig is het mechanisme nog origineel los te krijgen ( bij een X-part dealer ) of ga voor het upgrade mechanisme. In beide gevallen moet het ruitenwisser mechanisme verwijderd worden en let goed op de markeringen of markeer ze extra voordat je wissers dadelijk alle kanten op gaan die je niet wilt.
Weet niet wat je vaardigheden zijn maar soms kun je de motor van een vroeg F schoonmaken en redden omdat er vaak vocht in is gekomen.
Tip geef op het forum goed aan of je het over een F of TF hebt en welk bouwjaar omdat er vaak wijzigingen aan deze wagentjes zijn doorgevoerd.

Succes!
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Kabel, kat in dashboard

#3
Hi Peter,
Bedankt voor de tips. Helaas is het me niet gelukt om de motor te repareren.
Een nieuwe kost 260 euro, en dat vind ik wel heel erg duur. (ik zag net dat ze ook goedkoper aangeboden worden, met daarbij een verloopkabel voor 120 euro)
Tweedehands had ik geen zin in, want de oude liep ook goed tot een paar weken terug.
Ik had daarom besloten om te kijken of er alternatieven zijn die betaalbaar zijn.
Had daar wel wat info over gevonden op een forum, en daar gebruikte ze de ruitenwissermotor van een Landrover Freelander motor.
Was niet heel erg duidelijk op het forum, en de parkeerstand werkte niet enz.
Dus ik had besloten om het zelf aan te gaan pakken.
Ik heb een TOPRAN 108 792 ruitenwissermoter besteld bij Amazon voor 23 Euro.
Ik heb de kabels van de oude motor afgeknipt en daar kabelschoenen aan gemaakt en die passen precies op de aansluiting.
De bevestiging van de motor komt overeen met de gaten in de beugel, de as is langer daarom heb ik daar een paar ringen tussen gelegd zodat de motor wat hoger komt te liggen anders raakt het mechanisme de carrosserie van de auto.
Mechanisme gereviseerd en opnieuw ingevet.
De motor en het gehele frame zijn positief en moeten dus goed geisoleerd zijn t.o.v. de carrosserie. Ik verwacht dat het orgineel ook zo is want de hele wisser instalatie hangt in de rubbers. En ik denk niet alleen voor het trillen.
Werkt allemaal zoals het zou moeten, parkeerstand enz.
Hoe lang de motor mee zal gaan weet ik ook niet, zelfs al gaat hij maar 5 jaar mee dan is het nog steeds heel erg goedkoop. En gemakkelijk om weer een nieuwe te plaatsen omdat het met kabelschoenen werkt.
Als bijlage foto’s zoals ik het aangesloten heb. Misschien heeft iemand anders er dan ook nog iets aan.
IMG_20240531_111207.jpg
IMG_20240531_142720.jpg
IMG_20240531_110722.jpg
Gr Chris
Bijlagen
IMG_20240531_150357.jpg
cron