Banden advies MGB 1978 us

#1
Wie zou mij advies kunnen geven inzake het vervangen van mijn banden, de maat is 165x 14 ?
Ik heb wat vragen gesteld bij diverse bandenzaken, maar ik kom er niet uit.
Het schijnt een moeilijke maat te zijn, maar niemand kan mij zeggen dit is een goede band met goede eigenschappen voor mij om mee te toeren en goed voor de MG te zijn, wie heeft er ervaring mee ?
Wat is slim een Aziatische band of een westerse band ?
Ik rijd alleen in de zomermaanden met mijn MG

Re: Banden advies MGB 1978 us

#2
Ja 165x14 is een moeilijke maat tegenwoordig.
Je kunt natuurlijk overboord gaan en 4 Dunlops, continentals of Michelins in die maat kopen en tussen de 8 en 900 euro stukslaan. Weet je wel zeker dat je goed zit.
Met Nanking Hankook en dergelijke zit je op zo'n 30% van die prijs, maar die doen het erg slecht op de natte weg. Dus als je ook met je MG op vakantie gaat is daat niet zo slim
Een tussenweg biedt de Falken sincera sn 832, behoorlijk goed getest door de ANWB in 2018. Zit je op ca 500 euro voor 4
De oorspronkelijke bandenmaat voor de roadster is 155x14, 165X14 was voor de GT.
Als ze op je velgen passen zijn Japanse Toyo310 e dan een goede keus ik rijd er almeer dan 10 jaar mee, mijn tweede set.
Maar dus alleen leverbaar in 155X14

Re: Banden advies MGB 1978 us

#3
De moeilijkheid is de hoogte van de band. Moderne banden zijn naar verhouding veel platter. Als jij er zo'n platte band op laat zetten dan moet je motor veel teveel toeren maken en ziet het er niet uit. Je bent aangewezen op de 'classic' bandjes van bijvoorbeeld Vredestein sprint classic (https://www.vredestein.nl/classic-tyres ... t-Classic/) of Michelin XAS. Dat zijn dure banden, dus ik zou verwachten: stil, veel grip (denk: remweg), en niet erg om maanden achtereen stil te staan. Met goedkopere bandjes zou ik verwachten dat die eerder vierkant worden. En wat dacht je hiervan: https://www.blockleytyre.com/product/165hr14 Als je ze zelf ophaalt scheelt dat de BTW, zo heb ik ervaren :-)
Maar eerlijk: als jouw bandenman 165R14 (in moderne aanduiding: een 165/80 R14) een moeilijke maat vindt, is het tijd om naar een betere bandenboer op zoek te gaan.

Re: Banden advies MGB 1978 us

#5
Beste Henk
Een aantal jaren geleden heb ik met hetzelfde probleem geworsteld. Zelf ben ik voor de Michelin XAS gegaan een dure band maar zeer de moeite waard. Bij een nieuwe keuze zou ik weer gaan voor de XAS .Wel zou ik gaan voor verse banden ,willekeurig welk merk. Heen en weer bellen kan een forse korting opleveren. Sterkte!
Vriendelijke groet

Cees

Re: Banden advies MGB 1978 us

#6
Even voor de goede orde. De Falkens zijn verkrijgbaar als 80 serie dus 165/80X14, maar omdat vroeger 80 serie standaard was wordt die 80 nooit mee afgedrukt.
Kosten met enig zoeken 127 euro / stuk
Op mijn Lancia coupe uit 1966 met 165X14 rij ik ook met Michelin Xas. Maar ja die komt nog regelmatig boven de 140 op de autweg
Boven de 120 waai ik uit de B

Re: Banden advies MGB 1978 us

#7
Beste Bert
De snelheid is niet belangrijk ,het gaat mij om het comfort.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat de banden ook diverse zaken van de auto teniet doen /vergeven.
Daarnaast ben ik ook een Michelin banden fan.
Ik wens je succes met jouw keuze ,je begrijpt vast wel wat mijn volgende keus is.
Groeten en Succes
Cees