leesbaarheid site

#1
Er is blijkbaar totaal geen rekening gehouden met (deels)kleurenblinden. Persoonlijk zie ik groen erg slecht, de site is daardoor voor mij nauwelijks leesbaar. Ik begrijp niet waarom voor zo een slechte kleur is gekozen. Het voegt niets toe en is blijkbaar alleen gekozen om vernieuwend over te komen. Naar mijn mening is daar volledig mee aan het doel, namelijk een prettig leesbare site, voorbij geschoten. Ik weet de beste stuurlui staan aan de wal, maar ik pleit toch voor een andere kleur, het liefst zie ik gewoon weer een zwarte letter.
Groet,
040213
NB In eerste instantie dit bericht op de verkeerde plaats gepost, nl. onder algemeen. Daar kon ik mijn bericht eerst niet meer terug vinden tot ik ontdekte dat er heel klein doorgeklikt kan worden naar de volgende pagina. Dit onderschrijft mijn stelling dat de site, althans voor mij, slecht leesbaar is.

Re: leesbaarheid site

#2
Ben blij te lezen dat ik niet de enigste ben die hier last van heeft.
De rest van de site zal wel een kwestie van wennen zijn, helaas de kleuren en voornamelijk het groen zal niet wennen ( is ook geen bril voor).
Voor de gedeeltelijk kleuren blinde (ik noem het zelf altijd kleuren doof maar weet niet zeker of dit de juiste benaming is), zou het prettig zijn om weer naar zwart over te gaan als dit mogelijk is.

Gr,
Jaap

Re: leesbaarheid site

#3
Ondanks alle inzet en uitstekent verzette werk van de "Web" vrijwilligers sluit mij geheel aan bij de andere reacties.

Door mijn werk heb ik veel met internet en Websites te maken en uit ervaring kan ik zeggen dat groen niet de best leesbare kleur is die je op een Website kunt gebruiken. Sterker nog.... dit raden ze juist af. Daarnaast is het wel erg vreemd dat je in de huidige tijd en techniek 2 maal moet inloggen op een site van de MG Car Club. Hiervoor zijn diverse IDM technieken beschikbaar bij Website bouwers.

Paul Mol[/color]
MGA........live it, life's too short not to

Re: leesbaarheid site

#4
990467 schreef:Ondanks alle inzet en uitstekent verzette werk van de "Web" vrijwilligers sluit mij geheel aan bij de andere reacties.

Door mijn werk heb ik veel met internet en Websites te maken en uit ervaring kan ik zeggen dat groen niet de best leesbare kleur is die je op een Website kunt gebruiken. Sterker nog.... dit raden ze juist af. Daarnaast is het wel erg vreemd dat je in de huidige tijd en techniek 2 maal moet inloggen op een site van de MG Car Club. Hiervoor zijn diverse IDM technieken beschikbaar bij Website bouwers.

Paul Mol[/color]
Paul, het is al lang uit de grafische industrie bekend dat (maar dan wel een héél licht) groen hoogstens geschikt is als achtergrondkleur. Donkere, dus meestal zwarte teksten op een lichte achtergrond zijn en blijven het beste. Soms zie je nog wel eens een website met witte letters op zwarte achtergrond, zo als dat ooit bij DOS-Computers en Wordperfectgebruik jaren terug usance was. Héél vermoeiend! voor de ogen. Ik heb van dit soort grafische richtlijnen veel gemak gehad bij het geven van lezingen met overheadsheets, c.q. projecties daarvan. Maar dezelfde regels waren er ook al in de tijd dat er nog dia's voor waren, er is niets nieuws onder de zon. Alle krantensites van belang: NRC, Volkskrant AD, Telegraaf gebruiken zwarte letters op witte achtergrond voor de snelle leesbaarheid.

Een ander punt is het soort letters dat je gebruikt: schreefloze letters als Arial doen het op sheets wel, maar qua leesbaarheid op papier of beeldscherm veel minder. Daar zijn letters met een schreef, zoals het aloude Times Roman gewoon beter voor. Deze site werkt kennelijk schreefloos (Arial of Garamont?), net als de oude dacht ik zo. Zie ook hier de website van NRC: géén schreefloze letter meer, als je business onder druk staat ben je scherp op zoiets!

Opmerkelijk is dat het lettertype op de oude site, ondanks de kleinere fontgrootte op het scherm véél beter leesbaar is. Ook is de achtergrond daar helder gehouden. Die betere leesbaarheid van de letters op de oude site kan zowel aan het lettertype als de schaling naar de diverse schermresoluties op de nieuwe site liggen. Ik werk zelf gezien het gebruik van een vrij kleurzuivere vlakke beeldbuis monitor voor foto- en videobewerking, nog op een vrij ouderwetse 1024x768 resolutie, terwijl op een LCD-type 1280x1024, 1280x768 dan wel een recentere 16:9 resolutie logischer zijn.


Overigens ben ik zelf ook "kleurenzwak", zodat ik vooral met mengkleuren zaken wat anders zie en rode stoplichten van veraf voor mij minder duidelijk zijn (die worden al enige jaren expres wat lichter van kleur gemaakt). Het beste zou zijn dat de sitebeheerder op zijn beeldscherm de kleurverzadiging op 0 zet, om te zien hoe het beeld er dan uit ziet. Omdat ik softwaregewijze op kleur calibreer is dat op mijn monitor wat omslachtig :|

Elders zal ik een post zetten met suggesties in detail om zolang dit forum noodgedwongen met deze beeldopbouw moet werken, toch modern, multimediaal met eigen materiaal om te gaan. Het makkelijkste zijn daarbij verwijzingen naar de oude site, met zijn eerder informatie (blijkt inderdaad te werken bij dat voorruitverhaal). Net zoiets gaat prima via Marktplaats voor aangeboden onderdelen en voor video's is er natuurlijk het onvolprezen YouTube. Jammer dat Flickr tegenwoordig maar voor een beperkt aantal foto's gratis is en ik de nog wel ongelimiteerde concurrent Facebook NIET voor alle MGCC-leden wil openzetten. Ik zal de enige niet zijn :P


NB Ik realiseer me dit schrijvende plotseling, dat ik een eigen super 8 film van een demonstratie in Londen tegen de sluiting van de MG-fabrieken in 1980 wel naar DVD en zelfs BluRay heb omgezet, maar nooit op YouTube heb geplaatst. Werk aan de winkel op mijn Donthuis kanaal (is inmiddels verricht)! http://www.youtube.com/watch?v=ATbMZUC1fHk
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 30 jan 2013, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: leesbaarheid site

#8
940003 schreef:Wat een verademing! Fijn dat er uitvoering wordt gegeven aan onze wensen.
Het ziet er een stuk beter uit in de nieuwe kleurstelling. :D
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: leesbaarheid site

#10
Ook ik heb mijn genoegen al ge-uit op een ander toppic, maar het is nu zeker de moeite waard om het nog eens te doen.De site is veel helderder en overzichtelijk geworden . Sjappo voor jullie inzet en het luisteren naar de leden zeer positief.Het was me een genoegen om hier op te reageren en kan het negatieve om gezet worden in positieve bericht geving.grt Noud.

Re: leesbaarheid site

#11
Pascal,
Ik gebruik zowel Safari, Firefox als Chrome, maar het is niet mogelijk volledig automatisch te laten inloggen, maar eenmaal ingelogd geweest op het Forum slaat deze wel je gebruikersnaam en wachtwoord op die dan automatisch verschijnt in je inlog venster, dan moet je met een simpele klik kunnen inloggen. Ik kan dus van hier uit niet veel voor je doen, maar ik doe nog wat checks voor de zekerheid.
Groet,
Wim

Re: leesbaarheid site

#12
Pascal,
Alle instellingen voor wat betreft het inloggen zouden nu goed moeten staan. Het is wel zaak om niet op de knop uitloggen te klikken want dan worden je inlog gegevens gereset. Het Forum opent in een nieuw tabblad, zodat je snel tussen site en Forum kunt schakelen. Als je uit het Forum wilt kun je of op het MGCC Logo klikken of het tabblad eenvoudig sluiten. Als je nu weer terug gaat naar het Forum moeten je gebruikersnaam en wachtwoord in het inlogvenster staan en dan met een klik kunnen inloggen.
PS ik werk op een MAC, misschien dat daar nog wat verschil in zit.

Los van onze aanpassing is het met name een browser optie en de opdracht om wel of geen wachtwoord te onthouden.

Dus: hoewel alles nu goed staat kan het nog steeds, per browser dan wel per browser venster zijn dat hij wel of niet de sessie gegevens (cookie) vast houdt en daarmee de extra inlog kan voorkomen. Firefox is met name een browser die expliciet vraagt om je wachtwoord te onthouden.
Gr.
Wim

Re: leesbaarheid site

#13
hoi Wim
Ik heb het nu 3x gebrobeerd maar ik moet als ik van het forum terug naar de site ,en weer terug naar het forum ga, toch steeds weer opnieuw moet inloggen. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat m,n wachtwoord dan niet onthouden word .Wat is hier aan te doen? grt Noud

Re: leesbaarheid site

#14
Hallo Noud,
Dat is lastig. Probeer eens om alle geschiedenis van je browser te wissen. Dan kijken of je browser toestemming heeft om paswoorden te onthouden. Helaas kan ik vanaf deze kant niets meer doen. Dat het bij mij wel werkt helpt jou natuurlijk ook niet. Ken je misschien een computer whizzkid die er even naar kan kijken.
Gr.
Wim