advies bij aankoop van MG C

#1
Wie heeft er tips of advies voor de aankoop van een MG C?

Heb nu al enkele jaren een MG B uit 1974 en beleef daar erg veel plezier aan.
Maar nu wordt me een MG C aangeboden en die 6 cilinders....tja....

Is het echt een stapje hoger in rijden, sturen, remmen en comfort?
Is er verschil tussen een 1967-68-69 bouwjaar?
Is het benzine verbruik veel hoger?
Waar moet ik vooral op letten bij een eventuele aankoop?
Wat moet ik zeker laten doen als service voor aankoop?

Alle advies is welkom.

Gr. Thijs

Re: advies bij aankoop van MG C

#2
Tja, en dan moet je als CGT eigenaar terugdenken aan die keren dat je achter het stuur van een B zat.
Wat ik me herinner:
Het is een totaal andere auto, een B is “gooien en smijten”, lichtvoetig, geen duw in de rug, makkelijk in de omgang. Een C(GT), tja ik heb wel eens mensen tijdens een meerdaagse rit, telkens achter mij aan zien rijden, waarom? Het geluid van de 6 in lijn!
Ja, een C stuurt wat anders, heeft een vaste hand nodig, heeft een fantastische grom bij het optrekken (K&N luchtfilter).

Motorisch heb ik de boel eens goed laten balanceren en een paar kilo van het vliegwiel af laten halen. De auto loopt prachtig stationair. Zou nog wat mooier kunnen met een nieuw type 123 ontsteking, ik heb nog het niet programmeerbare type waar je eigenlijk net altijd tussen twee standen een extra setting wilt hebben.

Moderne, goede banden en Gaz instelbare schokdempers zijn wel van belang om de auto beter door de bocht te leiden, maar ik denk dat dit voor een B niet echt anders is. Het stuurt wel een stuk lichter. O, laat je niet van de wijs brengen: de oude negatieve recenties waren veelal het gevolg van lage bandenspanning, al merk je het zware motorblok op de vooras natuurlijk wel.

Brandstofverbruik: ik red 1:9,5 soms 1:10, maar dan is het wel rustig rijden met constante snelheid. Wil je genieten van de toegevoegde waarde van een C? Een smile van oor tot oor? Dan gaat het bij mij evht wel naar 1:5. Op de snelweg rijdt ik daar waar (en wanneer) het mag gewoon 120 km/h. ;)

Tja, het is en blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur, daar kun je niet over discusssieren….

Re: advies bij aankoop van MG C

#3
Proefrit gemaakt en een C is inderdaad een totaal andere auto dan een B.
Het gewicht van de motor zorgt ervoor dat de auto meer als een moderne auto op de weg ligt.
Alles is veel rustiger met rijden, remmen en sturen.
Het demping was erg goed door rondom Bilstein dempers.
De 6 cilinder is een erge rustige motor zonder veel spektakel maar zeker sterk genoeg.
Hier kun je makkelijk enkele dagen mee rondtoeren zonder dat het vermoeiend wordt.

Een MG C is niet een betere MG B; het is gewoon een totaal andere auto.
Dus wordt het een ritje gooi en smijt werk met de MG B of een heerlijke comfortabele toer met de MG C.

Even enkele dagen bedenktijd.....

Re: advies bij aankoop van MG C

#6
Zaterdag de MGC opgehaald.
Het was even wachten omdat CSI ingebouwd moest worden.
Wat een machine; de eerste ritjes zijn een soort judo met een veel te sterke tegenstander.
Motor is echt beresterk; durf hem nog niet volledig te laten gaan want dat gaat echt hard.
Auto ligt als een blok op te weg, mede door de Bilstein-dempers.
Door het gewicht voelt alles heel zeker aan en is de auto erg comfortabel.
Even kijken hoe de benzine meter dit allemaal verwerkt...
Bijlagen
MGC.jpg