Olie druk

#1
Beste mensen ik heb de olie van mijn 1951 TD vervangen en ook het olie filter vervangen, nu echter bouw hij geen olie druk meer op.
Ik heb de olie pomp al handmatig gevuld, ik het het olie filter al handmatig gevuld maar het probleem blijft.
Naar mijn idee zou er uit de carter aansluiting ook olie moeten komen bij het rond draaien van de motor en dat gebeurt ook niet terwijl er toch voldoende olie aanwezig is.
Heeft iemand een tip hoe ik dit probleem kan oplossen want zonder olie druk durf ik niet te rijden.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Re: Olie druk

#2
Ik ken de TD onvoldoende, maar in ieder geval altijd de bougies verwijderen, dan staan er geen krachten op de lagers e.d. tijdens het testen.
Mogelijkheden: Oliefilter in carter verstopt, oliepomp versleten
Pompt hij wel olie op zonder extern oliefilter? dus met open leiding.

Re: Olie druk

#3
Hallo Wim, ik ben vergeten te vermelden dat alles voor het olie vervangen prima in orde was, het was gewoon tijd om de olie en olie filter te vervangen.
Wel is het zo dat ik de oude olie er enkele dagen uit heb laten lekken alvorens er weer nieuwe in te doen.
Ik denk dat het een kwestie van een lucht bel is welke het aanzuigen van de olie belemmert maar hoe los ik dit op.
En by te way de bobine is losgekoppeld en de bougies zijn er uit.

Re: Olie druk

#4
Beste mensen het probleem is opgelost ik moest echter wel de motor (zonder bougies en bobine) 1 minuut lang laten rond draaien en ja hoor toen werd er weer olie druk opgebouwd, het was dus toch een lucht bel in de aanzuig leiding van de olie alleen was ik te voorzichtig.

Re: Olie druk

#6
Beste Hans en Jonathan.

Het is was geen luchtbel. Door het dagenlang laten uitlekken loopt de oliepomp leeg. De pomp moet vet zijn (prime oil pump) om zelf te kunnen aanzuigen.
Bij het monteren van de pomp vul je de pomp met vet of vaseline zodat hij vlug kan aanzuigen en druk opbouwen bij de start. Soms kan dat, als voorbeeld de rover V8, zonder de motor de draaien met een priming tool op een boormachine.

Groet, Henny Beumer

Re: Olie druk

#7
De oliepomp zelf loopt niet echt leeg bij het uitlekken, immers de pomp ""hangt" aan het blok en de zuig- en persaansluiting zitten hoger dan de pompkamer met daarin de tandwielen die voor het pompen zorgen. In het werkplaatshandboek op figuur A1 is dit schematisch weergegeven. Wel lopen zowel de aanzuigleiding alsook de persleidingen leeg bij het uitlekken. Vullen van de pomp en het filter en vervolgens zonder bougies op de startmotor laten draaien, zijn de juiste stappen. En inderdaad, het duurt even voordat alle leidingen weer voldoende gevuld zijn alvorens je echt druk krijgt. Doordat er geen compressie is, is de lagerbelasting gering. Doordat je net via de kop nieuwe olie hebt toegevoerd, is er ook olie op de nokkenas terecht gekomen zodat die toch enigszins gesmeerd wordt tijdens die minuut draaien. Sommige TD eigenaren hebben een werkwijze om eerst het systeem aan de perskant te vullen met een oliespuit om daarmee die minuut in te korten. Zo'n werkwijze is o.a. beschreven door de technische commissie van MGTTO. Met een hand-olie-spuit vul je dan via een slang en een tijdelijk gemonteerde nippel, de persleidingen.
cron