Olie lekkage TD

#1
Ik heb sinds kort een MG TD bouwjaar 1953, en ben bijzonder blij met deze auto.
Nu lekt de auto olie, en de garage vertelde mij dat dit inerrent is aan de TD.
Het vliegwiel lekt , maar de enige oplossing zou zijn om een lekbak te monteren welke je van tijd tot tijd moet schoon vegen.

Kan iemand mij vertellen dat jullie ook deze ervaring hebben, of wat jullie eraan gedaan hebben

Vast bedankt,
Sjef van der LInden

Re: Olie lekkage TD

#3
Alles goed en wel, maar je wilt met je grote trots toch ook wel eens bij vrienden langs, en die raak je kwijt als je steeds weer een forse olievlek op hun oprit achterlaat. Ook moeten we ervoor waken, bij de critici van auto evenementen onnodig ergernis op te wekken. Het is dus een heel goed idee, om bij oliekeerringen die niet 100% dicht te krijgen zijn, zoals b.v. de achterste krukaskeerring, de lekdruppels op te vangen in een lekbakje. Een ondiep bakje (b.v. van de onderkant van een olieblik), gevuld met een absorberende stof kan al veel verschil maken.
Groet, Steef.
lekbakje mga.jpg
lekbakje mga.jpg (26.83 KiB) 10391 keer bekeken
lekbakje mgb.jpg

Re: Olie lekkage TD

#4
Sjef, op de eerste plaats gefeliciteerd met je TD! Inderdaad, oliedrupjes horen er bij en ja, dat is vervelend. Technisch gezien is het zeker een opgave om bij een draaiende as zowel de lagering olierijk te smeren en tegelijk die olie binnenboord te houden. In de tijd dat onze TD’s werden ontworpen, waren er nog geen keerringen zoals wij die vandaag kennen. De middelen waren beperkt en tegelijkertijd was het vernuft groot. Ze maakten een schroef van Archimedes waardoor zolang de as draait, aanwezige olie wordt teruggepompt naar het carter. Het werkt prima alleen als de as stopt met draaien, loopt die laatste druppel toch de verkeerde kant uit en kwijlt dan langs de binnenwand van het vliegwielhuis naar beneden en druppelt dat door het lekgaatje naar buiten. Een lekbakje eronder bevestigen is een prima oplossing. Lastig is dat het lekgaatje erg dicht bij de wand van de carterpan zit waardoor het lastig is om de druppel in het bakje te krijgen. Menigeen heeft een nieuw gaatje gemaakt, ongeveer 1cm verder naar achteren en het oude dichtgemaakt. Veel ingrijpender kan ook: er zijn ombouwsets in de handel om die krukasafdichting te voorzien van een hedendaagse oliekeerring. Maar dat moet de motor open en de krukas eruit. Niet iedereen is achteraf tevreden over het resultaat. Een andere lekbron is ook de manier waarop de pakkingen van de carterpan zijn aangebracht, met name bij het krukaslager. Een eventuele druppel daaruit volgt dezelfde weg als die van de krukasafdichting. Als je gaat voor een lekbakje, maak er dan ook een soort peilglas aan (doorzichtig slangetje) zodat je gemakkelijk kunt zien hoe groot de buit is. En een aftapplugje. Succes ermee
cron