Re: Mg Midget MK1 ontsteking

#2
Beste Chris,

Hierbij een vertaalde uitgave montage instructies voor de 123 ignition. succes.

Type: 123 \ MID-4-A-V
Voor: Type A motoren; MG Midget, Austin Healey Sprite of soortgelijke

De 123 Midget verdeler is ontwikkeld met een zij-verdelerkap i.v.m. het in de weg zitten van de stuurkolom van de rechtsgestuurde auto’s. De distributeur is uitsluitend geschikt voor negatief geaarde A serie motoren. Aansluitschema’s voor positief geaarde auto’s is verkrijgbaar bij uw dealer. Een uitgebreide lijst voor getunde A-serie motoren zie http://www.123ignition.nl (kijk bij 123 \ MINI installatiehandleiding).

BELANGRIJK
Lees de volledige handleiding voordat u met de installatie begint. Als u na het lezen niet zeker bent van de te volgen procedure, vraag dan een specialist. Vergeet niet om veilig te werken.

STAP 1: Zoek het statische timing punt

Let op de positie van de ontstekingskabels op de oude verdeler. Cilinder nummer 1 ligt naast de radiator. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Verwijder de verdelerkap en verdraai de motor zodanig dat de rotor naar de eerste cilinder wijst.
Draai de krukas totdat de inkeping op de krukaspoelieflens in lijn ligt met de grootste tand op het distributiedeksel. Dit is het bovenste dode punt (BDP).
Controleer opnieuw of de rotor naar de eerste bougie c.q. cilinder wijst. Dit is de juiste positie om de 123 verdeler te bevestiging.

STAP 2: Verwijder de oude verdeler en plaats de nieuwe 123

Controleer of de juiste afstellingcurve is geselecteerd in uw nieuwe 123 verdeler.
Verwijder met behulp van een 5 mm inbussleutel de inbusbout onder de behuizing. In het gat vindt u een 16 positie draaischakelaar die gemarkeerd is van 0 tot F. Controleer onder “technische gegevens” de juiste instelling. Selecteer de curve van uw keuze. Verwissel eventueel de stand van de schakelaar en herplaats de inbusbout.

Verwissel nu de bougiekabels en bedrading van de oude kap en verdeler. Verwijder de oude verdeler door de klem onderaan de verdeler los te draaien.
Verwijder de verdelerkap van de ‘123’ en steek deze voorzichtig in het blok. Draai de rotor zodanig tot het laatste deel van de verdeler in het motorblok zakt. De vacuümpoort op de verdeler wijst meestal naar de derde of vierde cilinder.

Indien nodig kan het aandrijftandwiel op de as worden verplaatst naar een andere rotatiepositie. Om dit te doen, verwijder voorzichtig de borgveer van het tandwiel. Middels een tik met een drijfpen monteert u een andere hoek die beter geschikt is.

STAP 3: Statische timing van de '123 '

Sluit de rode draad aan de BBT (positieve) aansluiting van de bobine, zie het schema.
Nog NIET de zwarte draad verbinden. Schakel het contact in. Draai langzaam aan de behuizing van de '123 ' met de klok mee totdat de groene LED net gaat branden. In de A serie motoren Midget en Sprite is dit slecht te zien, dus gebruik een spiegeltje.

De LED schijnt door een van de vier gaten in de aluminium schijf onder de rotor.
Tijdens het draaien, drukt u de rotor met de klok mee, om eventuele speling op te heffen in de aandrijving. Zet daarna de verdeler zorgvuldig vast en schakel het contact uit.

STAP 4: Sluit de bedrading aan

Verbind de zwarte draad aan de negatieve pool van de bobine, zie het schema.
Verbind de bougiekabels in de juiste volgorde. Te beginnen met de bougiekabel voor de eerste cilinder. De volgorde is 1-3-4-2 en rotatie tegen de klok in. Monteer als laatste de kabel voor de bobine.

Bevestig de kap aan de verdeler. Houdt de rode en zwarte draad uit de buurt van de hoogspanningskabels en bewegende delen met tyraps of iets dergelijks. Sluit de vacuümleiding van de carburateur aan de vacuüm poort van de '123 '.

STAP 5: Start en proefrit

Start nu de motor. Als er nauwkeurig is gewerkt, moet de afstelling goed genoeg zijn voor een proefrit. De fijnafstelling kan met behulp van een stroboscoop worden uitgevoerd. (Controleer de dynamische timing gegevens in 'technische gegevens')
Ontkoppel de vacuümleiding, terwijl u de fijnafstelling regelt.
Veel succes met uw 123ignition!

TIPS
• Verwijder geen elektrische bedrading terwijl de motor draait. Dit is een slechte gewoonte bij het gebruik van hightech elektronische systemen zoals de 123ignition.
• Bougies worden veel krachtiger met een 123ignition. Gebruik daarom goede kwaliteit bougiekabels en bobine. De primaire weerstand mag niet lager zijn dan 1 ohm! A serie motoren functioneren niet goed bij afwijking hiervan.
• Weerstand siliconen kabels zijn een betere keuze. Gebruik geen vaste kern draad. Deze geeft elektromagnetische ruis die interfereren met elektronische apparaten.
• Wantrouw oude bobines. Ze lijken allemaal op elkaar. Je kunt niet zien of ze vele malen oververhit zijn geweest. Advies is een nieuwe te monteren.
• Nieuwe bougies, bougiekabels, bobine en bedrading zorgen voor een optimale ontsteking.
• Vernieuw verdelerkap en rotor elke 30.000 km. Bestelinformatie; Bosch verdelerkap is nr. 1.235.522.332. Bosch rotor is nr. 1.234.332.024

TUNING
In de tabel hieronder kunt u zien dat de 16 standenschakelaar is onderverdeeld in vier groepen van elk vier afstellingen. Elke groep heeft een andere contacthoek (28, 30, 32 en 34 graden) en de vier afstellingen in elke groep hebben verschillende maximale waarden tot 2000 tpm.

Gesteld dat u de motor wilt afstellen en u weet dat de maximale contacthoek voor deze motor 30 graden is: De eerste schakeling die je moet kiezen is curve '4 '.
Als dat goed werkt stapt u over naar curve '5' voor een betere gasrespons.
Als curve '5 ' een verbetering is probeert u curve '6'. Luister naar pingelen of kloppen onder zware belasting.
Als curve 6 een verbetering is, selecteert u curve 7. Luister opnieuw naar pingelen onder zware belasting. Als pingelen wordt geconstateerd ga dan een stap terug naar de laatste curve. Motoren die draaien onder aanhoudend geklop kunnen ernstig worden beschadigd!

Als u twijfelt over de afstelling, win dan advies in van een deskundige.

Technische gegevens
Bedrijfsspanning; 4,0 tot 15,0 volt, alleen negatief geaarde
Toerenbereik; 600-7000 tpm
Temperatuur; -30 tot 85 graden Celsius
Bobine; standaard of "High Energy". Primaire weerstand niet onder 1 ohm.
Motoren; Alle MG Midget en Austin Healey Sprite motoren; vooraf curves
geselecteerd door een schakelaar in de bodem van de behuizing.

De vacuumleiding hoeft niet te worden aangesloten.


Groeten,
Sipke Steggink