Re: Druk koelvloeistof

#2
130154 schreef:Hallo,

In mijn Midget is bijna altijd overdruk bij de koelvloeistof
Er zit voldoende in, niet teveel
Ook geen koelvloeistof bijgevuld

Wie heeft deze zelfde ervaring ?

bvd
Natasja
Dat is toch normaal? Er staat meestal op de radiatordop bij hoeveel druk die pas opengaat. Voor een Midget zou ik die waarde niet weten overigens
De (over)druk verhoogt de temperatuur waarop de koelvloeistof gaat koken, zonder die hogere druk ligt die veel lager en dat is niet de bedoeling :o

Re: Druk koelvloeistof

#3
Sorry, ik heb de vraag niet goed gesteld
Dit is ook zo als de motor en koelvloeistof koud is.

Vraag over ontluchten
Er zit een plug bovenop de radiator, wat te doen hiermee.
Metalen reservoir met vuldop zit lager gemonteerd dan de bovenzijde radiateur. Vanhieruit gaat een dun slangetje naar de radiateur en er zit alhier een overloopje op
Is dit een drukvat?
Is het een gesloten koelsysteem?
Bijvullen, koelvloeistof of water met antivries?

Re: Druk koelvloeistof

#4
130154 schreef:Sorry, ik heb de vraag niet goed gesteld
Dit is ook zo als de motor en koelvloeistof koud is.

Vraag over ontluchten
Er zit een plug bovenop de radiator, wat te doen hiermee.
Metalen reservoir met vuldop zit lager gemonteerd dan de bovenzijde radiateur. Vanhieruit gaat een dun slangetje naar de radiateur en er zit alhier een overloopje op
Is dit een drukvat?
Is het een gesloten koelsysteem?
Bijvullen, koelvloeistof of water met antivries?
Zo te zien is het een gesloten systeem en dan gaat er koelvloeistof in en juist geen water en/of antivries. Het reservoir staat dan onder het rijden ook onder druk (vandaar drukvat als term) en daar moet zo nodig ook worden bijgevuld. Aan de radiateur zelf hoef je dan niets te doen, die automatische overloop moet het gewoon doen.

Dat het systeem ook onder druk staat bij koude motor verbaast me wel: op onze "tweede" auto, een Citroën Saxo 1.4 staat het reservoir maar onder een heel lichte druk bij koude motor. Van die wagen, niet mijn ouderwetse "water/antivries" MGB, weet ik dat je niet moet overmatig moet bijvullen. Goed opletten op de markering op het reservoir :!:

Type koelvloeistof zal wel niet kritisch zijn, ik zou wel steeds hetzelfde merk nemen (ik heb hier ook wat standaard koelvloeistof voor de Saxo als reserve staan)

Veel succes en vooral vóór een grote vakantie het peil checken en sowieso bij elke 10.000 km/6000 miles beurt 8-)

Re: Druk koelvloeistof

#5
Zou het expansie tankje maar eens uitbouwen en schoonmaken.
En natuurlijk het slangetje van de radiateur controleren op verstopping
en natuurlijk ook de aansluitingspijp waar hij op aangesloten is.

Volgens mij is alleen bij een niet goede open verbinding van de radiateur met het expansietankje
de door jou geschetste blijvende overdruk bij koude motor in het expansie tankje mogelijk.

Succes
Hans Geertse
cron