Motor raakt "begrensd"

#1
Gelukkig kon ik een "nieuwe" 1500 motor overnemen met dubbele SU carbs. Mijn oude motor was het toch niet best! Hij rijdt mooi, start goed, rookt niet maar bij de eerste rit kwam hij niet verder dan 100km/uur en sloeg af toen ik van de snelweg afkwam. Enkele minuten later kon ik weer starten. Toen kwam de winter en nu pas komt ie weer uit de stal. Ik wil de oud benzine eerst opmaken voordat ik te veel met carburettor afstelling bezig ga. Maar van de week kwam ik bij 80km/uur tot het max! Ik had mijn voet maar licht op de gaspedaal en verder indrukken maakte weinig uit. Ook was het zo dat de motor iets minder mooi liep bij die snelheid - bijna alsof het op 3 cylinders was... en toch net niet. Bij lagere snelheden trekt ie goed op al merk ik in 3 of rond de 50 a 60 dat het meedoet om mij een plezier te doen i.p.v. dat het vlot verder gaat.
Ik verdenk de carburettor afstelling dat het verzuipt bij 80 of 100 maar ergens twijfel ik. De ontsteking moet toch vervroegen bij hogere toeren of niet? Anders zou het zichzelf óók begrenzen? Waar moet ik zoeken? Let op - ik heb geen mooie vacuum apparaat om de carb druk te testen maar ik lees dat ik met een buis kan luisteren naar de hiss in ieder carburateur en dit wil ik controleren maar liever niet blindelings, ik wil eerst een goeie diagnose. Carburateur of ontsteking?
Wie kan mij in de goede richting lijden?
Groet Dave.

Re: Motor raakt "begrensd"

#2
Hallo Dave,

Moeilijk in te schatten wat het euvel kan zijn. Ik denk dat je eerst de ontsteking vanaf de basis moet afstellen. Rijdt ie dan nog niet goed neem je de carburateurs. Heb je de afstel gegevens? Zo niet koop eerst bv het Haynes instructie boek voor de Midget. Of breng de auto naar een handig clublid c.q. oldtimer garage als je er zelf niet handig mee bent. Overigens, hoe oud is de benzine die er nog in zit? De hedendaagse brandstof veroudert snel en daar rijdt is niet lekker op, maar een half jaar mag geen probleem zijn.

Succes en laat eens weten hoe het is afgelopen.

Groeten
Sipke Steggink
Delden

Re: Motor raakt "begrensd"

#3
De Haynes boek heb ik wel - ik geloof dat het daar is waar ik lees over afstellen van de carbs door naar te luisteren met een lengte tubing aan het oor! Wat betreft de benzine - ik haalde de auto op van de garage die de motor voor me geplaatst had en na 2 of 3 km zag ik dat de benzine op was! Ik stopte bij de Gulf (voor Challenger) maar ze waren aan het overzetten naar E10 en de Challenger hadden ze niet. Uit nood heb ik 5 liter E10 in gedaan en later thuis bij een andere pomp 15 liter 98octaan. Dit was eind November denk ik. Kortom de benzine zal niet te oud zijn maar als er nog iets van de E10 in zit is dat natuurlijk niet best. Ik rij af en toe een rondje in de buurt om het op te rijden en wil ik daarna met de 98octaan tanken voor dat ik te veel ga sleutelen. Eergisteren mooi (sportief) gereden op de 60km wegen hier tot 5000/5500rpm plus maar gewoon rijden bij 80 en wil die niet meer. Ik begrijp niet wat het is dat bij een langzamer snelheid fantastisch door de toeren gaat en niet bij 80plus. Brandstof pomp? Ik moet een afspraak maken voor de apk deze week - ik vraag bij de garage of ze ideeën hebben. En zodra te tank leeg is cq vol met 98octaan of Gulf Challenger is hoor je van me weer of het verbeterd is of niet.

Re: Motor raakt "begrensd"

#4
Gisteren met 102 getankt - de naald was bijna in het rood. Ook een benzine treatment toegevoegd. Hij lijkt wel beter te zijn. Helaas heb ik met mijn werk te maken dus niet echt genoeg tijd gehad om een flinke tocht te maken maar het ging net aardig op een tocht van 22km met stukken van 80 en eventjes 100km. Thuis gekomen wou de motor niet mooi stationair lopen toen ik de garage in wou rijden en sloeg af. Wat blijkt - ik heb geen hitteschild onder de carbs en die zijn echt heet! Ik weet niet of ik iets kan maken of dat er een officieel SU hitteschild is (op mijn ouwe Land Rover was dat een metalen plaat eronder). Dus daar heb ik wat om uit te pluizen! Ik wil ook zo een kleine doorzichtige benzine filter in de leiding plaatsen - met iedere auto dat niet dagelijks gebruikt wordt kan dat geen kwaad lijkt me. In de Haynes boek zie ik niks van een hitteschild maar ik heb wat haastig gekeken - straks verder zoeken.

Re: Motor raakt "begrensd"

#6
Inderdaad is hitteschild belangrijk.
Begin zelf altijd bij een niet goed lopende motor met een compressie meting.
Als alle 4 de cilinders zo goed als gelijke waardes geven weet ik in ieder geval dat de motor
goed moet kunnen lopen.
Kleur van de bougies ook belangrijk .Licht bruin is een aardig kleurtje en zegt wat over
de benzine /lucht verhouding .
Ook proef ik in je beschrijving van de klacht een niet meer in 100% zijnde conditie van
de bobine of condensator/contactpuntjes voor zover nog aanwezig.

Succes
Hans Geertse
cron