Koeling en overdruk in het systeem.

#1
Wie kan me een goede suggestie geven???
1978 midget 1500 - Amerikaanse versie. De motor is gereviseerd door mijn zoon als stage project, kop eraf, klepgeleiders vernieuwd, nieuw koppakking, nieuwe waterpomp, thermostaat, slangen, koppeling en drukgroep. Weer rijdend gemaakt en rustig ingelopen - later de snelweg op 120kph en een herrie maakte de motor. Snelweg af motor op dat moment met hoorte en stoten (als een leerling die niet weet met de koppeling om te gaan) en een plek opgezocht - witte rook! Afkoelen en rustig naar huis gereden. Ik vrees dat de motor oververhit is geraakt maar de temp sensor dat niet detecteert? Koppakking lek? Andere keer mijn zoon aan het rijden ziet ie plotseling de temperatuur oplopen. Snel aan de kant de koel vloeistof uitgespoten, niveau te laag - bijtanken. Koppakking? _ verklaart wel te veel druk?
De radiator is heet aan de zijkant maar koud in het midden. Vreemd! Motor is eruit geweest, droog komen te staan, kalk los en de radiator verstopt??? Nieuwe radiator die dag te koop op Marktplaats, besteld en geplaatst (iets minder breed dan de origineel) zou nu goed gaan maar nee - het pist eruit bij de vuldop van de overdruk tank! Misschien is de dop niet goed - een nieuwe van Damen en Kroes besteld - iets anders dan de Amerikaanse - heeft geen hevel in het midden en maar één rubber ring onderaan. De motor opwarmen en eruit spuit de koelvloeistof weer! Misschien is de nek van de tank beschadigd? Iets wel, ja dus die voorzichtig bijgewerkt maar toch - lek! Maar metaal kan niet dichten op metaal (nieuwe dop is metaal zonder rubber ring) - heeft de engelse tank misschien een rubber seal? Weer de Amerikaanse dop met twee rubber ringen (onderin en boven) erop maar ... lek!
De witte rook is waarschijnlijk niet de koppakking - de koelvloeistof wordt door de ventilator geblaasd in de richting van de luchtfilter van mijn enkel SU carb en komt zo in de motor! CO gemeten van de koelvloeistof = erg weinig dat wel maar niet dat je zegt pakking is lek.
De witte overloop tank intussen wel een keer leeg gemaakt maar er gaat nu erg weinig vloeistof naar die tank terwijl die slang is niet verstopt.
Wanneer de warme motor stopt hoor je de vloeistof weer circuleren zoals het hoort. Lijkt wel te veel vloeistof in de overdruk tank maar je vult hem niet bij de tank maar bij de vulplug boven op de slangen van de radiator.... of niet?
Is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Kan de pomp verkeerd om pompen? Voor de motor revisie was de pomp en thermostaat niet goed maar toen had ik geen problemen!!! De garage waar het werkt werd uitgevoerd snapt het ook niet en is bereid de waterpomp eruit te halen om te checken dat het niet beschadigd is geraakt met plaatsen maar lijkt me sterk dat ik zo te veel druk zou hebben???
Graag reacties
Groet Dave Lawton.

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#2
Hallo Dave,

Puh, een heel verhaal die ik enkele keren heb doorgelezen. Ik dacht aan een lekke koppakking maar dat sluit je min of meer uit.
Ondanks dat de thermostaat vernieuwd is, ben ik benieuwd hoe de Midget reageert zonder thermostaat. Heb je dat al geprobeerd? Je gaf nl. in het begin van je uitleg aan dat een deel van de radiator koel bleef. Soms zijn nieuwe thermostaten al stuk vóór gebruik.

Ik ben benieuwd.

Succes met het zoekplaatje. Maar soms zit het in een klein hoekje.

Sipke Steggink

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#3
Hoi Sipke,

Zoals de temperatuur meter eerst op nul blijft en dan rustig omhoog komt heb ik niet het idee dat de thermostaat defect is, al is testen niet echt moeilijk. Ik zie de temperatuur liever wat boven de helft uitkomen en niet zoals nu net onder de helft al is het alleen een meter en geeft geen preciese meting. Met de nieuwe radiator is het middelste deel wel warm, trouwens.
En ergens kom ik toch terug op de pakking omdat ik dit probleem heb pas na dat ik 120 over de snelweg reed. Wel vergeten te zeggen - de kachel doet het prima. Raar!!!

Bedankt voor je tip - je hoort het wel wanneer het opgelost is.

Dave Lawton.

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#4
Hi Dave,

Een pomp kan niet verkeerd om pompen - en dan nog: dan zou hij gewoon moeten koelen hoor.

Ik verdenk je thermostaat. Als die niet open gaat (kapot is) loopt de temperatuur is je blok zeer snel op en gaat koken. De dampbellen drukken de vloeistof de radiateur uit, terwijl die nog gewoon koud is.

Haal de thermostaat er eens uit en kieper die in een pannetje water, en zet op het fornuis. Het ding zou open moeten gaan voordat het water kookt, bij 74 of 82 graden.

Dat je kachel het prima doet is niet vreemd - dat is in het geval van je kapotte thermostaat je enige motorkoeling! De kachel heeft immers zijn eigen warmtewisselaar.

Een kapotte koppakking denk ik niet. Eerst de thermostaat, dan een compressietest zou ik zeggen.

Succes, Andrys

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#5
Bedankt, Andrys - we zullen deze week het bekijken. Ik hoop dat jij en Sipke gelijk hebben want een nieuwe thermostaat stelt niks voor - is dus de simpelst oplossing. Ik begreep alleen niet waarom het voor de eerste 100km (+/-) prima verliep (op 80 en 100km wegen) en pas toen ik de snelweg opging het plotseling zo deed en daarna ook met rustig rijden. Dan is hier natuurlijk de kans groot dat vrijgekomen kalk of i.d. erin gekomen is nadat de motor zo lang droog heeft gestaan.
Wordt vervolgd!
M.v.g. Dave.

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#6
Update!

Nou - blijkbaar was iemand vergeten de nieuwe thermostaat te plaatsen!!! Dus ik reed al de tijd zonder thermostaat en het viel me niet op! Dan laat ik iedere auto opwarmen voor dat ik flink gas geef. Er zit nu wel een nieuwe 82graad thermostaat. De waterpomp is ook eruit geweest en bekeken maar die ziet er goed uit.
Er was wat twijfel over de nieuwe expansietank dop - daar zat geen rubber dichting bovenin. Een ander is geplaatst en bij een korte test was het goed. Dus haal ik vandaag de auto op en de motor goed warm laten lopen op de snelweg. Eerst was er niks aan de hand maar na een tweede wat langere stuk rijden en dan 4500 a 5000 toeren (65mph) zag ik dat er niks veranderd was en de koelvloeistof vind toch zijn weg uit de tankdop en later bij een (nieuw) radiatorslang en aansluiting onderaan de radiateur!
Nu weten we niet of de expansievat een kleine scheur heeft dat pas bij warmlopen zichtbaar is??? Maar de garagehouder twijfelt ook over de manier waarop de slangen aangesloten zitten. Dat wordt hier wat lastig uit te leggen. Zelf zie ik weinig anders dan op een Youtube video van University Motors uit America is te zien behalve dat bij mij is de koolstof bakje en dat hele verwarmde lucht systeem voor California eraf gehaald. Bij mij zit de aansluiting bij de carburateur manifold afgedopt. De expansietank heeft maar 1 aansluiting en die gaat naar de twee bovenslangen van de radiateur. Verder een naar de overloop van de witte plastic overlooptank. Ook hier raar - ik zou verwachten dat de overlooptank eerst vol zou raken toch zit maar een laagje in die tank. (Is echt niet verstopt). Op die manier is het onmogelijk dat koelvloeistof in de expansievat terug kan lopen met draaiende motor. Ik weet niet of dat erg is want eenmaal warm is die warm en pas als de motor uit is zuigt ie zijn overtollige vocht weer binnen.
Uiteindelijk komen we er niet uit. De kop eraf om te kijken of de pakking goed zit is een hoop werk. Een compressietest laat niets zien. Ze hoopte bij de garage dat iemand een doekje vergeten was dat de doorstroming belemmerde maar zoiets werd niet gevonden!
Morgen komt een man bij de garage voor een soort stageplek - is een monteur uit Syrië. Daar zijn ze meer geleerd om problemen op te lossen in plaats van onderdelen alleen verwisselen zoals hier. We zullen zien of hij iets kan verzinnen!

Liefst hadden we een technische avond hier in de buurt maar helaas is het me nog nooit gelukt om naar de avonden te gaan - of door mijn gezin of door mijn werk die voornamelijk in de avond uren zit!

Wordt vervolgd!!!

Dave Lawton.

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#7
Plaats eens wat foto's?

Een thermostaat wordt eerder verwijderd (om koelproblemen 'op te lossen'... snappie?) dan vergeten.

Afgaand op jouw relaas over de garage, als jouw garagehouder 'denkt' dat de slangen verkeerd zijn aangesloten of 'denkt' dat er ergens een doekje in het systeem zit... Wat zou je zeggen als je dokter dat zei? Wegwezen!

Kijk hier eens rond: https://www.moss-europe.co.uk/shop-by-m ... s-fittings en kijk of jij de juiste slangen hebt (maar... koop bij je specialist, die verdient er wat op. Bestaat hij ook nog als je echte problemen krijgt.)

Je overlooptank loopt vol als het systeem op druk komt (en de lucht die in het tankje zit comprimeert). Met een lek koelsysteem bouw je geen druk op en loopt dat tankie niet vol.

Nog een andere gedachte: heb jij de juiste koppakking gekregen? 'Past' een 1275cc pakking op een 1500cc blok maar dekt hij de koelvloeistofdoorlaten af? Ik weet niet genoeg van het Midget blok af - wat heb jij?

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#8
Hoi - bedankt voor je reactie.
Wat je hier niet moet vergeten is dat mijn kind het werk heeft gedaan als stage bij die garage en om eerlijk te zijn was dit een groot klus voor hem. Dus dat de thermostaat er niet in zat - tja - dat was ie vergeten en als hij de behuizing dicht heeft kan een begeleider niet zien dat het er niet in zit.
Wat je zegt van de 1275 koppakking zou wel een reden kunnen zijn maar al de onderdelen die ik kocht heb ik van Damen en Kroes en ik merk wel aan de telefoon dat hij weet tot in details welk uitvoering ik heb zoals b.v. we zeggen vaak dat dit de Triumph Spitfire motor is maar hij wist me te vertellen dat ik de Dolomite motor heb wat 98% dezelfde is maar in hele enkele kleine aspecten toch anders is. 1978 was een rumoerige tijd in Engeland en als de Spitfire motor niet vooradig was dan ging de Dolomite naar America!
En het idee van een doek verstopt ergens is in feite ook niet anders in gedachte dan een koppakking die de gaten versperd - wat zou het wel kunnen zijn? Ik dacht misschien de koppakking ondersteboven gemonteerd maar mijn zoon is bijna zeker dat dat niet zo is.
Er is ook veel rookontwikkeling wanneer het warmgelopen is. Nu zegt er een dat bij een vroeger revisie (motor was duidelijk een keer onder handen genomen geweest) dat er verkeerde type zuigers gemonteerd zijn en die hebben verzorgd voor een rokerig motor en dat de kleppen zo drastisch onder de olie liepen - de reden (o.a.) dat ik de motor liet reviseren. Waarom dat nu de koppakking stuk zou blazen is mij niet helemaal duidelijk.
Bij een vraag over de kost van een revisiemotor inruilen kwam de oliedruk te sprake en werd gevraagd of de overdrukventiel niet kapot is en dat olie onder druk de koppakking kapot maakt. Dit moet ik nog uitzoeken. De oliedruk bij koud motor stationair was ergens rond 25 a 30 psi en op toeren 80 psi. Ik weet alleen niet met zekerheid dat de olie druk bij stationair lopen met warme motor ook 25 was want toen zat ik meer met mijn hoofd bij de water temperatuur, het uitspuiten van koelvloeistof en de overdruk in de koelsysteem. Maandag wil ik hem weer warm laten lopen en controleren dat de oliedruk inderdaad terug loopt naar 25 want blijft ie plakken bij 50 psi dan is de overdrukventiel defect wat een stuk goedkoper is dan alles opnieuw uitbouwen en of deze blok opnieuw door een specialist laten reviseren of een inruil motor nemen.
Waarom heb ik zo een ingewikkelde probleem??? Ik vind nergens precies dezelfde symptomen op andere websites!!! Wel las ik dat een CO meting in de koelvloeistof pas zin heeft na een 100km te hebben gelopen en dat heb ik (bij warme motor) nog niet gedaan. Maar gewoonlijk zoek je op defecte koppakking en witte rook alleen heb ik blauw! Misschien past het beter bij de kleur van de auto!!!
Wordt vervolgd.....

Re: Koeling en overdruk in het systeem.

#9
Jaja, geef de stagiair maar weer de schuld ;) Kennelijk ontbreekt het hem niet aan ambitie, chapeau!

Een pas gereviseerde motor verbruikt redelijk wat olie, daar werd ik door mijn B ook door verrast. Maar na een paar duizend kilometers is dat probleem helemaal verdwenen.

Jij hebt een koelprobleem. Dat heeft niks te maken met oliedruk, laat je dus niet van de wijs brengen. Een kapotte koppakking merk je direct. Water bij de olie - mayonaise in je koelvloeistof, grote witte pluimen, een compressie van niks.

Neem de (dikke) slangen eens los en hang de tuinslang erin. Wat komt eruit? Water of water met een hoop zooi? Of komt het er alleen uit waar je de slang erin duwt? Er zijn inmiddels ook mensen die een endoscoop hebben - zo'n camera met een end glasvezel eraan die je in de buizen kunt prikken om te zien of er iets mis is. Dat kan in dit geval een hoop gesleutel schelen.