Banden- en velgenmaat HELP

#1
Beste leden,ik heb een vraag over de bandenmaten en velgen maten van een MG TF 135. Helaas kan ik er niet uitkomen. Het gaat erom ik heb 2 verschillende bandenmaten op mijn velgen zitten ,voor 195/45/16" en achter 205/50/16" maat velg is 16"inch.Nou heb ik een instructieboekje van een MG F,en daar staat in dat je 2 verschillende velgen kan gebruiken,te weten velg 15"inch, bandenmaat voor 185/55/15 en achter 205/50/15 , en velg 16"inch maar dan voor en achter dezelfde maat te weten 215/40/16. Mijn vraag is moet ik nu voor mijn 16"inch velgen allemaal dezelfde maat banden nemen of kan ik twee verschillende maten nemen. Wie kan mij a.u.b daarmee helpen. Met vriendelijke groet Rob van Nes. U kan mij ook bellen tel.nr 06 26 418 285

Re: Banden- en velgenmaat HELP

#3
Vroege F-jes hebben 185 voor en 205 achter op een 15" velg. Ik laat de verdere details even weg.

In een latere fase is 16" als optionele grotere velgmaat geïntroduceerd en is tevens de bandbreedte naar 195 opgeschroefd. Reden is wellicht dat een band met de maatvoering op 16" met een 195 band beter verkrijgbaar is dan 185mm.

Origineel is er ook een F serie geleverd (75th Edition??) met 215 banden rondom op 16" velgen. Reden waarom is mij niet duidelijk, ik hoor alleen wel van diverse kanten dat als je een zo brede voorband gebruikt de auto meer last heeft van " tram lining", gevoeliger is voor spoorvorming en dus onrustiger rijdt.

In een oude editie van het Britse autoprogramma "Top Gear" is eens uitgelegd wat het verschil was van een brede en een wat smallere band op een Lotus Elise. Een lichtere maar wat opzet betreft wel vergelijkbare auto als een MGF of MGTF. De smallere band had een duidelijk meer neutraal rij-karakter boven de brede band die erg onderstuurd was.
Voor zowel de wat meer naar overstuur neigende F als de duidelijk onderstuurde TF (ja, ervaar dat verschil eens op een testbaan, gereden op de grens zijn het echt totaal verschillende auto's) zijn in mijn ogen beter af met een smallere voorband, voor niet iedereen merkbaar in het weggedrag maar wel in het meer rustige stuur.

Voor een TF zou ik dus zeker de bestaande keuze aanhouden en zeker niet naar 215 rondom overgaan.

succes

Kasper

Re: Banden- en velgenmaat HELP

#4
140165 schreef:Het gaat erom ik heb 2 verschillende bandenmaten op mijn velgen zitten ,voor 195/45/16" en achter 205/50/16" maat velg is 16"inch.
Met 205/50/16" zit er achter niet de juiste band op de velg. Hier zou 215/40/R16" op moeten zitten en dan is het met voor (195/45/R16") de standaard voor de MGTF met 16" schoeisel.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control