Srs lampje

#1
Het srs lampje van mijn mgf uit 1998 blijft af en toe branden, lijkt op een slecht contact maar waar? Onder de stoelen zitten de stekkers goed. Wie kan mij helpen, met vriendelijke groet marcel van Asperen inmiddels de stekkers los gehaald en ingespoten met contactspray, in laten werken en na ongeveer 15 minuten het srs lampje weer uit na het starten, ook de zekering van de srs 5 ampère vervangen was nog goed maar toch.helaas vandaag 4 mei srs lampje brandt weer, wie kan mij helpen!

Re: Srs lampje

#2
Ik had het zelfde probleem en kon het verhelpen door de stekker schoon te maken en iets aan te knijpen. Bij jou heeft het niet geholpen, dus denk eens in de richting van een draadbreuk of corrosie op de verbinding van draad naar stekker onder de stoel. M.a.w. stekker er af en een nieuwe monteren.
Succes
Wim
MGB-GT

Re: Srs lampje

#3
wimregiomidden schreef:Ik had het zelfde probleem en kon het verhelpen door de stekker schoon te maken en iets aan te knijpen.
Hoelang ben je het probleem nu kwijt Wim? Ik heb dit probleem al vanaf 2004 tot en met de dag van vandaag. Alles is er al aan gedaan maar met korte en soms ook met lange tussenpozen komt het gewoon terug. Zelfs met de stekker er tussenuit halen en de verbinding solderen komt het probleem terug heb ik gehoord. Iemand uit Australië wist het probleem uiteindelijk op te lossen door het vervangen van de rotary coupler (YRC100300). Het onderdeel heb ik in Houten een keertje gekocht maar ik moet het nog steeds in het stuur vervangen. Ik heb er niet veel vertrouwen in maar voor een tientje is het toch wel het proberen waard.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Srs lampje

#5
Vaak is dit inderdaad de sleepring in het stuur.
Dit is niet heel lastig te vervangen. De Rotary coupler wordt via eBay regelmatig aangeboden.
Let er wel op dat je de accu lost haalt voordat je de stekker van de airbag los trekt.

Groet
Thomas
Thomas

Re: Srs lampje

#6
120087 schreef:Let er wel op dat je de accu lost haalt voordat je de stekker van de airbag los trekt.
En volgens mij moet je na het loshalen van de accu ook nog even een kwartiertje wachten.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Srs lampje

#7
030320 schreef:
120087 schreef:Let er wel op dat je de accu lost haalt voordat je de stekker van de airbag los trekt.
En volgens mij moet je na het loshalen van de accu ook nog even een kwartiertje wachten.

Ja dat klopt.
Grappig is wel dat ik vorig jaar een sportstuur in mijn MB C300 heb laten zetten bij de dealer
en daar trokken ze (ik stond er bij) zonder aarzeling alle stekkers van mijn stuur en airbag zonder de accu los te gooien.
Thomas

Re: Srs lampje

#8
Eén troost voor MG-bezitters: de Citroën Saxo, "our other car" heeft altijd gedonder met een soortgelijke verbinding tussen de pyrotechnische spanner(s) in de voorstoelen en de bekabeling onder de stoel en deels de vloerbedekking door, richting het dashboard en de overige airbagbesturing. Citroën heeft daar een héél slechte connector tussengeplaatst en ook de zwakke twee-aderige kabel is slecht bestand tegen het heen en weer schuiven van de stoel. Continue knipperend airbag waarschuwingslampje (naam geen srs, maar onbekend) schijnt overigens geen APK-afkeuring op te leveren. :o

Na twee dure, maar enige jaren respijt gevende garage-ingrepen, zelf maar eens onder de stoel gedoken. Uiteindelijk was hier de beste aanpak om de knijpkoppelingen die de garage ipv de eerdere connector had aangebracht weer te verwijderen. Astley's MGB Electrical Systems, een m.i. onmisbaar boek bevat ook algemene adviezen over electrische verbindindingen en één daarvan gaat over het vaak niet goed functioneren van knijpkoppelingetjes en draadkoppelaars met snijverbindingen op niet-massieve draden :idea:

Kortom deze verbindingen zijn nu goed doorgesoldeerd en ook is er een fiks stuk soepele dubbelkabel tussen de bestaande gezet en zijn de bestaande delen aan stoel en richting het dashboard nu terplaatse mechanisch gefixeerd. Gaat de stoel heen en weer, zijn de nieuwe, vele malen sterkere kabeldelen nu voor de verplaatsing verantwoordelijk 8-)

Mocht het probleem tòch nog eens een keer terugkeren, zal ik ook de beide uiteinden van die oorspronkelijke kabel óók door betere stukken kabel vervangen....

Wellicht niet alleen "ter lering ende vermaak" maar ook iets om als voorbeeld voor een MGF ingreep te dienen? :lol:

PS O ja, ipv het altijd loslatende gewone isolatieband gebruik ik sinds kort dat speciale spul dat aan zichzelf hecht en door wamte vanzelf steeds vaster komt te zitten

Re: Srs lampje

#9
Heb hetzelfde probleempje na het plaatsen van een ander stuurwiel en andere stoelen.
Na lang zoeken heb ik de gordelspanners een voor een vervangen. En hoera lampje brand niet meer.

Bij mijn ZT-T is het een bekend fenomeen, dan brandt het maanden niet en dan weer een paar dagen wel??
binnenkort maar eens andere stekkers monteren met adereind hulsjes ( wordt aangeraden bij soepele kabel)
Eerst de draden iets inkorten, strippen, inspuiten met contact spray over de vers gestripte eindjes, adereindhulsjes monteren en de stekkerverbindingen monteren.
Dit moet een juist resultaat leveren.

Re: Srs lampje

#10
Belangrijk is doet/werkt de airbag het ?daar ging ik van uit.
N stukje zwart plakband en je ergert je niet meer zo erg.
Na n lange tijd ging het lampje weer uit.
Toen heb ik het plakband ook weer weggehaald.
Ik wacht weer af Joop Wolff

Re: Srs lampje

#11
Inmiddels 7 jaren verder is onze Saxo uitgezwaaid naar een vriend van onze jonste zoon die nu een goedkope, maar betrouwbare wagen heeft. Want inderdaad is sinds die 2014 ingreep dat pestigere lampje in de Saxo nooit meer teruggekeerd. Wegnemen van dubieuze connectoren op plaatsen waar ze toch niet nodig zijn helpt dus. Immers stoelen haal je er normaliter nooit meer uit, dat is meer iets voor plaatsing bij fabricage.

PS Ik vind in mijn Engelse oldtimer tijdschrift Practical Classic Magazine regelmatig verhalen over slechte connectoren in verder prima gerestaureerde wagens (Citroën CX, maar ook normaliter betrouwbare BMW's)
Soms ontkom je onder de motorkap niet aan het aanhouden van connectorverbindingen, maar in het interieur en achter het dashboard ben je veel vrijer in je keuzes

Re: Srs lampje

#13
Misschien mag ik nog iets aanvullen op dit onderwerp;
Elke keer als het contact wordt aangezet doet het SRS-systeem een zelftest door middel van een weerstandsmeting over het hele circuit, dus bedrading, stekkers, airbags, gordelspanners en alle verbindingen. Dit werkt met een kleine tolerantie. Als de weerstand te klein is bijv. door een defect of een sluiting, of de weerstand te groot door een slechte verbindingen zoals overgangsweerstand op stekkers etc., dan gaat het SRS-controlelampje aan en blijft aan tot de volgende test. Als de storing niet ernstig is kan het SRS system toch blijven werken.
In de praktijk is overgangsweerstand op de stekkers onder de stoelen of bij de gordelspanners, de meest voorkomende oorzaak van een te hoge weestand maar er zijn meer verbindingen.
De "rotay coupler" die de verbinding maakt tussen de stuurwiel-airbag en de stuurkolom is geen sleepcontact maar een cassette met een opgerolde lintbedrading erin, ook wel spiraalcassette genoemd. Deze gaat zelden stuk maar heeft ook weer kleine stekkerverbindingen die je tegenkomt als je het stuurwiel verwijdert. Als de spiraalcassette stuk is, onderbroken, komt dat meestal omdat men eraan gedraaid heeft bij losgenomen stuurwiel. Je kunt n.l. niet zien hoeveel de cassette is opgewonden of ontspannen. Op de fabriek worden ze in een bepaalde middenpositie gemonteerd die moeilijk te reproduren is. Niet verdraaien dus.
Als je gaat werken aan het SRS systeem of bij het losmaken van stekkers, is het verstandig om na het losmaken van de accu -pool een minuut of tien te wachten totdat de condensator van het systeem ontladen is. Deze condensator kan het systeem laten werken wanneer bij een ongeluk de accuspanning al eerder onderbroken is. Sommige merken hebben stekkers die bij het loskoppelen automatisch een massaverbinding maken om de condensator te ontladen. Er werd ook wel gebruik gemaakt van een armband voor monteurs om te voorkomen dat door statische elektriciteit, de airbags ongewild zouden opblazen.
Tot slot nog een punt van aandacht bij het losmaken en plaatsen van het stuurwiel; Let op de verbinding tussen de richtingaanwijzer-schakelaar en het stuurwiel. Dit onderdeel is soms verbogen of beschadigd omdat de zaak niet goed was uitgelijnd bij het monteren van het stuur. De afslag van de RAW-schakelaar ligt dan ook niet in het midden van de rechtuit-stand.

Re: Srs lampje

#15
Nu ik dit weer eens onder de ogen krijg kan ik melden dat dit bij mij vanzelf is opgelost. Het was mij niet eens meer opgevallen maar ik heb deze zomer geen SRS lampje meer zien branden.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Srs lampje

#17
Ik heb niets gedaan, dus is er blijkbaar een wonder geschied.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Srs lampje

#19
Beste Monique,

Veel garages beschikken over universele diagnose apparatuur die niet correct communiceren met de modules in de MGF & TF. Met de correcte apparatuur ( Rovers eigen Testbook T4 of Pscan ) is dat gewoon mogelijk.
Soms zijn gordels spanners gewoon defect en dan blijf je een melding houden. De SRS computer faalt zelden, wel is de rotary coupler een verdachte daar die de elektronische verbinding verzorgt tussen claxon toetsen en airbag in het stuurwiel. Maar ook die geven hun geheimen prijs aan de diagnose.

Weet niet in welke hoek van het land je woont maar ik ben bekend met een aantal adressen die je prima op weg kunnen helpen .
Mocht je er niet uitkomen stuur dan een mail naar technical@mgfregister.nl
Iedereen aan de F & TF !!