Dongels en dowels

#1
Wat moedig van Peter en Wilco om een artikel te schrijven over de koppakking van de K-Serie motor in ons MG-Nieuws 1-2 van 2024.
Vooral omdat dit wel een van de meest beladen onderwerpen is in de geschiedenis van deze motor.
Het is een onderwerp waarover al zoveel gezegd en geschreven is dat het je soms duizelt en waarover bovendien veel gefantaseerd wordt en dus lang niet alles waarheid of betrouwbaar blijkt te zijn. Wat dat betreft is het mooi dat Peter en Wilco hun praktijkervaring met ons willen delen.

Niet echt belangrijk, maar het viel mij op dat zij in hun technische uitleg een term gebruiken die ik in dit verband nog niet eerder gehoord had, nl. "dongels".
Daarmee bedoelden zij de pasbussen (paspennen of deuvels) tussen blok en kop die in het Engels worden aangeduid met "dowels".
Waarschijnlijk is "dongels daar een verbastering van.

Als aanvulling op de interessante materie over het K-motor ontwerp, het testen, de koppakkingen en de modificaties etc., kan ik nog een boek aanbevelen waar veel van te leren valt.
"The Rover K-Series 16V engine 1989-2005 van Des Hammill.

Ik kijk met belangstelling uit naar het tweede deel van het verhaal van Peter van Poppel en Wilco van Bakel.
Bijlagen
Des H..jpg
Service bulletin 1.jpg
The Rover K-s.jpg

Re: Dongels en dowels

#2
Hallo Marius,

Dank je wel voor je leuke reactie. Je hebt volledig gelijk hoor. Als ik een artikel inlever krijg van de redactie ( Chiel is best wel streng hoor ....) het verzoek om het leesbaar te houden omdat te veel Engelse benamingen het niet iedereen wat zegt. Daarom hebben het maar op een Nederlandse vertaling gehouden. maar je hebt gelijk ze heten dowels. Geef toe dat ik dit de lastigste effe technisch was omdat iedereen een mening heeft en daarom geef ik ook geen pasklare oplossing aan. Jij en ik weten dat niet zo is dat die of die pakking de beste is, of dat we die werkwijze moeten volgen. De conditie van de motor dicteert welke pakking de beste oplossing is en welke werkzaamheden nodig zijn.

Dat boek waar je aan refereert ken ik en het ligt hier in de kast en is ook gebruikt als naslagwerk/bron voor het artikel. Heel veel cijfers maar weinig blijft onbenoemd over de K-series motoren. Beiden hebben we het beide gelezen en het geeft een interessant kijkje over de ontwikkeling en hoe goed, of slecht de Rover/MG Rover Group met de problemen omging. Het artikel is in November vorig jaar ingeleverd en in deel twee dat nog moet verschijnen refereer ik ook aan dat boek maar goed dat je het ook hier onder de aandacht brengt want het is een geweldige bron van informatie.
Iedereen aan de F & TF !!