Eigenwijs alarm.

#1
Hi,

Helaas gaat mijn alarm onregelmatig af, een week goed en dan weer een paar dagen achter elkaar gaat het alarm zonder (duidelijke) reden af.
Ik heb online gezien dat er heel veel mensen zijn die daar last van hebben. De volumetric sensor is door de vorige eigenaar al losgekoppeld, dus dat is het probleem niet.
Ik zou het alarm willen deactiveren, maar dat schijnt helaas niet mogelijk te zijn
In het Horns schema heb ik gezien dat het alarm via de ECU naar de 808 Header joint loopt, en zo door naar het relais van de toeters.
Als ik deze onderbreek heb ik geen last meer van het alarm en kan gewoon de afstandsbediening blijven gebruiken. Ik heb helaas geen idee waar de ECU en de header joint fysiek in de auto zitten.
De toeters liggen nu los, maar dat is niet echt praktisch. Het is dus op te lossen door een enkel draadje door te knippen maar dan moet ik wel weten waar ik moet zoeken.
2023-12-12_14-41-07.png
.

PS ik kan natuurlijk ook een nieuwe draad treken van de rotary coupler naar de horns, maar dat doe ik pas als het niet anders gaat.

Re: Eigenwijs alarm.

#2
Onze tip voordat je aan symptoom bestrijding gaat doen lijkt het verstandiger te achterhalen wat het probleem veroorzaakt.

Zo te zien gaat het om een MGF of TF met het oudere Lucas 5AS alarm. Als je een auto met dat alarm aan de diagnose hangt zie wat het alarm heeft veroorzaakt. Veel voorkomende problemen zijn de microswitches in de slotmodules, breuk in de kabelboom naar de motorkap (achter dus) en de schakelaar rechts voor onder de voorklep. Tijdens de diagnose is tevens de mogelijkheid om de gevoeligheid interieur sensor aan te passen want die staat vaak hyper actief. Kortom voordat er bedrading wordt aangebracht die niet in je auto thuishoort en mogelijk storingen kan veroorzaken zou ik eerst de diagnose stellen.

Het alarm uitschakelen kan niet want als je de auto op contact zet wisselen de ECU van de motor en de 5AS hun codes uit. Als de ECU niet de correcte code ontvangt zal je motor niet starten of krap een seconde of vijf draaien. In een effe Technisch wordt het ook besproken en als je er niet uitkomt stuur dan een mail naar technical@mgfregister.nl van de MG Car Club dan helpen we je graag op weg.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Eigenwijs alarm.

#4
Hallo Chris,

We beschikken over de diagnose om volledig toegang te krijgen tot je MG. Dan kunnen we zien wat het alarm heeft veroorzaak want de laatste 5 meldingen slaat het 5AS alarm op. Je kunt via deze site onder technische artikelen zoeken naar alarm en dan komt een van mijn artikelen van effe technisch voorbij. Tip om dat te lezen want wellicht kun je zelf al wat uitsluiten.

Met alle plezier lezen we je MG voor clubleden uit. Zou je dan zo vriendelijk willen zijn een email te sturen naar : technical@mgfregister.nl dan komt ie toch bij ons uit en kunnen we afspreken wanneer we je MG tot de orde kunnen roepen.
Iedereen aan de F & TF !!