Toyosport uitlaat

#1
Hi,

Ik ben van plan om een sportuitlaat op mijn MGF te monteren.
Ik heb internet afgezocht naar reviews en filmpjes over de verschillende merken. Zover ik kan bepalen met de gevonden informatie zou de Toyosport het beste aan mijn wensen voldoen. Ik heb wel gemerkt dat het gevoel wat een sportuitlaat geeft heel erg subjectief is. Wat de één heel erg mee vind vallen is voor een ander te luid.
Ik zou hem graag een keer zelf willen horen en ervaren.
Is er in de omgeving van Eindhoven iemand die een Toyosport uitlaat op zijn MG heeft liggen.

Gr Chris

Re: Toyosport uitlaat

#2
De uitlaat is natuurlijk een belangrijk facet van de geluidsbeleving van je F of TF. Maar vergeet daarbij niet dat een katalysator ook enorm bijdraaagt aan de totale geluidsproductie. Dus probeer de totale configuratie af te stemmen op je wensen, vanaf het luchtfilter (bijvoorbeeld een open K&N i57, of een wat meer gedempte viper of origineel, een sportscat of (of het mag is een tweede) een cat bypass. Met name dat laatste heeft een enorm effect. Je krijgt erg weinig mensen enthousiast om je in een tour te volgen als je met een TT Mk 4 of Mk7 en een bypass op weg gaat. ;)

Ik woon wel in de regio maar mijn ‘96 F heeft als een van de weinige originele onderdelen een vroege RVS uitlaat, en de TF is tegenwoordig ook netjes in RVS voorzien, iets luider buiten de auto, nauwelijks merkbaar als je erin zit.

Re: Toyosport uitlaat

#3
Ik had een Toyosports op mijn F, en naar mijn idee klonk dat ongeveer zoals mijn TF met originele demper klinkt, de Toyosports klinkt echt beter dan de originele F "stofzuiger" demper. Maar ja, ik heb mijn F niet meer, en ik woon ook al niet in de buurt.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Toyosport uitlaat

#4
Hi Kasper en Wilfred,

Bedankt voor jullie reactie.
Een tijdje geleden heb ik een tour gereden achter een VW kever met een sportuitlaat, dat was inderdaad geen pretje. Dat is ook zeker niet mijn bedoeling, er komt zeker geen bypass of een TT uitlaat die zoveel kabaal maakt dat anderen er last van hebben.
Voor mij is het geluid wel een belangrijk onderdeel van de gehele beleving. Daarom de wens om het net wat sportiever te maken.
Ik heb inderdaad ook over een K&N 57i nagedacht, schijnt wat meer te grommen als je flink doortrekt, en als je rustig rijdt zou je geen verschil moeten horen.

Ik had het idee dat de Toyo wel meeviel qua geluid, en Wilfred geeft aan dat hij ongeveer hetzelfde klinkt als zijn originele TF uitlaat.
Ik ga nog wat research doen, misschien moet ik maar gewoon de stap nemen en de Toyo installeren.

Gr Chris

Re: Toyosport uitlaat

#6
Hallo Chris,

We monteren de Toyo Sports uitlaat regelmatig voor klanten en indien een klant akkoord gaat kan ik indien gewenst je met hem in contact brengen voor de soundcheck. We zitten in Veghel (Zijtaart) dus wat afstand betreft zit je goed.
De Toyo heeft wel een minpuntje en dat is dat de ophangbeugels niet instelbaar zijn. Het kan dus voorkomen dat deze uitlaat niet perfect recht hangt over twee assen en daar is weinig tot niets aan te doen. Houdt er verder rekening meer dat vrijwel altijd de ophangrubbers van de einddemper en de pakking naar de katalysator vervangen moeten worden.
Nu valt het woord katalysator. Als je TF nog de originele einddemper heeft is de kans zeer groot dat de flens van de einddemper en die van de katalysator volledig samen geroest zijn. Hierdoor is nette demontage niet meer mogelijk. We verwijderen dan de einddemper met katalysator in een geheel ( dus vanaf het flexibele deel) en scheiden dan de katalysator van de oude einddemper. Gooi beslist je originele katalysator niet weg. We hebben daar een ruilpool voor waar op een ruil katalysator een nieuwe flens is gelast . Vrijwel alle after market katalysatoren halen na een paar jaar niet de emissie eis en de originele heeft meer dan voldoende capaciteit en dit is een veel voordeligere oplossing. Ook iets om rekening mee te houden is dat de 2de lambda sensor niet altijd de demontage overleeft dus het kan voorkomen dat je een nieuwe lambda sensor nodig hebt. Tip als je de klus zelf doet trek dan eerst de platte zwarte stekker (met ronde en rechte kopse kant) links onder bij de ecu er uit want dat is de stekker van de tweede lambda sensor. je ziet hem duidelijk zitten naast de creme witte langwerpige abs connector. Doe je dat niet dan hangt je uitlaat aan de kabelboom en dat is geen goed idee. De eerste lambda sensor zit in het flexibele uitlaatdeel en kan gewoon blijven zitten.

Mocht je nog vragen hebben stuur dan een mailtje naar technical@mgfregister.nl van de MGCarClub dan kunnen we je verder op weg helpen.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Toyosport uitlaat

#7
Hi Chris, ik woon in Drenthe dus 'luisteren' is wat lastig :) voor wat het waard is, ik heb de Toyosports set inmiddels zo'n 6 jaar op mijn MGF (spruitstuk, downpipe, einddemper + een magnaflow race cat). ik ben er nog altijd erg blij mee. In de bebouwde kom en met de kap dicht klinkt hij vrij laag en aanwezig (overschaduwd de K&N open luchtfilter). Wel een heerlijk geluid hoog in de toeren. Ik zou niet meer terug willen, maar het is niet voor iedereen. De bouwkwaliteit viel mij in ieder geval erg mee, ik vond een Daytona en Scorpion mooier klinken, maar de Toyosport set is natuurlijk een fractie van de prijs. Het RVS ziet er nog steeds prima uit na 6 jaar, geen lekkages in de pakkingen oid. Het geluid is met de tijd iets donkerder geworden, maar dat kan ook mijn sport katalysator zijn. Succes!

Re: Toyosport uitlaat

#8
Hi Peter en Tim,
Bedankt voor jullie bericht, het is wel duidelijk dat ik eerst wat huiswerk moet doen voordat ik de demper zelf ga vervangen. Ik had gehoopt dat het een een "Easy Swap" zou worden met misschien een paar boutjes doorslijpen. Nomaals bedankt. Gr Chris

Re: Toyosport uitlaat

#9
150070 schreef:
10 nov 2023, 19:55
Een K&N geeft inderdaad een behoorlijke grom als je het gaspedaal goed diep intrapt. De grote luchtstroom laat zich dan goed in de auto horen. Bij normaal constant rijden (ook bij het Nationale maximum) dempt dat tot min of meer geen extra geluid tov het oorspronkelijke filter.
En dat is nou precies wat ik zocht, een lekkere grom voor als je het wilt. Eerdere 'oplossingen' zoals de Miltek (gruwelijke schreeuwer) en TrevorTaylor (ziekmakende continu diepe brom) hebben er bij mijn TF niet lang onder gezeten. Nou schijnt er bij de TT wel nogal wat verschil te zitten in de verschillende types, ik had dacht-ik de 4...

Re: Toyosport uitlaat

#10
Hi, ik heb gisteren een losse K&N filter gekocht, en dat ga ik als eerste proberen. Vond de K57i set veels te duur,
dat pijpje en de twee slangen rechtvaardigen niet het grote prijsverschil. Het is een eenvoudige aanpassing, en ik hoop dat dit brengt wat ik wil. Anders komt er toch nog een sportuitlaat 😉

Re: Toyosport uitlaat

#11
Vandaag eindelijk tijd gehad om de open air luchtfilter te installeren. Bij mij was de resonator niet aan het luchtfilter huis gekoppeld. Zelfs de slang naar de throttle body zat niet goed vast. Moet nog wel twee cold air slangen onder de auto maken. Wat een verschil, tot de 2500/3000 tpm is hij lekker stil. Maar als je dan flink gas geeft gromt hij er lekker op los. Of hij nu sneller is weet ik niet, maar je kunt nu wel met een mooie grom door de bochten scheuren 😁
IMG_20231210_124333.jpg