MGf 1.8i ventilatiefan slaat niet aan

#1
Kan iemand me helpen met de volgende vraag? Sinds bijna 4 jaren heb ik een MGf 1.8i 75th anniversary uit 1999. Een aantal weken geleden kwam er stoom uit de koelvloeistoftank. De motor is gelukkig niet aangetast, maar de auto is voor de zekerheid weggesleept. De garage heeft de dop van de koelvloeistoftank vervangen als verklaring voor de oververhitting. De motor en de koppakking bleken op de brug gelukkig onbeschadigd. Nadat ik de auto had opgehaald begon de auto binnen 15 minuten rijden te schokken. Bij het pakeren in de garage viel me op dat de ventilatiefan dit keer niet aansloeg. Normaliter maakt dit best wel wat lawaai. Daarop belde ik met de garage waar de MG in onderhoud is. Volgens hen werkte de fan wel na de proefrit. Dit kan ik uiteraard niet controleren. Dat het voordat de auto werd weggesleept wel werkte, dat herinner ik me nog wel.
De garage heeft eigenlijk geen tijd om me verder te helpen. Pas eind augustus is er weer ruimte en dan verwachten ze eerst nog uitgebreid onderzoek te moeten doen.
Is er iemand binnen deze MG car club die me eerder dan augustus kan helpen met een probleemanalyse? En hopelijk een oplossing?

Re: MGf 1.8i ventilatiefan slaat niet aan

#2
Of een fan werkt is gemakkelijk te controleren. Het aanslaan van de fan wordt geregeld via een sensor die de temperatuur in de motor-ruimte meet en als deze te warm wordt een signaal te geven aan de fan om aan te slaan. Om te controleren of de fan als zodanig wel werkt kun je de contact-stekker van de sensor tijdelijk loshalen. Is de sensor defect of is de bedrading niet correct dan gaat als vorm van beveiliging de fan meteen werken! Deze wetenschap kun je gebruiken om de werking van de fan - zonder sensor - te testen. De sensor is te makkelijk vinden in de motorruimte. Hij is gemonteerd net achter het koelvloeistofvaatje boven tegen de bovenzijde van de motorruimte. Daar zie je een draad naar een stekker lopen. Deze stekker kan niet zo worden losgetrokken. Er moet eerst zorgvuldig een borgveertje worden verwijderd. Door met een klein schroevendraaiertje het U veertje naar boven te halen kun je deze verwijderen. Probeer te voorkomen dat deze wegspringt of valt. Leg er b.v. een doek onder. Als de stekker los is en je nu het contact aanzet moet de fan meteen aanslaan. Als deze werkt is de werking van de fan in ieder geval oke. Er kan natuurlijk ook nog wat zijn met een onbetrouwbare, mogelijk te traag reagerende sensor! Bij twijfel zou ik deze vervangen.
Maar.... een werkende fan, snel of traag reagerend op de sensor is geen verklaring voor het schokkerig lopen van de motor. De oorzaak hiervan vraagt nader onderzoek.