Welke sensor motorruimte temperatuur lampje

#1
Welke sensorsystemen zijn verantwoordelijk voor de aansturing van het motorruimte tewarm lampje.
Heb vorig jaar al de temperatuursensor in motorruimte vervangen maar nog steeds het probleem.
Bij contact af en meteen weer aan is hij uit terwijl de olie en watertemperatuur normaal is. Dus mijn vraag is welke sensor zijn hier voor verantwoordelijk. Fan motorruimte werkt wel en wordt normaal aan en uit geschakeld.

Re: Welke sensor motorruimte temperatuur lampje

#2
Alleen alle MGF'jes en de TF tot model jaar 2004 gebruiken een temperatuursensor in de motorruimte. Blijkbaar heeft u de sensor al vervangen maar loopt de motor ruimte ventilator ook continu. De sensor geeft input aan de Mems (motormanagement) en de Mems schakelt dan de fan en indien nodig de indicator voor oververhitting in. Als de ventilator niet draait zit er toch een elektronische storing tussen de ecu en de instrumentencluster. Maar controleer eerst eens of de motor ruimte ventilator ingeschakeld wordt.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Welke sensor motorruimte temperatuur lampje

#3
Te snel geklikt. Een groen/rode draad komt van de ecu af (pin 62) welke vervolgens naar het instrumentencluster gaat en verbonden is met de gele connector. Ben benieuwd of u daar een waarde kunt meten. Het gebeurd niet vaak maar het kan dat de ecu aan het bokken is maar zeg nooit nooit. Ook belangrijk de massa verbindingen want dat is wel een dingetje nu de F en TF'jes ouder worden.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Welke sensor motorruimte temperatuur lampje

#5
Bij de instrumenten cluster is het gewoon een open of gesloten contact ( lampje gaat aan of uit ) welke aan de massa wordt gelegd. De fan moet overigens direct gaan draaien als u de stekker los neemt omdat de Mems dan geen waarde kan zien. Het zelfde is ook het geval met de ventilator voor als u de stekker van de bruine sensor lostrekt komt de voorste fan in. Overigens heeft de vroege F het pictogram rechts in de instrumenten cluster en bij de latere MK2 zit die alleen een tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Let goed op want er zijn best aardig wat elektronische wijzigingen tussen een MK1 en een MK2 MGF doorgevoerd

Dan de vraag van de sensor, houdt me ten goede van het exacte waarde maar je moet onder de 150 Ohm zitten bij een hete motorruimte . Bij lage temperaturen zoals bv na een nacht zit je op 250 Ohm of meer. Moet wel eerlijk zijn dat we pas een keer hebben meegemaakt dat de sensoren falen dus ze zijn erg on Engels betrouwbaar.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Welke sensor motorruimte temperatuur lampje

#6
Bij de instrumenten cluster is het gewoon een open of gesloten contact ( lampje gaat aan of uit ) welke aan de massa wordt gelegd. De fan moet overigens direct gaan draaien als u de stekker los neemt omdat de Mems dan geen waarde kan zien. Het zelfde is ook het geval met de ventilator voor als u de stekker van de bruine sensor lostrekt komt de voorste fan in. Overigens heeft de vroege F het pictogram rechts in de instrumenten cluster en bij de latere MK2 zit die alleen een tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Let goed op want er zijn best aardig wat elektronische wijzigingen tussen een MK1 en een MK2 MGF doorgevoerd

Dan de vraag van de sensor, houdt me ten goede van het exacte waarde maar je moet onder de 150 Ohm zitten bij een hete motorruimte . Bij lage temperaturen zoals bv na een nacht zit je op 250 Ohm of meer. Moet wel eerlijk zijn dat we pas een keer hebben meegemaakt dat de sensoren falen dus ze zijn erg on Engels betrouwbaar.
Iedereen aan de F & TF !!
cron