rubber in schokdemper MGF achter

#1
Volgens mij is dit onderwerp nog niet aan bod gekomen, maar als ik het mis heb wordt ik graag gecorrigeerd en in de juiste richting gestuurd.
Bij de APK van mijn MGF 1996 kwam naar voren dat bij beide schokdempers achter het onderste rubber niet meer functioneerde: eenmaal rubber uit de bus, eenmaal rubber volledig "plat" .
Kunnen deze rubbers apart vervangen worden of moet ik beide schokdempers vervangen?
Groet,
Peter

Re: rubber in schokdemper MGF achter

#2
Ik heb even een check gedaan maar ik kon de polybush specificaties niet vinden. Zover ik me kan herinneren waren er, in het verleden, ook polybush oplossingen hiervoor. MAAR: het is dus hoogstwaarschijnlijk dat je dempers uit 1996 zijn! Ik zou eerst kijken naar een vervanging daarvan. Dan is het probleem ook opgelost, met niet zoveel meer werk. Kun je meteen kijken naar een betere demper! De originele zijn toereikend maar zijn niet bepaald de beste voor een MGF. Let wel dat dit geen gewone dempers zijn, ze zijn specifiek voor een MGF.

Re: rubber in schokdemper MGF achter

#5
Hallo Peter,

Wij doen al jaren het onderhoud aan F & TF'jes, als je er het budget voor hebt zou ik beslist niet kiezen voor de originele dempers. Volgens de designers waar we vorige zomer een halve dag mee aan tafel hebben gezeten, zijn de gebruikte Monroe dempers veilig maar daar is alles ook mee gezegd. De F suspension setup van de F is niet ontwikkeld voor deze dempers van Monroe. Het was een kosten technische redenen dat ze uiteindelijk gebruikt zijn maar ze missen iedere verfijning die een goede schokdemper zou moeten hebben en beïnvloeden het comfort en weggedrag van de TF zeer nadelig. Wij monteren vaak Gazz dempers. Na montage herken je je F'je niet meer terug en komt de auto boven drijven zoals de F had moeten zijn. Overigens zijn niet eens zo veel duurder dan de originele dempers. Let ook goed op dat de schokdempers van de MGF een een richting demper is, en er zijn dempers op de markt die in en uitgaande slag dempen en die mag beslist niet want er komt dan veel te veel stress op de bevestiging steunen van de dempers.
De jongste F is inmiddels ruim 23 jaar oud dus ik kan me niet voorstellen dat de dempers nog in showroom conditie zijn. Mocht je meer informatie willen stuur dan een mailtje naar het technical adres van de mg carclub en we leggen je me plezier het hoe en wat uit.

technical@mgfregister.nl

Groetjes

Peter van Poppel
Iedereen aan de F & TF !!