instrumenten verlichting doet het niet

#1
Goedemorgen,

start ik vanochtend mijn MG-f (1998), en die start natuurlijk als een zonnetje ;-)
valt me op dat de verlichting van mijn instrumenten (kilometerteller, toerental maar ook de olie temp en klokje) het niet doet.
dus vanochtend in het pikke donker de zekering gezocht met mijn Telefoon als zaklamp en deze vervangen.
Of ik heb de zekering vervangen door een andere kapotte zekering, maar er was geen verbetering.

heeft iemand hier eerder last van gehad, en waar zou het anders kunnen zitten als het niet in de zekering kast zit. zit er ergens nog een "zwevende" zekering?

alvast enorm bedank voor het meedenken, groetjes, Nanning.

Re: instrumenten verlichting doet het niet

#3
Hoi Steef,

bedankt voor de Tip.
ik ben vandaag begonnen met het doormeten van de zekeringen (de geplaatste en de reserve) en deze waren goed.
daarna heb ik de zekeringplaats in de fusebox gemeten en deze gaf ook gewoon stroom door. dit wordt ook bevestigt door het handrem lampje dat brand.
daarna heb ik de dimmer eruit gehaald en gemeten en die gaf geen stroom door, daarna de dimmer los gekoppeld en de losse (3) draden gaven ook geen stroom door, in geen enkele combinatie.
heb de dimmer ook doorgemeten en die doet het gewoon. dus ik denk dat het voor de dimmer zit.
ik denk dat de volgende stap gaat worden dat ik het instrumenten panel eruit moet halen en kijken hoe het daarachter zit.
maar als iemand nog een idee heeft, hoor ik dat graag.

gr nanning.

Re: instrumenten verlichting doet het niet

#4
Helpt dit? :
Volgens het elektrisch schema van de MGF tot bouwjaar 2000 voert zekering 8 van de "fusebox- passenger compartment" 12 Volt met de lichtschakelaar aan. Vanaf deze zekering 8 gaan drie rode draden met een zwarte tracer, waarvan één  rechtstreeks naar de dimmer. Als dit overeenkomt met de situatie in jouw auto, en je op deze rood/zwarte draad bij de dimmer geen 12 Volt meet (met licht aan), heb je bij het klokkenpaneel niks te zoeken; je moet terug naar de zekeringkast en vaststellen dat de betreffende rood/zwarte draad daadwerkelijk 12 Volt voert. Zou dit het geval zijn, dan moet de draad onderbroken zijn, wat uitzonderlijk zou zijn.
Tip: Als je bij de zekeringkast op de draad geen meetcontact kunt maken, prik dan met een speld in de draad en en zet daar je meetpen op. Zoek wel de juiste rode draad met zwarte tracer op of meet ze alle drie.
N.B. Het lijkt er echt op dat er geen 12 Volt van de zekering komt, want anders had je met het doorverbinden van de draden van de dimmer in het ene geval (ro/zw aan ro/wi) licht op je instrumenten en in het andere geval (ro/zw aan zw) kortsluiting en een doorgebrande zekering 8 moeten hebben.
Het handrem lampje is een waarschuwings lampje en heeft een andere voeding (zwart/wit).
Dit alles volgens het elektrisch schema, als het niet overeenkomt met jouw auto, heb je er niks aan.

Re: instrumenten verlichting doet het niet

#5
Hallo Nanning,

Ik zou de instrumenten cluster laten zitten. Minimale tot geen kans dat daar de storing zit. Je hebt een vroege F dus geen verstelbare stuurkolom en dan is het verwijderen van de instrumenten cluster een rot klus. Tevens vermijd je door niet te demonteren dat de snelheidsmeter kabel niet goed komt te zitten. Overigens wip eerst het centrale ventilatie rooster er af en pak dan de voeding van de klok of olie temperatuur meter daar want dan heb je het zelfde punt wat deel uitmaakt van de instrumenten voeding zonder schade aan de instrumenten cluster en behuizing. Mocht je het volledige schema willen stuur dan een mailtje naar technical@mgfregister.nl.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: instrumenten verlichting doet het niet

#7
Goedemorgen, peter en Steef,

Heb eerst maar eens naar de optie van steef gekeken, en die was makkelijk gevonden, het was inderdaad zekering nummer 8 die het had begeven.
nadat ik een nieuwe zekering had geplaatst waarvan ik zeker wist dat die goed was had ik ineens weer een volle bak licht op mijn instrumenten.
en als ik hierboven lees, blij dat ik niet begonnen ben met het loshalen van het instrumenten panel.
ik wil jullie wel enorm bedanken voor het meedenken, want nu kan ik in deze donkere dagen nog even rijden met de MG.

vriendelijke groeten, Nanning.
cron