Radiateurventllator blijft draaien. MGF-VVC non airco

#1
Mijn `97 MG F VVC had een paar hinderlijke gedragingen;
De cooling fan ging aan na het starten van de motor en daarna niet meer uit,
Het stationair toerental was niet stabiel en ging zomaar uit zichzelf omhoog en pas na gasgeven weer omlaag naar normaal.
De motor hield wat in en liep bij belasting niet geheel soepel.

Met dit soort gedragingen is de eerste verdachte, de motor-temperatuurvoeler en zijn elektrisch circuit.
De computer van de motor (ECM) gaat dan in een noodloopmodus en houdt de fan constant aan.

Na veel meten en uitwisselen lag de vinger nog niet op de zere plek.
Dankzij de hulp van een Engelse MG-vriend via internet, kreeg ik de gouden tip.

Trek ombeurten de stekkers los van de twee elektromagnetische ventielen (solenoides) aan de hydraulische actuator van het VVC-systeem en ervaar wanneer de storing weg is.
Dat was het eurekamoment. Ik heb beide soleoides vervangen en de problemen waren opgelost.
Als je de spoelen statisch doormeet, vind je geen onderbreking maar op een of andere manier ontstaan er spanningspieken tijdens het lopen van de motor waardoor het stationairtoerental oploopt en de ECM in een noodloop schiet en de ventilator laat draaien.

Deze wilde ik graag met jullie delen omdat ik ook heel blij was met deze tip.
Bijlagen
VVC hydraulic solenoids.jpg