#4
door Rob de Joode (920143)
Ik neem aan dat je weet hoe deze veerbollen überhaupt werken ? Met bijpompen mag ik aannemen dat je olie erbij pompt, dat wordt de auto keihard daar olie niet gecompersseerd kan worden.
Het bovenste deel van de veerbollen is met gas gevuld, dit geeft de veerweerking door compressie van het gas, helaas dit gas verdwijnt over de jaren en dan wordt de veerbol van onderen met olie bijgevuld en verliest daardoor zijn veerwerking.
Nog los daarvan heeft de bollenfabrikant het gasgedeelteaan de bovenkant gesloten met een nippel, helaas heeft deze nippel de achterzijde van een punaise punt.
Doordat het gas verdwijnt en van onderen met olie wordt bijgevuld om op hoogte te blijven kunt het rubber wat de scheiding vormt tussen gas en olie deel steeds verder naar boven gebracht en op een gegeven moment doet de punaise zijn werk en is het rubber voorzien van een mooi gat en is de veerbol niet te repareren.
Je spreekt over roestvorming aan de onderzijde van de veerbol, als je ruilbollen koopt kunnen deze afkomstig zijn van een roestige auto uit Engeland die gesloopt is, de veerbollen zijn van metaal dus ze kunnen roesten.
Er zijn eerdere artikelen gescheven op dit forum in zake de veerbollen, lees die ook nog maar eens door.