Olie lekkage MGF

#1
Goedemorgen

Ik heb sinds een tijdje last van een beetje olie lekkage. nu snap ik dat dit bij de oude MG's normaal is ( :D ) maar niet bij een MG-F
Het is niet dat er veel olie uit de mg loopt maar 1 a 2 druppels per dag op de oprit gaat na een poosje toch een plas worden.
nu houd ik natuurlijk goed mijn koppakking in de gaten en check ik regelmatig mijn olie pijl en de koelvloeistof. maar daar is niets aan te zien,
ook kan ik geen lekkage waarnemen aan de bovenkant van de motor.

heeft iemand een idee wat de "vaste" plekken zijn waar een MG-F op zou kunnen lekken?

gr nanning.

Re: Olie lekkage MGF

#3
Het is een Engelse auto. Je moet je pas echt zorgen maken als hij géén olie meer lekt, want dan zit er waarschijnlijk niks meer in. ;)

Alle gekheid op een stokje, mijn F lekte ook iets, na dik 20 jaar zijn pakkingen, keerringen etc. verouderd, versleten en/of uitgehard. Een simpel stuk karton op de oprit voorkomt voor nu gesmeer. Betere oplossing is natuurlijk kijken waar het vandaan komt (blok reinige) en dan de keerringen en pakkingen vervangen.
Laatst gewijzigd door Wilfred Zweverink (180092) op 24 aug 2021, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Olie lekkage MGF

#5
Hallo Johan,

De K-series hebben een goede reputatie niet incontinent te zijn maar met stip op een, de peilstok pakking . Als het die is snel laten repareren want die drupt op de motorsteun en dat rubber is daar niet zo blij mee en een motorsteun is veeeeel duurder dan die pakking.
Als tweede de nokkenas keerringen. Klinkt eng maar die zijn van prima buitenaf te vervangen. mochten de ringen aan de distributie zijde lekken dan moet de gehele distributie er af maar ook deze zijn van buitenaf te vervangen . Als ze aan die kant lekker zou ik dat combineren met een distributie riem wissel als de lekkage nu niet zo erg is. Aan de transmissie zijde zitten ze achter zwarte afdekplaatjes. Graag deze niet afkitten zoals we zo vaak zien !!!! maar laten vervangen.

Een andere bron van lekkage zijn de keerringen van de aandrijfassen, die vervolgens een grote bende onder de motor en bak maken. Lekt er olie tussen koppelingshuis en motor dan is het minder goed nieuws want dan is het de krukaspakking en dat is wel een ingreep .

Het goede nieuws alle genoemde pakkingen zijn niet erg kostbaar soms is het alleen meer werk om er bij te komen.
Zoals in de reacties hierboven is ook de hulp cylinder van de koppeling vaak de oorzaak. controleer het niveau in het reservoir van de master cylinder ( vooronder links achter de zekeringen kast ) en als dat zo is kun je snel de koppeling niet meer gebruiken. In dat geval snelle actie gewenst.


Kortom zet je auto op de brug en laat het controleren omdat de lekkage van olie andere componenten kan beschadigen met hogere kosten tot gevolg. Mochten er meer vragen zijn mail me dan op techical@mgfregister.nl van onze club.


Succes !
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Olie lekkage MGF

#7
Als het de peilstok pakking is dan heb je eigenlijk wel een brug nodig. Eerst verwijder je het bovenste deel van de olievuldop & peilstok ( rode ring er onder uittrekken ) . Met sleutel 10 de bout van de bracket op het inlaatspruitstuk losmaken en je pakt het gehele bovendeel er uit. Dan zit er een imbus of soms een bout met dop 10 in het blok die de het onderste deel op zijn plaats houdt en die is niet prettig bereikbaar. Als laatste twee kleine boutjes met dop 8 waarmee de peilstok waaronder op de motor is bevestigd. Even wat draaien en dan pak je de peilstok uit het motorblok. Het artikel nr. van de pakking is LVJ100140 . Uiteraard de peilstok NIET met silicone pakking of andere troep/shit afkitten maar gewoon de correcte pakking gebruiken. Er loopt geen olie uit de motor als de pakking en peilstok verwijderd zijn en let goed op dat er geen vuil in de motor komt. Tip draai nooit met een dop de kleine boutjes met dop 8 direct in motor maar eerst met de hand zodat je voelt of de draad correct pakt en draai deze daarna stevig hand vast . Als je de draad beschadigd, dan heb je echt een probleem & hoge kosten.

Wellicht een hint, verwijder ook eens het motor inspectiepaneel of er geen olie sporen aan de transmissiezijde onder de zwarte plaatjes lopen en schijn eens boven met een lamp tussen de kunststof behuizing van de distributieriem en blok of daar olie glimt. In beide gevallen heb je dan wel te doen met lekkende nokkenas ringen. Nogmaals die zijn prima te vervangen en het kleppendeksel hoeft niet eens van de motor af.

Succes
Iedereen aan de F & TF !!
cron