Alarm issues

#1
Ik heb al een aantal berichten gelezen over issues met het alarm. Wij hebben blijkbaar ook een alarm met ADHD. Sterker nog ik kan eigenlijk de auto niet op slot zetten. Want in 99 van de 100 keer blijft deze gewoon af gaan zodra ik de auto op slot zet.

Zijn er eenvoudige oplossingen om dit (tijdelijk) te fixen? Kan er bijvoorbeeld een zekering van het alarm uitgehaald worden?

Bij huis kan ik hem wel open laten maar het is geen overbodige luxe om hem ook af te kunnen sluiten, zonder de bombastische serenade!

Re: Alarm issues

#3
Ik heb hetzelfde probleem. Vinden de buren niet leuk 's nachts.
Afsluiten met sleutel gaat prima idd.
Ik heb van Youri begrepen dat je met een remap van de MEMS unit het alarm kan laten 'wegschrijven'. Dan werkt nog wel de afstandsbediening. Dit staat samen met de remap voor volgend jaar op de planning.
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Alarm issues

#6
John,

Bij een remap kun je alleen de startblokkering op laten heffen. De ecu van de motor en de alarm unit ( Lucas of bij latere Pektron ) zijn gepaird met de ecu. Vrijzetten na een remap houdt in dat de ecu iedere code van een alarm module accepteert en vervolgens de startblokkering permanent opheft. Dit is ook de redenen dat bij wisseling van een alarmmodule of ecu de niet geremapte/vrijgegeven ecu de code van de alarm module moet leren. Doe je dat niet dan loopt ie 3 seconden en vervolgens slaat de motor af. Voor het inleren moet je auto aan de diagnose met een testbook of p-scan.

Het alarm wordt geactiveerd bij vergrendelen met de afstandsbediening. Dat zie je aan de eerst snel en daarna langzaam pulserende led in het instrumentenpaneel. Storingen zitten vaak in in de slotmodules en het slot van de motorkap ( achter dus ) en de kabelboom naar de motorkap, en de storings favoriet de schakelaar rechtsboven in het vooronder. Het cicuit is door eerder genoemde defecten niet gesloten en het alarm gaat af. De input is live te zien als je MG Rover model aan de diagnose hangt zodat. Tevens kun je dan de gevoeligheid van de sensor in de T-bar met testbook lager zetten zodat de kans op vals alarm een stuk kleiner wordt want die staan soms tot ongenoegen van de buurt wat erg gevoelig afgesteld.

Kortom het is NIET mogelijk het alarm softwarematig uit te schakelen. Falen van de alarm modules komt soms voor maar zowel de Lucas ( rechthoekige afstandsbediening ) en met name de Pektron ( ronde afstandsbediening ) zijn prima alarmsystemen.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Alarm issues

#7
160084 schreef:
06 aug 2021, 21:31
John,

Bij een remap kun je alleen de startblokkering op laten heffen. De ecu van de motor en de alarm unit ( Lucas of bij latere Pektron ) zijn gepaird met de ecu. Vrijzetten na een remap houdt in dat de ecu iedere code van een alarm module accepteert en vervolgens de startblokkering permanent opheft. Dit is ook de redenen dat bij wisseling van een alarmmodule of ecu de niet geremapte/vrijgegeven ecu de code van de alarm module moet leren. Doe je dat niet dan loopt ie 3 seconden en vervolgens slaat de motor af. Voor het inleren moet je auto aan de diagnose met een testbook of p-scan.

Het alarm wordt geactiveerd bij vergrendelen met de afstandsbediening. Dat zie je aan de eerst snel en daarna langzaam pulserende led in het instrumentenpaneel. Storingen zitten vaak in in de slotmodules en het slot van de motorkap ( achter dus ) en de kabelboom naar de motorkap, en de storings favoriet de schakelaar rechtsboven in het vooronder. Het cicuit is door eerder genoemde defecten niet gesloten en het alarm gaat af. De input is live te zien als je MG Rover model aan de diagnose hangt zodat. Tevens kun je dan de gevoeligheid van de sensor in de T-bar met testbook lager zetten zodat de kans op vals alarm een stuk kleiner wordt want die staan soms tot ongenoegen van de buurt wat erg gevoelig afgesteld.

Kortom het is NIET mogelijk het alarm softwarematig uit te schakelen. Falen van de alarm modules komt soms voor maar zowel de Lucas ( rechthoekige afstandsbediening ) en met name de Pektron ( ronde afstandsbediening ) zijn prima alarmsystemen.
Dankjewel Peter voor je uitgebreide uitleg.
Ik kan niet zoveel zien aan de bekabeling (maar daar heb ik dan ook echt weinig verstand van).
Het lijkt mij los te staan van de interieur sensor, aangezien die niet ingeschakeld zou moeten worden wanneer je de auto met de sleutel afsluit. Echter zodra ik de auto afsluit gaat eigenlijk (bijna) altijd het alarm meteen af.
Hoe werkt het perimeter systeem van het alarm? Wanneer wordt die getriggerd? Wellicht kan ik het daar nog zoeken.
Kan je aan de computer uitlezen waar het alarm op af gaat?

Re: Alarm issues

#8
Hallo John,

Als je MGF of TF aan de diagnose hangt kun je zien of de portieren, de ramen, de motorkap en voorklep etc... gesloten zodat je gerichter kunt zoeken.

Een simpele controle kun je zelf doen bij bijvoorbeeld de simpele schakelaar vooronder bij het rechter scharnier. Die is vaak behoorlijk gecorrodeerd en is eenvoudig te demonteren. Vraagje blijft je interieur verlichting branden of gaat die soms spontaan aan met direct alarm als gevolg ? Waarom in de slotmodule zit een microswitch die zowel het multifunctionele relais alsmede het alarm aanstuurt. Vaak gaan die kapot door versleten scharnieren van de portieren. Kijk eens of je portier verticaal overmatig beweegt en mocht de auto op alarm staan gaat dat dan direct af .
Dan de kabelboom bij de motorkap ( achter ) . Vaak ontstaan daar breuken, dit is zelf te onderzoeken door de isolatietape en geribbelde mantel te verwijderen en je zou niet de laatste zijn bij wie er breuken zitten. Die kabels hebben een zwaar leven doordat ze soms te strak zitten en de beweging van de motorkap.

Dan nog de vraag wat je kunt zien bij het uitlezen. Je kunt bij de diagnose zien welk deel van het circuit open is en dus een melding zou veroorzaken.
Als laatste de interieur sensor, zat niet standaard in de MGF en indien aanwezig, dan zit die achter de T-bar bovenin tussen de stoelen. Ze staan wel eens te gevoelig afgesteld maar zijn afgezien van een akkefietje probleemloos. Staat je auto op alarm ( dat niet af gaat ) en je steekt je hand in de open auto dan zou het alarm af moeten gaan. Wat we wel steeds vaker zien is nu de MGF & TF ouder worden dat minder de componenten falen, maar storingen in de kabelboom en connectoren optreden.

Mocht je er niet uitkomen dan ben je altijd welkom in Veghel zodat we samen kunnen kijken of we iets kunnen vinden. Is dat te ver weg, benader iemand die dichterbij een Testbook 4 ( dat was de officiele MG-Rover diagnose apparatuur ) heeft om te kijken waar het probleem zit. Je kunt mij of Wilco ten alle tijde benaderen via het technical@mgfregister.nl

Succes !
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Alarm issues

#11
Oké, misschien is dit typisch iets voor een beginnende MG hobbyist 😳. Maar toch een vorm van vooruitgang. Waar ik voorheen de auto he-le-maal niet op slot kon zetten. Dus ook niet met de sleutel, want dan ging het alarm af. Lijkt het probleem nu compleet verholpen (ik durf echter nog niet te juichen).

Samenhangend probleem was dat de interieur verlichting het helemaal niet deed. Dus alle lampjes nagelopen, maar gewoon goed. Ergens wel logisch want het zou héél toevallig zijn als alle lampjes kapot zouden zijn.

Misschien een zekering van de interieur verlichting? Als dat zo is dan kan ik iig checken of de portieren goed sluiten aan de hand van de interieurverlichting. En ja hoor... Zekering nr 12 was wijlen. Nieuwe erin en alle verlichting werkt weer.

Nu het alarm checken. Eerst met sleutel, gaat gewoon op slot, alarm blijft uit. Vervolgens met remote (met enige voorzichtigheid voor alle aankomende herrie). Alarm blijft uit!?!

Voor nu dus maar even afwachten. Maar het lijkt goed.

Re: Alarm issues

#13
Hallo Peter,
dank voor uitvoerige info! Dat programmeren met remap doen we dan maar niet...
Snelle check: de binnenverlichting werkt allemaal. En raampje open en op slot + alarm met afstandsbediening (Lucas): gaat af als ik mijn arm erin steek.
Kabelboom motorkap: hier is een zwart draadje stuk - gebroken - bij het scharnier. Dat ga ik eerst fixen.
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Alarm issues

#14
Nou zo komen we ergens he.
De afgebroken kabel is een van de zwarte die verbonden is met de microswitch in het slot. Een keer raden wat het alarm doet als dat ingeschakeld is en 'ziet' dat de kofferbak geopend wordt.

Laat maar eens weten of het succesvol was.

Groetjes,

Peter,
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Alarm issues

#15
Hoi Peter,

Mijn auto is na ca 20 minuten op de oprit ook spontaan afgegaan (het alarm dan) en ik heb de auto nu niet op slot staan.
Ik heb gezocht naar een microswitch bij het rechter scharnier, maar ik vind niks.
Waar moet ik precies kijken?

De portieren hebben geen versleten scharnieren, ze bewegen niet op en neer als ik een geopend portier op en neer probeer te bewegen.
De binnenverlichting werkt normaal.

Re: Alarm issues

#16
De microswitch zit in de slot module en is niet bereikbaar van buiten af. De slotmodule bevat uiteraard het slot de motor van de deurvergrendeling en de microswitch. Zoals eerder aangegeven is meestal tijdens de diagnose te zien of er een circuit ongewenst open staat. Tevens blijft de gevoeligheid van de interieur sensor een ding maar ook daarvoor moet ie aan de diagnose in het laatste geval met een Testbook 4.

Verder blijft de bedrading een ding met name die bij het linker scharnier van de motorkap ( achter dus ) . Controleert u ook de schakelaar onder de voorklep bij het rechter scharnier. Vaak zijn deze gecorrodeerd waardoor een circuit open blijft staan of open gaat terwijl de auto op alarm staat.
Mocht u er niet uitkomen dan stel ik voor dat we e-mail contact hebben via het technical@mgfregister.nl dan kan ik eventueel afbeeldingen aan u door sturen.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Alarm issues

#18
Het lijkt opgelost te zijn!
Zaterdag het zwarte kabeltje gesoldeerd. Bij het openpeuteren braken spontaan nog 2 kabeltjes door en van een 3e was het koper al zichtbaar. Het is een klein wonder dat het nog storingsvrij functioneerde (afgezien van het alarm dan).
Ik zag trouwens ook dat door de beweging van het scharnieren de 'losse' kabelboom schuurt tegen de 'vaste' kabelboom tegen de zijwand. De zwarte beschermlaag was afgeschuurd en de diverse kleuren kabelmantels waren zichtbaar. Dit dus ook direct aangepakt. De koppeling van de antennekabel speelde hier ook een rol in, deze dus met tie rap vastgemaakt.
De F staat nu op alarm en geeft nog geen vals alarm. Ik test alleen nog overdag op de oprit....
Ik kan trouwens de kofferklep openen zonder dat het alarm afgaat. Lijkt dus in orde....afkloppen maar.
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Alarm issues

#19
210148 schreef:
12 aug 2021, 07:46
Zoals veel Engelse (en Franse, en Italiaanse) auto’s heeft de MG ook hier weer blijk gegeven van die geweldige eigenschap: zelfreparerend vermogen.

Het probleem is niet meer voorgekomen.
Ze noemen dat ook wel Self Healing Italian Technology - SHIT.
Ipv Italian kan je ook 'Ingels' lezen :)
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Alarm issues

#20
Nu het 's avonds donkerder wordt merk ik dat de binnenverlichtingschakelaar van de passagierdeur niet werkt. Kan dit ook een oorzaak zijn? Van de bestuurdersdeur werkt het wel en ook alle lampjes in orde.
Ook de schakelaar onder de voorklep werkt (lampje gaat aan en uit bij indrukken palletje).
Ik blijf af en toe een spontaan alarm houden dus gebruik ik het maar niet....
Of kan het dan toch een microswitch zijn en moet de F aan de meetapparatuur?
MG F 2001, British Racing Green, Cream/Walnut leather, 16", chrome + wood pack, airco, ABS

Re: Alarm issues

#21
Hallo John,

Grote kans dat de of een van de oorzaken is. Zowel de interieur verlichting als het alarmsysteem maken gebruik van de zelfde microswitch in de slotmodule.
Tijden de diagnose kan dat worden bevestigd want dan staat dat circuit open . Zoals eerder gezegd kun je de slotmodule vrij snel vervangen mocht dat nodig zijn.

Als je wilt dat we je F ( kosteloos ) voor je lezen dan geef je maar een kreet !
Iedereen aan de F & TF !!