Kopersgids MG F en TF

#1
Hieronder een compact, praktisch kopersadvies, er blijkt er nóg een te zijn, enigszins verstopt, hier is de PDF te vinden) ze vullen elkaar op sommige punten mooi aan.

Algemeen
Uiteraard is een complete, gedocumenteerde onderhoudshistorie een pré, maar je hoeft hem niet meteen te laten staan als dat niet zo is. Let dan wel goed op de algemene staat van de auto, is alles congruent? Een lage km stand maar versleten pedalen en of bekleding is natuurlijk vreemd, om maar wat te noemen.

Let verder goed op de hierna besproken zaken.

Carrosserie en kap
De bovenzijde van zowel de F als de TF is vergeleken met andere merken niet bijzonder roestgevoelig.

Indien de carrosserie daar al roest vertoont heb je vrijwel zeker te maken met een verwaarloosde buitenslaper en kun je beter meteen al rechtsomkeert maken. Let op speling van de deurscharnieren. Afwijkende carrosserienaden kunnen wijzen op een slechte dag van de assembleur in de fabriek, maar ook op slecht gerepareerde schade.

Roest treedt bij de MG en TF body eigenlijk vooral op aan de onderzijde en de dorpels, en dan vooral daar waar plastic en metalen onderdelen bij elkaar komen, en waar zich vocht en vuil kan ophopen. Zoals bij de luchtinlaten voor de achterwielen en de dorpeluiteinden, aansluitend op de kunstof binnenspatborden.

De soft top is zeker een punt van aandacht, het mechaniek mag niet vervormd zijn, moet soepel werken en uiteraard geen gaten in de kap. Die kap is af fabriek van mohair, en een nieuwe kap van goede kwaliteit inclusief montage gaat richting €1000,- Een hardtop is best fijn, staat in de zomer vaak in de weg maar daar zijn weer handige beugels voor. Tweedehands kost een hardtop rond de € 250 voor een redelijke tot € 500 voor een smetteloze. Of je gaat op vakantie naar Engeland met je MG en koopt er daar een voor £125.

Interieur
Het interieur is fraai ontworpen en was in vele kleuren en soms wilde uitvoeringen beschikbaar, de middenconsole vloeit vanaf het logo op de bovenzijde van het dashboard als een waterval naar beneden en gaat daar over in de middentunnel, de stoelen zijn fraaie kuipjes, met een beetje mazzel van leer, de sportieve witte klokken met regelbare verlichting zitten onder een klein huifje, en kijk, zelfs een olie temperatuurmeter en een analoog klokje..

helaas is de materiaalkeuze niet altijd geweldig, en de afwerking is typisch Engels. Het voldoet, maar verwacht geen premium materialen of écht hout en hou vooral rekening met een rammeltje, piepje, kraakje of iets wat spontaan uit-of er af-valt. Een muffe lucht binnen duidt op lekkage, die kan verschillende oorzaken hebben. Check op natte ondertapijten, het is niet meteen een reden om hem te laten staan, maar het kan nog wel een aardige zoektocht worden en uiteindelijk de elektronica in de auto aantasten, zoals ik door ervaring heb mogen vaststellen.

De stoelen zijn behoorlijk goed, maar vrij basic verstelbaar, het stuur is (in het beste geval) alleen een stukje naar boven en beneden bij te stellen. Ben je boven de 1.85m dan moet je echt kijken of je er wel lekker in past.
Afbeelding
Voor sommige mensen zitten de pedalen te dicht bij elkaar, smalle schoenen zijn een must, schakelen hoort de auto bijna Japans te doenc(want het is een Japanse versnellingsbak) Let op de bediening van spiegels en ramen, een nieuw/goed raammechanisme is moeilijk te vinden en duurrrr..

Chassis, wielophanging, remmen.
Maak altijd een afspraak om de auto op de brug van onder te kunnen bekijken en kijk tijdens de inspectie vooral goed naar de (te dun gelakte) subframes en de bevestiging daarvan op het chassis. Het chassis zelf levert meestal weinig problemen op, maar let hier wel goed op sporen van schade of slecht laswerk.

De koelvloeistofleidingen die naar de voorkant van de auto lopen zijn van gewoon staal, ze roesten vooral van binnenuit en zijn na 20 jaar vrijwel zeker gaar, vervangen voor RVS exemplaren is verstandig en niet heel duur. Check de remleidingen, de remklauwen zijn van matige kwaliteit, vooral de achterste, meestal werkt de handrem niet en dat is een afkeurpunt voor de APK.

De wielophanging, en dan met name het subframe en de bovenzijde van voorste draagarmen, zijn vrij gevoelig voor roest. De draagarmen zijn, wederom, gelukkig niet al te duur. Neem bij vervanging dan meteen alle rubbers van het onderstel mee. Zijn de banden ongelijkmatig versleten dan moet de rijhoogte en uitlijning zeker worden gecontroleerd. De F EN de TF zijn door het middenmotor concept kritisch op de banden, koop het liefst Toyo Proxes TR1 of Falken ZIEX 914 banden.

Goedkope (Chinese) en/of oude banden zijn echt levensgevaarlijk.

Het hydragassysteem van de F, (als het goed werkt) overtuigt in comfort en een goede wegligging, de auto helt namelijk niet over, maar reageert grappig op verkeersdrempels. Het systeem moet uiteraard goed vastzitten en correct op hoogte zijn afgesteld. Vloeistof bij pompen is vrij eenvoudig maar de vering wordt er wel steeds harder door wegens verlies van stikstofgas. Nieuwe veerbollen worden niet meer gemaakt, een refurbished setje kan tegenwoordig wel, maar kost inclusief montage toch gauw € 500,-. De TF heeft normale vering, maar is dan ook veel sportiever (of minder comfortabel)

Motorisch
De K-serie motor, ook de VVC is géén Honda derivaat maar is helemaal door Rover zelf ontwikkeld. Het is technisch gezien, een heel mooi, geavanceerd motorblok, helaas is het ook onvoldoende aangepast voor gebruik als middenmotor.
Afbeelding
De motor mag eigenlijk niet noemenswaardig olie gebruiken en kan in de basis als robuust worden beschouwd. Problemen worden meestal veroorzaakt door het complexe koelsysteem en een thermostaat die eigenlijk op de verkeerde plek zit. Koelvloeistofgebruik kan overigens meerdere oorzaken hebben, het hoeft niet direct de koppakking te zijn.

Verwaarlozing of gebrekkig onderhoud aan het koelsysteem leidt door het middenmotor concept (met de thermostaat op de verkeerde plek) tot oververhitting van de motor en beschadiging van de pakking van de cilinderkop. De Gates distributieriem is niet duur, maar wel lastig te vervangen en daarom toch begrotelijk, dit moet om de 5 jaar of elke 100.000 km, vergeet daarbij de spanners en de waterpomp niet.

Onderdelen/onderhoud
Er zijn momenteel vrijwel geen problemen met de levering van de gebruikelijke reserveonderdelen. XPart is verantwoordelijk voor de service en de levering van reserveonderdelen voor MG-Rover voertuigen. Onderdelen zijn over het algemeen niet duur. Regulier onderhoud zoals olie en remmen kan prima bij een goede vakgarage, maar het is eigenlijk wel aan te bevelen één van de vele specialisten op te zoeken. Ik doe zelf altijd een zgn. "nulbeurt" bij aanschaf, ik laat alles nalopen en zo nodig vervangen.

Bespaar, nogmaals, voor de eigen veiligheid, nóóit op banden!

Kosten:
Mijn F had toen ik hem in 2018 kocht wat achterstallig onderhoud, in 3 jaar heb ik c.a. €1800,- uitgegeven aan onderhoud, waaronder o.a. ook RVS koelleidingen, laagwater alarm, nieuw expensievat, banden etc. Dat is €50/mnd. Wegenbelasting is c.a. €35/mnd, en een basis (klassieker)verzekering heb je al vanaf €15 in de maand.

Voor iets meer dan €100,- in de maand staat hij dus voor de deur, dat is dan wel exclusief brandstof (E5/Euro 98 graag) en afschrijving (die zet ik zelf op nihil, een goede wordt alleen maar méér waard). Bij een gemiddelde rijstijl is 1:15 makkelijk haalbaar, bij lange ritten zelfs 1:18. Gebruik je 'm wat die voor gemaakt is van loopt het verbruik op naar 1:10. (Ervaring met een 1.8Mpi over drie jaar.

Een goedkopere F of TF hoeft niet persé slecht te zijn, maar je kunt er wél volledig op leeglopen als er wél mee is geragd maar vervolgens geen fatsoenlijk onderhoud is gepleegd. Je bent dan zomaar enorme bedragen kwijt om de basis op orde te brengen. Ook hier geldt, koop de beste die je je kunt veroorloven, (en doe daar daar nog €1000 bij voor zaken die ook wel als "Engels karakter" worden betiteld)

Goede exemplaren worden zeldzaam en in het buitenland wordt er blijkbaar wel een fatsoenlijke prijs voor betaald, de goede verdwijnen dus rap. Voor 3 tot 4K is een mooie F nog wel te vinden, maar geen TF met prettige km stand. Of je moet een rechtsgestuurde niet erg vinden. Let dan goed op, gedocumenteerd onderhoud en controle op roest is bij Engelse exemplaren nog meer een issue dan anders . Er zijn ook (veelal slecht) omgebouwde RHD auto's te koop. Ze lijken soms aantrekkelijk goedkoop maar de toekomstige waarde is nihil.

Welke moet je nemen?

De F oogt vriendelijk, is elegant en dus ook vrij comfortabel, een goede F heb je vanaf c.a. €3500.
Afbeelding
De TF oogt wat agressiever, is ook wat sportiever en een behoorlijk nette TF heb je vanaf c.a. €5000.
Afbeelding
Hou altijd extra budget aan voor achterstallige zaken.

Conclusie
Met een goed onderhouden F of TF waarvan in ieder geval de koppakking en distributie aantoonbaar zijn vervangen kun je jaren plezier hebben voor relatief weinig geld.

Tot zover, ik hou me aanbevolen voor vragen, aanvullingen, opmerkingen en feedback.
Laatst gewijzigd door Wilfred Zweverink (180092) op 03 aug 2021, 00:12, 7 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Kopersgids MG F en TF

#2
Dag Wilfried,

Goeie informatie waar toekomstig MGF en/of MGTF rijders hun voordeel mee kunnen doen. Geschreven vanuit de praktijk en enige jaren ervaring. Ik heb er niets op aan te merken, aanvullingen gaan hopelijk volgen en dat is alleen maar winst. De prijzen die genoemd zijn gaan komende jaren wel een weg omhoog vinden. Maar het artikel blijft actueel. Top.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Kopersgids MG F en TF

#4
Beste Wilfred,
Er bestaat wel degelijk een informatie "aankoopgids MGF/TF", alleen misschien niet zo makkelijk te vinden.
Wanneer ingelogd in "technische artikelen"aanklikken ,vervolgens "kopersgidsen" en dan "aankoopgids MGF/TF" dan is er een pdf te downloaden.
Inhoud mij onbekend, thans met vakantie in Frankrijk met een niet altijd naar mijn zin werkend tablet en niet perfect internet.

Re: Kopersgids MG F en TF

#5
920143 schreef:
05 jul 2021, 08:55
Beste Wilfred,
Er bestaat wel degelijk een informatie "aankoopgids MGF/TF", alleen misschien niet zo makkelijk te vinden. Wanneer ingelogd in "technische artikelen"aanklikken ,vervolgens "kopersgidsen" en dan "aankoopgids MGF/TF" dan is er een pdf te downloaden.
Hij is inderdaad goed verstopt. Ik heb een link naar de PDF in de eerste post opgenomen.
920143 schreef:
05 jul 2021, 08:55
Inhoud mij onbekend, thans met vakantie in Frankrijk met een niet altijd naar mijn zin werkend tablet en niet perfect internet.
Wat overeenkomsten, ook best veel verschillen, mooi compleet overzicht zo...

En nog een prettige vakantie, waar in Frankrijk zitten jullie?
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Kopersgids MG F en TF

#8
Yep, via de binnenwegen een uurtje zuid-westelijk van Dijon.
Niet met een MG op pad trouwens, gezien smalle binnenwegen meer terrein voor de Panda 4x4, zeker gezien een onverharde weg van 300mtr om op mijn gehuurde locatie te komen en de huidige atmosferische toestanden van regen-droog-regen etc.
Gelukkig kreeg ik bij mijn laatste rijbewijs verlenging er een T voor tractor rijbewijs bij, komt nu goed uit.
Maar we genieten er toch wel van hoor, voor het eerst de binnenstad van Dijon bezocht i.p.v. er met 130 op de autoroute voorbij te zoeven naar het zuiden.

Re: Kopersgids MG F en TF

#9
920143 schreef:
06 jul 2021, 13:40
Gelukkig kreeg ik bij mijn laatste rijbewijs verlenging er een T voor tractor rijbewijs bij, komt nu goed uit.
Dit geeft vertrouwen Rob. :)
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control