Re: OBD

#2
Hallo Herman
Ik heb onlangs een OBD2 interface aangeschaft
OBDLink type LX
Deze verstuurd data via Bluetooth naar een Android telefoon of een laptop met Windows 7,8,10
site van de fabrikant > https://www.obdlink.com/products/obdlink-lx/
site van de leverancier > https://diagnoseapparatuur.nl/diagnose- ... -interface
Je kunt zelf een dashboard samenstellen om een aantal sensoren "live" te monitoren, werkt echt goed
Daarnaast kun je een aantal sensoren loggen en de grafieken exporteren naar Excel, ook dit werkt prima
De app toont talloze sensoren, maar we zijn beperkt door het aantal sensoren dat de ECU in de TF leest en verwerkt, maar op zich zijn er dat genoeg om een goed beeld te kunnen krijgen.
Je kunt ook DTC's uitlezen en resetten, heb ik nog niet echt uitgeprobeerd, gaat zeker nog komen.
Er bestaan goedkopere varianten, maar deze viel op door zijn proffesionaliteit, en een aantal interessante features
Deze koste €89,-
Je kunt de eigen app gebruiken, maar ook een aantal andere apps zoals Torque, op het moment heb ik alleen nog met de eigen app gewerkt.
Ik gebruik de interface in een TF 135 '02 - MEMS3

Tot nu, voor mij, een aanrader
Groeten, Jos.

Re: OBD

#3
Let wel: Dit is niet voor alle MGF-jes. Dat kan alleen met MEMS3 zoals in een Mk2 of TF zit. Met een Mk1 MGF gaat dit niet werken, daar moet je: Of met een T4 werken (de orginele kast van de dealer) Of met een Pscan ( www.Pscan.uk ) waarbij de eerste eerlijk gezegd ongeveer onbetaalbaar is en de tweede ruwweg het dubbele kost van hierboven. Voordeel is wel: veel meer functies aan te passen omdat de PScan specifiek voor Rover en MG is gemaakt en nog steeds voor de functionaliteit wordt uitgebreid.

Re: OBD

#4
Hallo Jos & Casper,

Wij gebruiken ook P-scan en inmiddels kan dat meer dan een Test-book 4 waar geen updates meer voor uitkomen. Effe bellen naar Longbridge werkt ook niet meer want volgens missen ze daar het gebouw.

Het klopt er komen regelmatig nieuwe functies bij in P-scan omdat in mijn ogen de tijd Test-book 4 heeft ingehaald hoe fraai het er ook uit ziet. MEMS 1.9 kun je enigzins tweaken met P-scan onder de knop tuning maar daar moet je geen schokkende resultaten van verwachten. Met name op de MEMS 3 zit er nog veel in het vat en aangezien ik me graag in de motor elektronica verdiep zie ik dat als een pluspunt.

Greetzzzzzzzzz

Peter,
Iedereen aan de F & TF !!

Re: OBD

#5
Hey Peter
Inderdaad, P scan gaat nog een stuk dieper in het motor management.
Echter voor snel en "on board" monitoren en loggen is de OBDLink een heel handige tool. Met name het gebruik op de Android telefoon is erg gemakkelijk.
Ook op de laptop te gebruiken trouwens, tot nu heb ik vooral op Android gewerkt ermee, zal binnenkort ook de Windows 10 versie 's testen.
Als ik weer 's bij jullie kom, zal ik de OBDLink ff showen :D

Grz. Jos.

Re: OBD

#9
Wilfred
Ik heb voordat ik de OBDLink kocht een beetje onderzoek gedaan; interessante materie !!

De ELM327 die jij afbeeld is zeker een alternatief, en ik verwacht dat hij wel zal werken in een TF, in combinatie met bijvoorbeeld de Torque app of iets soortgelijks.
Echter.... de originele ELM327 is blijkbaar niet meer te koop, de "clones"die nu op de markt zijn gebruiken kwalitatief minder goede componenten.
Daarnaast zijn er ( volgens de reviews ) een aantal nadelen ten opzichte van de OBDLink.
* de OBDLink schakelt vanzelf in sleep modus en bespaart dan de accu
* toegang via bluetooth is maar minimaal beveiligd - altijd toegankelijk met ingangscode 1234, terwijl de OBDLink een echte "pairing procedure" volgt.
* blijkbaar is de bluetooth verbinding aanzienlijk langzamer op de ELM327 ten opzichte van de OBDLink.
* de ELM327 heeft geen eigen app, moet je dus een app bij gaan zoeken, maar die zijn legio beschikbaar, bijvoorbeeld Torque
* OBDLink maakt in het geheel een meer proffesionele indruk.
De ELM327 is wel een stuk goedkoper, dat wel. Maar met €89,- vond ik de OBDLink LX ook nog wel te doen; deze is wel alleen geschikt voor Android.
De MX voor Android én iOS is wel een stuk duurder met €145,-
Ik heb nu alleen praktijk ervaring met de OBDLink LX, kan dus niet uit ervaring spreken over de ELM327, ik heb mijn keuze gemaakt naar aanleiding van Google info en de reviews, maar ben tot nu tevreden !!

Komend weekend gaan we weer wat data verzamelen :D Rij eigenlijk continue met de app aan.
Succes ermee !!
Grz. Jos.

Re: OBD

#10
Dank voor je reactie Jos, ik moet ergens nog zo'n ELM327 hebben liggen, ik zal hem eens opsnorren en kijken of het werkt, en wat je er mee kan, wordt vervolgd..
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: OBD

#12
210087 schreef:
02 jul 2021, 13:04

Ik zou de Torque app proberen te gebruiken in combinatie met de ELM, die krijgt behoorlijk positieve feedback
Ik heb Torque jaren geleden al eens aangeschaft, is inderdaad één van de betere.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.