Ruitenwissers werken alleen op hoge snelheid en parkeren niet meer.

#1
Onlangs weer een storing verholpen die ik graag met jullie wil delen omdat het je wat zoektijd kan besparen.
Onze MGF 2000 kwam zonder problemen door de APK ondanks dat de wissers alleen op hoge snelheid werkten en niet meer automatisch in de ruststand parkeerden. De ruitensproeiers werkten wel.
Dit betekende in ieder geval dat de zekering van de voeding en de massapunten in orde waren.
Na wat metingen bleek ook dat de parkeerschakelaar in de wissermotor zelf in orde was.
Ook bleek dat de verbindingen tussen de wissermotor, de stuurkolom-schakelaar en het multi-functie-relais goed waren. Dit werd nog bevestigd door het feit dat in de intervalstand van de schakelaar, het MF-relais keurig netjes met vaste regelmaat ging tikken maar dat er verder niets gebeurde. Dit paars-rode MF-relais zit achter de zekeringkast, links onder het dashboard (bij LHD).
Omdat het nogal wat werk is om de stuurkolom-schakelaar te demonteren, wilde ik alle andere mogelijkheden van fouten eerst uitsluiten.
Nadat de stuurkolom-schakelaar los was, bleek al snel dat er inwendig bepaalde verbindingen niet gemaakt werden.
Gelukkig is de schakelaar makkelijk open te maken zonder beschadiging en wegspringende veertjes, kogeltjes en palletjes, wat meestal wel het geval is.
Het bleek dat een van de verende sleepcontacten vast zat en geen contact maakte, door veroudering van het vet in de schakelaar.
Schoonmaken en opnieuw invetten zorgde voor een goede werking en herstel van het hele circuit.
Let bij het demonteren en monteren goed op de verbinding van de afslagring voor de richtingaanwijzer-schakelaar en het stuurwiel. Ook de spiraal-cassette voor de airbag vraagt oplettendheid.
Met het oog op de stuurwiel-airbag, kun je beter van te voren de minpool van de accu losmaken.
Ik hoop dat jullie de tips niet te vaak nodig hebben maar dat geldt natuurlijk voor alle van dit soort.
cron