Druklager vervangen

#1
Mijn druklager maakt behoorlijk lawaai zodra ik het koppelingspedaal loslaat. Ik overweeg nu de complete koppeling te (laten) vervangen. Te laten omdat ik niet zeker weet of het bij de deur te doen is en als ik de handleidingen lees lijkt het best een klus. Ik ben redelijk handig o.a distributieriem, veerbollen en beurten zelf gedaan en ook bij andere type auto’s de koppeling al eens vervangen.

Wie heeft hier ervaring mee en is er in de buurt van Arnhem wellicht een garage die jullie kunnen aanbevelen voor deze klus?

Alvast bedankt voor de reactie.

Grt, Carel

Re: Druklager vervangen

#2
Het "zingen" van het lager kan een oorzaak zijn en als het het de originele is, dan heeft die bak er ongetwijfeld al aardig wat vlieguren op zitten waardoor deze uiteraard niet meer in nieuwstaat is.

Maar er is een maar. de MGF/TF maakt gebruik van de PG1 transmissie wat eigenlijk een Honda bak is. Wij hebben zes auto's met deze transmissie rijden ( Lotus Elise, MG ZR 160, 4x MG TF 135 ) en allen maken ze een "zingend" geluid als je de koppeling loslaat en de auto uiteraard in zijn vrij staat. De hoofdas van de bak draait dan vrij rond en dat "zingen" is voor een deel inherent aan deze transmissie en ze worden daar overigens zeer oud mee en hebben uitzonderingen daar gelaten over het algemeen de prettige eigenschap niet kapot te gaan. Uiteraard is er slijtage want er zijn upgrade lagersets te verkrijgen en natuurlijk met een nieuwe lagers, koppeling & druklager ( en upgrade smeerbare koppeling hevel ) wordt het een stuk minder.

En de klus, technisch kan het voor de deur maar of u hier echt vrolijker van gaat worden in deze winterse omstandigheden, maar u bent dan wel mijn held !
Het gehele subframe moet onder de auto uit, bak & motor moeten uit het frame verwijderd worden, dan deze scheiden en dan kun je de koppeling wisselen.
Daarvoor moeten alle bedieningen en leidingen ontkoppeld worden en bij een MGF moet ook het hydragas systeem weer aangevuld worden met een speciale pomp & vloeistof. Kortom geen klusje om even snel te doen.

De koppeling zelf is een 15 in een dozijn onderdeel dus dat is niet zo moeilijk er bijkomen wel ! Dat de andere klussen uw leven een stuk aangenamer maken bij een verwijderd subframe is logisch. Wel heeft u een stevige moment sleutel nodig met veel koppel om de poelie van de krukas te verwijderen alsmede de tools om de motor & nokkenassen vast te zetten. Als laatste overtuig u er van dat de motor en koelsysteem op alle drie de ontluchtingspunten correct ontlucht zijn want u zou niet de laatste zijn die door het niet juist ontluchten een K-Series motor afschrijft.

En nu toch alles er uit ligt, overweeg de koppakking preventief te vervangen. Ik weet niet hoe oud deze is maar er is nu geen oververhitting of geknoei geweest van olie en koelvloeistof en de elastomeer pakkingen falen door ouderdom. U kunt de koppakking dan wisselen zonder het vlakken van de kop ( liever de kop van een K-Series niet vlakken als deze recht is, de fabrieks coating wordt dan verwijderd ). De upgrade multilayer pakking is NIET altijd bruikbaar. De multilayer pakking vereist dat de cilinderbussen op de correcte hoogte moeten staan boven het blok en allen gelijk ! Voldoet uw motor daar niet aan, dan gewoon de huidige elastomeer koppakking gebruiken daar die deze toleranties WEL kan opvangen.

Hopelijk kunt uw wat met bovenstaande hints

Peter van poppel - technical MGF/TF
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Druklager vervangen

#4
Peter bedankt voor de uitgebreide reactie. Indien ik jou goed begrijp “gewoon” mee doorrijden is iets wat hoort bij de transmissie veroorzaakt door slijtage. Op welk moment moet ik dan wel wat gaan doen?

Overigens zou ik de klus wellicht wel aandurven maar niet in de winter😉. De auto staat op dit moment sowieso in de winterstalling. Het door jou geadviseerde gereedschap heb ik inclusief de pomp voor de vering en een slagmoersleutel. Op het internet heb ik een aantal voorbeelden gezien waarbij ze de motor in het compartiment laten alleen aan 1 zijde het subframe iets laten zaken en hierdoor de bak kunnen scheiden van de motor. Afgelopen jaar ook een aantal koelvloeistof slangen moeten vervangen dus het ontluchten heb nu wel in de vingers😀.

Volgend jaar staat de distributieriem weer op het programma is het advies om dan ook preventief de koppakking te doen?

Groet, Carel

Re: Druklager vervangen

#5
Hallo Carel, en sorry van mijn late reactie.

Kijk als de lagers er echt uit liggen en er de transmissie olie is echt bruin/zwart van metaaldeeltjes dan is het een ander verhaal . Het is een simpele en goede indicatie en zie het als een soort van bloed onderzoek voor uw transmissie. Overigens maken wij bijzonder vaak mee dat een F of TF vrolijk rond rijdt met de transmissie olie die er in Longbridge ingegaan is, wat volgens mij toch niet de bedoeling is. Iedere bak en motor hebben hun eigenschappen ( Een TF 135 loopt stationair altijd wat te stampen door de scherpe nokken assen en jouw 120 Pk versie loopt juist rustig ) . Het zelfde met de PG1 bak die zingen graag, en iedereen weet hoe fijn de transmissie deze zich in de achteruit laat zetten met alle bijgeluiden !!!

Helaas is via een forum niet te achterhalen of het defect bij uw transmissie de terminale kant op gaat. Voor de goede orde de lagers zijn prima te vervangen maar wellicht kun je je licht opsteken voor een ruil bak . Zorg dan wel dat het nr begint met C6BP dat ivm de 3.938 differentieel ratio . De bak van een TF 135/160 past perfect maar is een C4BP bak met dezelfde versnellingen doch een hogere 4.2 differentieel ratio daarmee zou je auto iets trager worden maar wel rustiger ( minder rpm ) op de snelweg . De koppelingssets zijn voor alle 1800 handgeschakelde motoren het zelfde.

Ik ben bekend met de optie van het kantelen in de auto, maar het is persoonlijk niet mijn ding. Het blijft plat gezegd een gefrot en je moet toch alle vier de subframe mounts losmaken anders ontzet je de body. Er is een serieus risico dat als je de dongels ( geleidingspinnen ) tussen de motor en bak beschadigd raken . Ik weet zeker dat uw humeur er niet beter op wordt en dan moet je sowieso het subframe verwijderen. Voordat u bij de achterste subframe mounts kunt komen moet u de uitlaat verwijderen, dus zorg voor een set reserve bouten, pakkingen en rubbers want die zijn door ouderdom niet meer in nieuwstaat.

Wellicht ben ik wat defensief op dit punt maar het is tevens het moment om dan de door u genoemde distributie wissel uit te voeren en als de pakking ouder dan 7 jaar is deze gecontroleerd te vervangen. Het scheelt zoveel ongemak om het subframe te verwijderen en alles in een keer aan te pakken waardoor uw veel prettiger kunt werken. Een hint vervang de slang onder het inlaat spruitstuk van de metalen koelwaterleiding naar het thermostaathuis ( MG Rover art nr. PEH100870 ) . Daar is bijna niet fatsoenlijk bij te komen met de motor in de auto. Deze slang heeft de neiging door ouderdom in een ballonnetje te veranderen met alle gevolgen van dien.

Kortom mijn advies, trek bij beter weer er een paar dagen voor uit, zorg dat u alle onderdelen bij de hand heeft en doe de handelingen aan de transmissie en motor, veilig in control en met plezier !

Peter van Poppel - Technical MGF/TF
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Druklager vervangen

#6
Hallo Carel, en sorry van mijn late reactie.

Kijk als de lagers er echt uit liggen en er de transmissie olie is echt bruin/zwart van metaaldeeltjes dan is het een ander verhaal . Het is een simpele en goede indicatie en zie het als een soort van bloed onderzoek voor uw transmissie. Overigens maken wij bijzonder vaak mee dat een F of TF vrolijk rond rijdt met de transmissie olie die er in Longbridge ingegaan is, wat volgens mij toch niet de bedoeling is. Iedere bak en motor hebben hun eigenschappen ( Een TF 135 loopt stationair altijd wat te stampen door de scherpe nokken assen en jouw 120 Pk versie loopt juist rustig ) . Het zelfde met de PG1 bak die zingen graag, en iedereen weet hoe fijn de transmissie deze zich in de achteruit laat zetten met alle bijgeluiden !!!

Helaas is via een forum niet te achterhalen of het defect bij uw transmissie de terminale kant op gaat. Voor de goede orde de lagers zijn prima te vervangen maar wellicht kun je je licht opsteken voor een ruil bak . Zorg dan wel dat het nr begint met C6BP dat ivm de 3.938 differentieel ratio . De bak van een TF 135/160 past perfect maar is een C4BP bak met dezelfde versnellingen doch een hogere 4.2 differentieel ratio daarmee zou je auto iets trager worden maar wel rustiger ( minder rpm ) op de snelweg . De koppelingssets zijn voor alle 1800 handgeschakelde motoren het zelfde.

Ik ben bekend met de optie van het kantelen in de auto, maar het is persoonlijk niet mijn ding. Het blijft plat gezegd een gefrot en je moet toch alle vier de subframe mounts losmaken anders ontzet je de body. Er is een serieus risico dat als je de dongels ( geleidingspinnen ) tussen de motor en bak beschadigd raken . Ik weet zeker dat uw humeur er niet beter op wordt en dan moet je sowieso het subframe verwijderen. Voordat u bij de achterste subframe mounts kunt komen moet u de uitlaat verwijderen, dus zorg voor een set reserve bouten, pakkingen en rubbers want die zijn door ouderdom niet meer in nieuwstaat.

Wellicht ben ik wat defensief op dit punt maar het is tevens het moment om dan de door u genoemde distributie wissel uit te voeren en als de pakking ouder dan 7 jaar is deze gecontroleerd te vervangen. Het scheelt zoveel ongemak om het subframe te verwijderen en alles in een keer aan te pakken waardoor uw veel prettiger kunt werken. Een hint vervang de slang onder het inlaat spruitstuk van de metalen koelwaterleiding naar het thermostaathuis ( MG Rover art nr. PEH100870 ) . Daar is bijna niet fatsoenlijk bij te komen met de motor in de auto. Deze slang heeft de neiging door ouderdom in een ballonnetje te veranderen met alle gevolgen van dien.

Kortom mijn advies, trek bij beter weer er een paar dagen voor uit, zorg dat u alle onderdelen bij de hand heeft en doe de handelingen aan de transmissie en motor, veilig in control en met plezier !

Peter van Poppel - Technical MGF/TF
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Druklager vervangen

#7
Beste Peter,

Geen probleem ik ben blij met je reactie.

Ik ga er nog even rustig over nadenken. Dit jaar staat geen lange vakantiereizen met de MG op de planning dus misschien een goed moment om deze klus te klaren. Wordt toch het subframe laten zakken ga ik me daar maar eens in verdiepen🙂.

Grt, Carel
cron