Re: Nieuw lid - voorbereiding winterstalling

#2
200140 schreef:
10 okt 2020, 16:53
Wie heeft er ervaring met koeling mgtf bvde sensor voor fan voorzijde
Bvd
ik zou even een nieuw topic aanmaken, of misschien kan een webmaster wel even helpen. Een TF heeft een paar temperatuursensoren voor het koelwater. Er zit er 1 speciaal voor de thermometer in het dashboard en er zit er 1 op het blok, aan de achterzijde.
Zoals alle technische dingen, kunnen ze kapot gaan. Dat gebeurt ook wel eens.... Lastige van een F of TF is dat de meeste mensen ervaren dat de fans niet erg veel geluid maken en dat ze twijfelen of ze werken. Voor de fan aan de voorzijde is dat lastig, die gaat alleen draaien als de motor warm is en er geen of nauwelijks rijwind is. De radiator van een F of TF is nu eenmaal groot genoeg. De fan aan de achterzijde is eenvoudig te testen door de temperatuurschakeling van de lucht in de motorruimte te verstoren door de sensor die aan de carrosserie, ter hoogte van het kleppendeksel zit, los te maken. Als het contact aan staat gaat deze lopen.
Terug naar de fan aan de voorzijde. Het kan zijn dat het relais blijft hangen, heb ik zelf jaren terug meegemaakt in een file. Bij een Mk1 zit dat middels een gecombineerde relaisblok. ik heb het zelf nog niet gedaan maar de stuurstroom van het relais gaat voor deze schakeling via zekering 15. Het is niet onwaarschijnlijk dat bij het wegvallen van de stroom het relais wordt bekrachtigd.
Op de schema's die ik nu bij de hand heb, die van Dieter (mgfcar.de) zie ik geen ander schema voor Mk2 of TF.
cron